MAJSTORI TRAŽENI KOLIKO I HIRURZI: Elektrotehnička škola "Mija Stanimirović" iz Niša pokrenula inicijativu za čitavu Srbiju

D. MILjKOVIĆ

31. 01. 2023. u 14:14

OBRAZOVNI sistem u našoj zemlji ne prati razvoj automobilske industrije, pa nam već hronično nedostaju majstori za elektroniku vozila.

Aleksandar Stevanović, Foto D. Miljković

Izuzetak je niška elektrotehnička škola "Mija Stanimirović", koja je još pre 20 godina prepoznala ovu potrebu i bila pionir pri uvođenju novih smerova. Ali, potrebe za kadrovima su toliko narasle da je i na nivou Srbije, u svim tehničkim školama koje obrazuju buduće majstore, neophodno da se uvede novi smer, u skladu sa evropskim obrazovnim profilom - tehničar mehatronike vozila.

Jer, dobar auto-mehaničar je tražen kao i vrhunski hirurg, pa 400 auto-servisa samo na jugu Srbije sve teže dolazi do kvalifikovanih radnika. Pogotovo su deficitarni dijagnostičari, jer su nove generacije četvorotočkaša nezamislive bez eletronike. Procenjuje se da trenutno, samo u Nišu, ima 200 hibridnih vozila čiji će vlasnici, već za par godina, početi da traže majstore.

Direktor ETŠ "Mija Stanimirović" Aleksandar Stevanović kaže da su oni kadrovski i tehnički spremni da izađu u susret novim generacijama učenika koji bi kada je popravka vozila u pitanju ovde mogli da dobiju sveobuhvatno obrazovanje.

- Cilj nam je da školujemo kadrove koji imaju budućnost. Servisi vrbuju naše učenike već u drugoj godini, pa oni koji ne žele da nastave školovanje na fakultetima odmah posle mature imaju obezbeđen posao. Pritom, u Srbiji se, trenutno, majstori za elektroniku vozila školuju u samo deset odeljenja. Ako se ima u vidu da polovina njih nastavi školovanje i faktički odustane od zanata a da tek trećina ostane u struci, jasno je da je to premali broj majstora za Srbiju - objašnjava Stevanović i naglašava da je inicijativa iz Niša već dobila podršku Udruženja auto-servisa Srbije.

Učenici već imaju obezbeđena radna mesta, Foto D. Miljković

Nastavnik stručnih predmeta sa tridesetogodišnjim iskustvom Ljubiša Tjupe, još pre 20 godina, uz pomoć donacija iz EU, te edukacije kolega iz Beograda i Novog Sada, uspeo je da uvede profil koji školuje majstore elektronike na vozilima.

- Sada je neophodno da se uključi više škola i da se naziv profila usaglasi sa evropskim standardima. Praksa je takva da imamo po školama nekoliko profila koji školuju majstore, a nerealno je očekivati da servisi zaposle iz svake oblasti po jednog, pa će dijagnostičar, odnosno elektroničar morati da bude i dobar auto-mehaničar. Srećni smo što naša škola ima odličnu radionicu sa najsavremenijim aparatima i odličnu saradnju sa servisima u kojima su naši učenici rado viđeni na praksi - zaključuje Tjupe.

Ljubiša Tjupe, Foto D. Miljković

ZARADE

POČETNIČKA plata u auto-servisima, za one koji su tek izašli iz školske klupe, iznosi najmanje 50.000 dinara, a oni najbolji dobijaju priliku da se usavršavaju u inostranstvu i da, kroz rad, nastave sa neformalnim obrazovanjem.

Pogledajte više