TENIS U SLICI BEZ REČI: "Novosti" na promociji plakata za Rolan Garos 2025 (FOTO)
Teniska priča u obliku stripa, svitanje nad Bulonjskom šumom, razgovor igrača sa samim sobom u odsudnom trenutku, uzdasi publike i noć koja se polako spušta na tribine, u očekivanju uzbuđenja sledećeg dana.
Sve to, ako se malo bolje pogleda, može da se vidi na novom plakatu za Rolan Garos 2025. godine, čijem su predstavljanju u Presedničkoj loži čuvenog stadiona, "Novosti" imale priliku da prisustvuju.
Od 1980. godine, renomirani umetnici na originalni način vizuelno prate ovaj grend slem. Ovoga puta, izbor je pao na francuskog likovnog umetnika Mark-Antoana Matjea koji se naročito iskazao u stripu. U svom stilu uradio je afiš za sledeće izdanje Rolan Garosa koje će se, po tradiciji, održati poslednje sedmice maja, i prve nedelje juna.
Reč je o nemom stripu s imaginarnom pričom. U tamnom je valeru, kao da promoviše noćne mečeve, koji u poslednje vreme postaju novi zaštitni znak Rolan Garosa.
- Kao kreator slike trudio sam se da ponudim najotvoreniju moguću interpretaciju. Kao što je govorio reditelj Andrej Tarkovski, ostavimo izbor posmatraču. Nema scenarija kao u klasičnom stripu. Kvadrati, čak, mogu da se iseku i rasporede na drugačiji način. Ko želi, može da se igra sa slikom, koja teče od jutra do večeri na Rolan Garosu – ističe Matje za "Novosti".
Na slikama, igrač koji vodi unutrašnji dijalog, kolektivno oduševljenje posmatrača i dvojica gledalaca koji – nikada nećemo saznati kako – komentarišu upravo odgledani meč. Tu je i igra svetla i senke. Umetnika sve to podseća na izazove snimanja različitih delova terena, kao lenjirom odsečenih, pod suncem i u zaklonu, u vreme kada foto-aparati nisu bili toliko savršeni. Naročito, misteriozno svetlo.
Tu su i bele linije koje čine strukturu stripa, ali i teniskog terena. U stripu predstavljaju pauzu u kojoj je omogućen tok priče u glavi čitaoca. U tenisu takođe ograđuje polje u kome se odvija sportski događaj. Mark Antoan Matje je, tako, spojio sport i umetnost.
Neminovno se postavilo i pitanje veštačke inteligencije koju danas umetnici sve više koriste. Autor plakata za sledeći Rolan Garos nije, međutim, tražio njenu pomoć.
- Imam poverenje u čoveka. Može da se koristi ovim sredstvom da usavrši svoj rad. Dovodi nas u situaciju izazova da prevaziđemo sebe. Ali, da bi se stvorilo umetničko delo, nije potrebna samo pamet, već i osećaji. Mora da se pati, da bi moglo da se stvara. Kada veštačku inteligenciju jednoga dana bude zaboleo zub, možda ćemo morati da se zabrinemo da smo dobili prave rivale – kaže Matje.
Jedan od prvih plakata za Rolan Garos, četvrti po redu, 1983. godine uradio je, inače, čuveni srpski umetnik Vladimir Veličković. Njegova užarena lopta našla se na promociji među dosadašnjim ostvarenjima.
- Dobro poznajem Veličkovićev rad. Fantastičan je. Ima neverovatnu snagu. Jednom sam, čak, imao priliku da izlažem, u istoj galeriji "Huberti i Brejn" u pariskoj aveniji Matinjon, kao i on – kaže Matje.
Veličković je voleo i igrao tenis, do poslednjeg dana života. Dao je svoj doprinos vizuelnom identitetu Rolan Garosa, a tu priču sada, u nizu s drugim autorima, nastavlja Mark Antoan Matje.
STOPAMA ENKIJA BILALA
Neminovno se u razgovoru stvara i veza sa Srbijom. Matjeu je, u ranim danima, dok je bio mladi autor, prvu nagradu za stvaralaštvo predao Enki Bilal, najpoznatiji francuski crtač stripova, rođen u Beogradu.
- Izuzetan je stvaralac, mnoge od nas je inspirisao – ističe naš sagovornik.