ROBOTI "LEČE" I DEPRESIJU: Niški psihoterapeuti, uz pomoć veštačke inteligencije, razvijaju jedinstvenu aplikaciju
NAMERNI da građanima učine dostupnom potrebnu psihološku pomoć i podršku - u svakom trenutku i na svakom mestu - tim od desetak psihoterapeuta iz Niša osmislio je aplikaciju koja će pomoći da se prevaziđu depresija, anksioznost i strahovi, te opsesivno-kompulsivni, panični i drugi poremećaji.
Umesto terapije "licem u lice", svi kojima je neka vrsta psihoterapeutske pomoći potrebna, moći će da je potraže posredstvom aplikacije koja će funkcionisati uz pomoć veštačke inteligencije.
- Tehnologija je napredovala i pokušali smo da tehnike poput vežbi disanja i relaksacije, koje u Kabinetu praktikujemo već sedam-osam godina, podignemo na nešto viši nivo, da bude onlajn, ali da liči na proces "licem u lice". U bukvalnom smislu to nije moguće, ali kroz učenje ovih tehnika koje simuliraju ono što se dešava u terapiji dobijaju se dodatne informacije i to su, zapravo, intervencije tokom kojih psihoterapeut koriguje načine mišljenja - objašnjava Žarko Petrović, koji vodi jedan psihoterapijski kabinet u Nišu.
Aplikacija bi mogla da ponudi pouzdane tehnike samopomoći, ali i da edukuje o emocijama i mentalnim stanjima, tako da korisnici mogu bolje da rade sami na sebi.
- Aplikacija bi trebalo da bude završena do naredne godine i sadržaće vežbe disanja, kvizove, pa i dnevnik. Pored same tehnike, postoji veštačka inteligencija koja pruža nove informacije, a one se konstantno menjaju i "kroje" spram poremećaja, odnosno individue - nabraja Petrović, precizirajući da je inovativnost u činjenici da su same tehnike podrobnije obrađene, pa mnogo više liče na ono što može da se dobije u individualnom radu.
Ideja je, takođe, da aplikacija bude neka vrsta samopomoći, a ne da zameni psihoterapiju....
RAČUNAR SAMO ZA "OTVORENE" ODGOVORE
- Veštačka inteligencija u ovom slučaju ne služi da komunicirate sa robotom. Ona može da daje samo "otvorene" odgovore, a u psihoterapiji se dubinski ulazi u problem, što računari još dugo neće biti u stanju. Inače, trenutno raspoložive aplikacije su površne i svode se samo na evidenciju, a mi pokušavamo da produbimo taj proces tako što će veštačka inteligencija učiti šta je najčešći izbor klijenata, pa će im tako nuditi rešenja - zaključuje Petrović.