PERONI SU PROHUJALI S VREMENOM: Izgradnja brze pruge "oterala" putnike sa stanice u Vrbasu, stare skoro 140 godina
POSLE skoro 140 godina postojanja, Železnička stanica u Vrbasu izgubila je svoj dosadašnji značaj, jer će je zaobići brza pruga od Beograda do Budimpešte.
Na tom pravcu je krajem prošle godine počela izgradnja deonice Novi Sad - Subotica, na kojoj je sadašnja - sad već zvana stara - Železnička stanica u Vrbasu bila važno čvorište. Na njenim peronima još ima putnika, ali malobrojnih, koji putuju vozovima malih brzina samo do Sombora, a saobraćaj je obustavljen preko Lovćenca i Bačke Topole do Subotice i preko Zmajeva do Novog Sada.
Kad 2025. godine, kako je planirano, bude završena brza pruga koja će povezati prestonice Srbije i Mađarske, putnički vozovi će prolaziti kroz novu železničku stanicu u Vrbasu, a kolosecima stare kretaće se samo teretnjaci. Iako će je vreme pregaziti, zgrada dosadašnje železničke stanice neće biti porušena, nego će kao vredna kulturno-istorijska baština biti zaštićena i rekonstruisana.
- Prvi, probni voz prošao je kroz Vrbas 27. februara 1883. na tada izgrađenoj pruzi Budimpešta-Zemun. Prema jednoj legendi, nije bilo predviđeno da Vrbas bude na toj železničkoj trasi, ali je "ubačen" na intervenciju jednog od poslanika u ugarskom parlamentu, koji je živeo u Novom Vrbasu. Njemu je to omogućilo da lagodnije odlazi na sednice u Budimpeštu - izneo je istoričar Pavle Orbović, kustos Gradskog muzeja u Vrbasu.
On navodi da je zgrada Železničke stanice završena 1884. i bila je posle Velikog bačkog kanala, puštenog u upotrebu 1802. godine, drugi bitan infrastrukturni objekat za Vrbas.
- Kanal je doprineo privrednom razvoju olakšavajući transport robe, a dolaskom železnice napredak je bio duplo brži. Železnička stanica je ondašnjem građanskom društvu približila velike centre, najpre Peštu, a zatim Beč i Pariz - istakao je Orbović.
Časopis "Telečka" iz susedne Kule izvestio je kako su Vrbašani oduševljeno pozdravili dolazak prvog voza u njihov grad, kojim su do Novog Sada putovali 50 minuta, ne mnogo sporije nego donedavno, a brzom prugom stizaće za 15 minuta.
NOVI OBJEKAT JUŽNIJE
PREDSEDNIK opštine Vrbas Predrag Rojević rekao je da će nova železnička stanica u ovom gradu biti podignuta dva kilometra južnije od sadašnje, u smeru Zmajeva, odnosno Novog Sada. Brza pruga će Vrbasu doneti i vijadukt dužine 1,6 kilometara, koji će biti izgrađen prema Kuli.