UČE IZ KNJIGA NAPISANIH 60-TIH: U nekim srednjim stručnim školama udžbenici nisu prilagođeni vremenu
ĐACI u srednjim stručnim školama uče iz udžbenika, koji su stari decenijama iako je, u međuvremenu, tehnologija rada pogotovo u zanatskim delatnostima značajno napredovala, upozorava Forum srednjih stručnih škola Beograda. Dodatni problem je što sve više đaka, pogotovo na zanatskim obrazovnim profilima i ne kupuje udžbenike, već uče iz beležaka.
Prema rečima Milorada Antića, predsednika Foruma srednjih stručnih škola Beograda, udžbenici za stručne predmete treba da se prilagode sadašnjem vremenu, potrebama privrede i tržišta rada. On ističe da je pojedinim lekcijama, koje su davno prevaziđene, dato previše prostora u knjigama, ali i časova praktične nastave.
- Udžbenik za praktičnu nastavu za frizere je, recimo, iz 60-tih godina prošlog veka - navodi Antić. - Ništa nije menjano, iako su se frizerske tehnike menjale, pojavile se neke nove usluge. Zašto bi brijanju, koje retko ko traži kad ode u salon, bilo posvećeno 20 lekcija? Slično je i sa obrazovnim profilima mašinske struke, u tekstilstvu, nekim zanimanjima u oblasti elektrothenike. Knjige bi trebalo, u određenim vremenskim periodima, dopunjavati novim lekcijama koje se tiču napretka tehnologije u ovim oblastima.
Naš sagovornik ističe da đake u pojedinim srednjim stručnim školama teško naterati da kupe udžbenike, a profesorima su po tom pitanju vezane ruke. Ni roditelji ne haju mnogo što im deca u školskom rancu nose jednu svesku za sve predmete.
- Učenici masovno izbegavaju da kupuju knjige, pogotovo u mašinskim, tekstilnim, kožarskim školama - kaže Antić. - Razredne starešine obaveštavaju roditelje, ali bezupsešno. Najčešći odgovor učenika je da nemaju novca za udžbenik koji košta od 400 do 1.200 dianra. To i profesorima otežava posao, jer moraju da diktiraju lekcije. I najgore napisana knjiga je bolja od diktiranja. Osim učenja, knjige su potrebne da se obnovi gradivo, da se uporede neke lekcije.
Antić navodi da su obzirom na male tiraže, koji se i ne prodaju, i profesori nezaintersovani za pisanje udžbenika.