PLAŠIM SE DA SE SVE RAZUME: Filmovi Puriše Đorđevića tokom jula u Domu omladine
PROJEKCIJA polučasovnog filma "Plašim se da se sve razume" (2017) antologijskog reditelja Mladomira Puriše Đorđevića biće održana uz prisustvo autora u nedelju, 10. jula u sali "Amerikana" Doma omladine Beograda, u okviru ciklusa "DOK Cinema Masters".
Letnji bioskop te kulturne ustanove predstaviće dokumentarni film doajena domaće kinematografije, čije se ostvarenje zasniva na prijateljskom susretu sa češkim rediteljem Jiržijem Menclom, koji je nedavno preminuo (1938-2020).
Puriša Đorđević je film prema svom scenariju realizovao u koprodukciji dve kuće - Centar film i Akademski filmski centar Doma kulture "Studentski grad".
Kako navodi 97-godišnji reditelj, sa velikim češkim sineastom, autorom remek dela "Strogo kontrolisani vozovi" i "Ševe na žici", susreo se u Pragu, na dogovoru o jednom zajedničkom filmu.
Onda je dolazak Jiržija Mencla u Beograd iskorišćen povodom angažmana da režira operu „Zaljubljen u tri narandže“ u Narodnom pozorištu, gde će kasnije postaviti i čuvenu komediju Vilijama Šekspira - "Vesele žene vindžorske".
- Mencl je pristao na moj predlog da njegov boravak u Beogradu iskoristim sećajući se njegovog života u Pragu, braka i slično. Uz priču iz Praga snimljene su scene kako Mencl pristupa režiji opere. Mnogo dokumentarnih scena u toj režiji snimio je iz ruke Miša Milošević - objasnio je autor mnogih kultnih domaćih filmova "Jutro", "Devojka", "San", "Podne".
Direktor fotografije filma "Plašim se da se sve razume" jeste Miodrag Milošević, dok montažu potpisuju Sanjin Perišić i Miloš Korać.
Drugi srednjemetražni film Mladomira Puriše Ðorđevića u ovom ciklusu biće prikazan nedelju dana kasnije, 17. jula - "Branko Ćopić: Mala moja iz bosanske krupe" (2015), u produkciji Akademskog filmskog centra DKSG.
U saradnji sa istim direktorom fotografije, ovaj film na prvi pogled predstavlja biografske podatke velikog pisca, ali praćen dodatkom o njegovim ratnim godinama kada je izgubio sestru.
- Dakle, ja sam razbio formu dokumentarnog filma i na taj način prikazan je u suštini život Branka Ćopića - približio je svoj polučasovni film Đorđević.
- Oba ova filma dokazuju još jednom moj pristup ili bolje reći moju želju da snimajući filmove, igrane ili dokumentarne, tražim one izraze u realizaciji koji mogu da podstaknu u traženju boljih rešenja, za nas koji snimamo. Svaki film mora da bude i ličnost autora - zaključio je kultni reditelj.
Kako ističu iz ciklusa "DOK Cinema Masters", dokumentarni film je punopravna filmska forma, koja nakon promenjivog razvoja, u prethodne dve decenije doživljava renesansu u Srbiji, što se odnosi na sadržajno, tematski, stilski i namenski različite filmove.
U nedostatku bioskopa, u kojem bi domaća publika mogla redovno ili bar učestalo da prati dokumentarna filmska ostvarenja, direkcija Doma omladine Beograda je podržala inicijativu realizacije filmskih projekcija domaćih dokumentarnih filmova, jednom mesečno u letnjem i zimkom ciklusu, u okviru programa "DOK Cinema DOB".
Dva puta mesečno, tokom leta, u okviru programa "DOK Cinema Masters" biće prikazani klasici kratkometražnog i dugometražnog dokumentanog filma, čiji su autori reditelji koji su već ispisali istoriju domaće kinematografije.
Sve filmske projekcije će biti praćene razgovorom moderatora sa gostima, pretežno autorima filma, a pre Đorđevića, u ovom ciklusu gost je bio Želimir Žilnik sa projekcijom svojih filmova.
Autor i moderator programa je producent Jovana Nikolić.
Puriša Đorđević je u karijeri snimio više od 50 kratkih i dokumentarnih filmova, gde on sam ističe biografsko ostvarenje velikog dramskog pisca Aleksandra Ace Popovića, film o književniku Miloradu Paviću, delo o Budi Davidoviću, nosiocu dve Karađorđeve zvezde iz Prvog svetskog rata.
Njegov film „Deca sa granice“ je prikazao život Slavka Vorkapića, američkog reditelja, montažera i teoretičara filma srpskog porekla, a to ostvarenje je 1968. godine prikazano u zvaničnom programu festivala u Kanu.