VRŠČANI PONOVO UKAZUJU NA ZLOUPOTREBE ZAKONA O SLOBODNOM PRISTUPU INFORMACIJAMA Javni podaci lična korist
BROJNE škole, mesne zajednice i ustanove kulture iz Vršca, tokom poslednje četiri godine, suočavaju se sa zloupotrebom Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, što u otežava njihov rad i ozbiljno ugrožava skromne budžete, pa traže da ih država zaštiti od manipulatora.
Reč je o "rupi" u zakonu, koju nekolicina građana - u sprezi sa advokatskim kancelarijama - koristi da bi ostvarila materijalnu dobit. Od javnih ustanova traže da im dostave određene podatke o poslovanju, a ako to ne učine u zakonskom roku od 15 dana, odmah šalju žalbu povereniku za informacije od javnog značaja. Istovremeno, od njega traže i da im odobri da od ustanove, koja nije odgovorila na njihov zahtev ili je to neadekvatno učinila, naplate 50.000 dinara - na ime troškova advokata za pisanje te žalbe.
- Godišnje dobijemo nekoliko takvih zahteva, uglavnom od istih ljudi. Iako je reč o obimnom poslu, koji podrazumeva prekovremeni rad, višednevno traganje po arhivi, obrađivanje podataka, skeniranje i štampanje dokumenata, te slanje na datu adresu, dosad smo uspevali da ispoštujemo sve rokove - kaže Marinel Petrika, pravni saradnik Kulturnog centra. - Stranke su, međutim, na sve te naše odgovore iz trivijalnih razloga ulagale žalbe, pokušavajući da pošto-poto naplate advokatske troškove, koji su zapravo i suština njihovih zahteva. Srećom, Poverenik ih je, na osnovu naših ukaza o zloupotrebi, dosad sve odbio.
Među traženim informacijama uglavnom su visina zarade zaposlenih, putni troškovi, reprezentacija, računi za struju ili grejanje... sve objedinjeno za period od pet-šest godina. Tako je narodno pozorište "Sterija" jesenas izvesnom čoveku iz Sopota - koji im je poslao čak tri različita zahteva u roku od 30 dana - morao da dostavi informaciju o putnim troškovima za svakog zaposlenog ponaosob u periodu od 2015. do 2018!
- Naš svakodnevni posao trpi zbog angažovanja radnika oko tih odgovora. S druge strane, te informacije na kraju ne služe ničemu, jer stranke nakon uloženih žalbi, bez obzira na njihov ishod, više ne traže da ih dostavimo u "valjanom" obliku. Nikada se nisu pojavili ni na zakazanim sastancima, kako bi lično obavili uvid u traženu dokumentaciju, što je jasan znak da se radi o zloupotrebi - ističe direktor "Sterije" Ivan Đorđević.
"Osnov"
TRAŽIOCI informacija isprva su zahtevali da im se odgovori šalju elektronski, a sada su otkrili jednostavniji način da "dobiju" osnov za pokretanje žalbe - traže da im se obimna dokumentacija šalje poštom, pa onda tvrde da nedostaju neki papiri, što je pošiljaocu teško da demantuje... Bilo je i slučajeva kada su slali odgovore na čak 500 strana.
Pritom, problem je bio još veći do 2022, jer su tražioci informacija odmah pokretali tužbe pred sudom i tako lakše naplaćivali advokatske troškove. Posle izmena i dopune Zakona, sada najpre moraju da se žale Povereniku, koji odlučuje o daljem postupku...