AUTO-PUT DO PREPORODA: Izgradnja Moravskog koridora već donela mnoge novine za žitelje Trstenika i okoline

S. Babović

28. 12. 2022. u 06:45

ŽIVOT za više od 36.000 Trsteničana već se menja, iako je na teritoriji ove opštine Moravski koridor tek počeo da se gradi. A jedan od najboljih pokazatelja je i porest cena nekretnina, koje od minulog leta premašuju 1.000 evra po kvadratu...

Foto S. Babović

- Potražnja je porasla i sve je teže pronaći stanove za iznajmljivanje, a objekti u izgradnji unapred su rasprodati - kaže predsednica Opštine Milena Turk. - Koridori su u stalnoj potrazi za radnicima, menja se atmosfera i očekujemo da pravi procvat započne kad se izgradnja auto-puta bude još dinamičnije odvijala.

Već sada je, međutim, primetna značajnija ušteda u vremenu pri plasmanu proizvoda, što se posebno odnosi na ovdašnju, veoma razvijenu poljoprivredu, odnosno kalemarsku,povrtarsku i voćarsku proizvodnju. A, s obzirom da Trstenik u perspektivi biti značajno bolje povezan sa važnim saobraćajnicama, tek se očekuje dolazak investitora...

Inače, i "kroćenje" Zapadne Morave, koja je najviše problema pričinala 2014, meštanima budi nadu da će projekat izgradnje Moravskog koridora zauvek staviti tačku na "rat" sa rekom.

- Još dok se najavljivala izgradnja auto-puta, bilo je reči da će to biti prva savremena trasa na čitavom Balkanu sa masivnim sistemom odbrane od poplava - kaže Vladimir Dačić, opštinski većnik zadužen za infrastrukturu, komunalne delatnosti i bezbednost u saobraćaju, navodeći da će sa desne strane Zapadne Morave, čitavom dužinom, a na određenim delovima i sa leve strane, biti podignut bedem.

Kalemar iz Velike Drenove Ivica Kačarević precizira da od ćudi velike reke, trenutno, samo u njegovom selu zazire više od 300 proizvođača...

Foto S. Babović

Zapadna Morava na delu koji protiče kroz Trstenik

Istovremeno, oživela je inicijativa više od 15.000 žitelja moravskih sela - na potezu od Kruševca do Trstenika - koji se nadaju da će izgradnjom auto-puta između Pojata i Preljine konačno dobiti most preko Zapadne Morave, pa da i traktorima transportuju svoje proizvode. Jer, sa leve strane toka, između Bele Vode i Velike Drenove, na auto-putu je predviđena izgradnja petlje koja će biti u nadležnosti JP "Putevi Srbije". Trenutno, na ovoj deonici od 35 kilometara ne postoji nijedan prelaz, pa domaćini idu naokolo, čak 60 kilometara...

Od Moravskog koridora mnogo očekuju i turistički poslenici. Jer, manastiri Ljubostinja i Veluće, te mnoge ovdašnje popularne manifestacije biće još bliže potencijalnim posetiocima, iako je već tokom minulih 12 meseci - po rečima direktora lokalne TO Vladimira Jevtića - primećeno više prijava za registraciju prenoćišta u okolini Trstenika, posebno u Osaonici i Jasikovici.

Zato profesor istorije i opštinski većnik zadužen za kulturu Ivan Nešić insistira na definisanju jasne strategije za prikazivanja kulturno-istorijskih potencijala.

BISERI JOŠ BLIŽI NAMERNICIMA

MEĐU lepotama Trstenika, koje će po izgradnji trase od Pojata do Preljine biti vidljivije, jesu i spomenik kneginji Milici, Crkva Svete Trojice sa zvonikom od 33 metra, te zgrada prve škole "Sveti Sava" iz 1873, u kojoj se - po rečima istoričarke Jelene Vukčević, zaposlene u Muzejskoj zbirci Narodnog univerziteta - tokom Velikog rata nalazila rezervna Vojna bolnica, mesto smrti čuvenog "crnorukaša" i Apisovog zaverenika, majora Vojislava Tankosića. Nije daleko ni trgovačka kuća Katića, porodice koja je poslužila kao inspiracija Dobrici Ćosiću...

INFRASTRUKTURA

TRASA Moravskog koridora kroz Trstenik biće duga 17,6 kilometara i, između ostalog, sadržaće sedam prelaza preko Zapadne Morave, tri velika mosta, pet nadvožnjaka, tri podvožnjaka, sedam bazena za prikupljanje atmosferskih voda, dve petlje, jedno odmorište...

V.N.

Pogledajte više