IZ PEPELA DO BAJKE: Uoči VN Australije pre 15 godina jedan tim Formule 1 je napravio čudo

С.Рајић 23. 03. 2024. u 08:50

TIM koji zvanično nije postojao tri nedelje pre početka sezone Formule 1 2009, digao se iz pepela i naravio čudo. Uoči aktuelnog povratka "najbržeg cirkusa" u Australiju, vremenskom mašinom idemo 15 godina unazad da vidimo kako je Bron GP uspeo da uradi nemoguće i na prvoj trci sezone dođe do dvostrukog trijumfa, zahvaljujući Džensonu Batonu i Rubensu Barikelu. Podvig koji je jedino uspeo ekipi Mercedesa davne 1954.

Foto: Profimedia

U jeku najveće ekonomske krize u 21. veku, koja je imala najveći uticaj na automobilsku industriju, Honda je naprasno rešila da se povuče. Doduše, tome su najviše kumovali očajni rezultati tokom 2008. Kada su 5. decembra iste godine objavili da napuštaju F1, krenula je grčevita borba za opstanak ljudi u fabrici, a njih je bilo više od 700.

Proglašeni kao tehnološki višak, većina mladih ljudi, inžinjera i mehaničara imali su već svojih briga preko glave, kao što su krediti i trudne supruge. Međutim, dotadašnji šef tima, stari lisac Ros Bron radio je sve što je moguće kako bi spasao tim. Honda je želela brzi izlazak iz "cirkusa", kako bi ekspresno srezala troškove. Pokušano je da se pronađu novi vlasnici, ali niko nije bio spreman da investira ogroman novac kada je ekonomsko tržište bilo uzburkano.

Međutim, dovitljivi i snalažljivi Britanac je uspeo da nagovori menadžment japanske kompanije da mu, zajedno sa još nekoliko saradnika, ustupi tim simbolično za jednu funtu, a da novac koji bi dali za otpremnine (oko 100 miliona evra) preusmere kako bi ekipa mogla da izgura sezonu. Zvanično, tim sa Rosovim prezimenom, Bron GP nastao tek 6. marta 2009, nešto više pre prve trke (29. marta).

Uz to, nekadašnji član moćnog Ferarija sa Mihaelom Šumaherom napravio je još dva velika poteza. Uspeo je da ubedi Mercedes da mu da motor, ali ono što je bitnije nagovorio je prvog čoveka F1 Bernija Eklstona da mu unapred isplati novac od TV prava (oko 50 miliona evra), čime je zatvorio finansijsku konstrukciju, a to je opet bilo siromašno, jer su ostali timovi trošili preko 200 miliona godišnje.

S obzirom na lošu prethodnu godinu, razvoj novog bolida započet je pre krize i istupanja Honde. Ali, niko u fabrici nije bio svestan da ono na čemu su marljivo radili vredi potencijalno šampionske krune. Inovativni dizajn, na poslednjem kraju bolida, iznenadio je konkurenciju i pokazao je potencijal prvo na testiranjima, gde su bili najbolji, ali opet niko nije verovao da su u vrhu poretka.

Kada su stigli na VN Australije bajka je dobila svoj početak. Baton je stigao do pol-pozicije, a u prvom redu društvo mu je pravio klupski drug Barikelo. Britanac koji, inače, nije imao ugovor za sezonu 2009, pre nego što je tim optkupljen od Honde, vodio je tokom čitavih 58 krugova trke. Brazilac, bez obzira na probleme na startu, uspeo je da upotpuni čudo i dovede ekipu do dvostrukog trijumfa.

- Videti kako Baton i Barikelo dolaze do prvog i drugog mesta je plod odlučnosti, posvećenosti, izuzetno je zadovoljavajuć ishod. Posle svih muka i problema koji su nas pratili protekla četiri meseca ovo je senzacionalan rezulatat - poručio je ѕadovoljni Bron.

Čitava priča dobila je epski epilog. Baton je na kraju stigao do šampionske krune, a Bron GP zasad postao jedina ekipa koja je prigrlila pehar u konkurenciji konstruktora u debitantskoj sezoni (ujedno i jedinoj u kojoj su se takmičili).

Baton: Zasluženo, radili smo naporno

- OVO nije moja pobeda već čitavog tima. Ovo je bajkovit završetak prve trke, borićemo se sa resursima koje imamo, kako bismo ostali u vrhu. Zaslužili smo, pošto smo naporno radili - naglasio je Baton.

Voѕili bez sponzora

BOLID Bron GP bio je "prazan" uoči prve trke u sezoni. Bez ikakvih sponzora koji obično prekriju čitavu mašinu. Jedini koji je pokazao smelost da uloži nešto novca bio je biznismen Ričard Branson, a dogovor je sklopljen dan pre početka slobodnih treninga na VN Australije.

Pogledajte više