MAKSU SE SMEŠI POKER TITULA: Počinje nova 75. sezona Formule 1

Стефан Рајић 29. 02. 2024. u 12:49

OČEKUJTE neočekivano, ali se nemojte iznenaditi ako se ponovi dominicija Maksa Ferštapena i Red Bula. Tako bi ukratko mogla da se predstavi nova 75. sezona formule 1, koja počinje danas slobodnim treninzima za VN Bahreina. Prva glavna trka od rekordne 24 u ovogodišnjem kalendaru "najbržeg cirkusa na svetu", kroz nikad dužih deset meseci, odstupiće od uobičajenog termina i biće održana u subotu (16.00) pod svetlima reflektora u pustinji.

Foto AP

Sa tri uzastopne titule u džepu, kao i 19 trijumfa od 22 moguća lane, 26-godišnji Holanđanin Ferštapen u rukama ima najjače adute za "poker". Međutim, glavni izazivači poput Ferarija i Mercedesa pokušaće da spreče Maksa da još jednom piše istoriju, jer četiri šampionska pehara u nizu imaju još samo tri čoveka (Fanđo 1954-1957, Fetel 2010-2013 i Hamilton 2017-2021).

U perspektivi, sezona bi mogla da bude dinamična i eksplozivna. Za to su zaslužne mnogobrojne priče, kojih je bilo u međusezoni. Svakako najveća jeste prelazak Luisa Hamiltona iz Mercedesa u Ferari, doduše, tek naredne godine. Britanac je, tako, jednim potezom, destabilizovao atmosferu u dva tima. Sedmostruki prvak sigurno će dobiti dostojan oproštaj od "srebrnih strela" sa kojima je stigao do šest kruna, ali je isto tako hemija u ekipi poremećena. Očigledno da su svi bili nestrpljivi da se transfer ozvaniči, pošto se retko dešava da se najavi celu godinu ranije. Isto tako, Karlos Sainc na čije mesto stiže 39-godišnji veteran, sada će imati manje interesa da pomaže Šarlu Lekleru u eventualnom svrgavanju sa trona Ferštapena. Španac je jedan od 12 vozača (ima ih ukupno 20 u šampionatu), koji nemaju osgurano sedište u nekoj ekipi 2025, te će sredinom godine popularne "muzičke stolice" biti intrigantnije nego ikada pre.

Da ni u redovima prvaka Red Bula nije sve bajno, kriva je priča koja je ugledala svetlost dana, da se šef tima Kristijan Horner navodno "nedolično ponašao" prema jednoj koleginici, a čak neki izvori kažu da joj je slao eksplicitne fotografije i poruke. Stoga, trenutno se u kancelarijama austrijske kompanije na najvišem nivou menadžmenta vodi istraga, ali i bitka tabora koji su spremni da zadrže, ali isto tako i otpuste važnog člana šampionske mašinerije, koji je sa ekipom od njenih početaka 2005.

Osim ovog skandala, "bikovi" su u fokus pažnje dospeli kada su predstavili novu mašinu. Genijalni inženjer Edrijan Njuji zagolicao je maštu. Neočekivano je zgužvao sve nacrte i papire sa dominantnog bolida lane i rešio da primeni stvari koje u delo nije sproveo Mercedes od početka primene novih pravila 2022. Cela priča se okrenula naopačke, jer je većina tehnoloških stručnjaka odlučila da kopira "bika", koji je izgubio tek jednu trku prošle godine.

- Znali smo da će mnogi timovi da ukradu naš kocept. Isto tako, uvideli smo da nema puno prostora za napredak ako zadržimo postojeći dizajn bolida. Svesni smo da će nam se rivali približiti i nema smisla da nastavimo razvijanje mašine u istom smeru, to ne bi bilo dovoljno da zadržimo prvo mesto - razmišljanja su Njujija.

Međutim, bez obzira na rizičan potez, nedavna testiranja su pokazala da su i pored toga tim koji neće biti lako dostići u nameri da im se preotme kruna. Ferari i Mercedes deluju kao ekipe koji bi mogle da im zadaju mnogo više muka nego 2023. U trenutnoj podeli karata, Meklaren i Aston Martin, koji nisu imali turbulentnu zimu, izgledaju kao potencijalna iznenađenja u ovoj sezoni.

Ono što je mini "pripremni period" pokazao je da su timovi u trećoj sezoni sa novim pravilima uspeli da ovladaju pouzdanošću, što će biti bitno, jer će sada pre kazne pomeranja pozicija unazad, moći da iskoriste samo tri motora umesto četiri.

Isto tako, bolidi, ali i kompletno osoblje i vozači biće izloženi neverovatnom naporu zbog iscrpljujućeg kalendara. Najinteresantniji je povratak VN Kine posle pet godina i prvi put otkako je izbila pandemija virusa korona. Takođe, kako bi se smanjila distanca, skratila putovanja i optimizovala energija napravljena je rokada između VN Japana i Azerbejdžana. Trka u Aziji, takođe je bila nepodobna u oktobru zbog čestih tajfuna u to doba godine, te će sada biti u aprilu u vreme cvetanja trešanja. Akcija "najbržeg cirkusa na svetu" zvanično počinje 29. Febuara, a poslednja karirana zastavica pada 8. decembra, što je tek sedmi put u bogatoj istoriji F1 da se sezona završava poslednjeg meseca u godini.

Izmenjen format sprint vikenda

SPRINT trke u F1 više nisu novina, jer će ovo biti četvrta godina otakako su uvedene, ali jeste format tokom trkačih vikenda u kojima će se održati, a biće ih šest tokom sezone. Sada je predviđeno da kvalfikacije za sprint budu u petak. Subota je rezervisana za sprint trku, a potom i određivanje poretka za glavnu trku, koja je u nedelju.

SPEC. VN

DRUGI put u 74 godine dugoj istoriji F1, u predstojećoj sezoni neće biti novajlija u timovima, pre toga "rukija" nije bilo 1969.

Pogledajte više