KOBNO "BRANJE" DRVA: Ovogodišnja sezona "branja" stabala po staroplaninskim vrletima obeležena tragedijama
SEZONA "branja" drva u staroplaninskim nedođijama odnela je još jedan život!
U pirotskom selu Bazovik, na 25 kilometara od grada, na putu ka Knjaževcu, 15. novembra u popodnevnim satima je poginuo traktorista M. S.(54), koji je mašinom sleteo sa šumskog puta i tokom prevrtanja - u pokušaju da iskoči, ili prilikom ispadanja sasedišta - ostao prignječen.
Lekarska ekipa je mogla samo da konstatuje smrt, a po veoma nepristupačnom terenu stradalog su morali da izvlače pripadnici Vatrogasno-spasilačke jedinice iz Pirota.
Istraga je u toku...
Još jednom se, tako, potvrdilo da je seča ili - kako se kaže na krajnjem jugoistoku Srbije - "branje" drva veoma naporan i riskantan posao, pa otuda i visoka cena ovog ogreva na pijacama. Gotovo svake godine u pirotskom kraju, tačnije po staroplaninskim vrletima i dubodolinama, smrtno strada neko od traktorista. Ukoliko se nesreća ne dogodi prevrtanjem mašina kojima se nalazi i u najnepristupačnije privatne šume, kobni bivaju padovi stabla, cepanice, ili neke grane sa vrha višedecenijske krošnje. Dešava se da nesreći "kumuje" i tehnička neispravnost traktora...
Inače, drvoseče koje se već decenijama bave ovim poslom svedoče da gotovo ne postoji radnja prilikom "branja" drva koja nije opasna po život. Najčešći rizik je da se jedno stablo posle seče jednostavno nasloni na drugo i tako stvori gotovo nerešivu zamku u vidu poluge ili "zapete" strele za onog ko prilazi da nastavi posao. Tu su i putevi u mrtvajama, koje su meštani samo "prosekli", pa su već poslovično uzani i nepouzdani za mašinu opterećenu sa desetak tona. Na pojedinim mestima, kažu, probleme prave i baruštine u kojima, kao po pravilu, dolazi do proklizavanja, pa i kobnih prevrtanja...
Poslednjih godina, mnogo pouzdaniji način "branja" drva je uz pomoć vitla i čekrka montiranih na starim vojničkim kamionima, pomoću kojih se stablo izvlači na put, seče i tovari. Jer, traktori su po staroplaninskim putevima manje pouzdani, iako se u ovom kraju smatraju transportnim vozilima, a dorbo se zna da su samo radne mašine kojima nije meso u planini, već na njivi i livadi.