CEO SVET PRATI DRAMU: Fudbalsko pravilo odlučuje ko je šampion Formule 1?

D. N. 12. 12. 2021. u 18:09

ŠAMPION Formule 1 za sezonu 2021. se još uvek ne zna, iako je posle neverovatne trke u Abu Dabiju Maks Ferštapen pre Luisa Hamiltona prošao kroz cilj i uz pobedu slavio prvu titulu u karijeri. Majkl Masi, direktor trka Formule 1, sada je verovatno u najtežoj situaciji u karijeri, jer se sve "zakuvalo" više nego što je iko mogao da zamisli da će biti slučaj.

Twitter / TSN_Sports

Razlozi za to što se prvak još uvek ne zna su dve žalbe koje je ekipa Mercedesa uložila na pomenuti ishod.

No, krenimo redom.

Dva takmaca su u poslednju trku sezone ušla izjednačena po bodovima, pa je titula čekala onog koji direktnog rivala nadmaši na stazi.

Ferštapen je bio najbolji u kvalifikacijama, ali je prvo mesto u trci izgubio i pre prve krivine, jer ga je Hamilton pretekao, a potom i "prečicom" sačuvao prvo mesto, što je od strane nadležnih "stjuarta" proglašeno legalnim, jer je bio primoran da privremeno napusti stazu. Ali, drama se desila na kraju.

Pet krugova pre kraja, dok je Hamilton imao 11 sekundi prednosti u odnosu na Ferštapena i grabio ka rekordnoj, osmoj tituli, čime bi nadmašio legendarnog Mihaela Šumahera, desio se jedan udes koji je sve promenio. Nikolas Latifi je udario u zaštitnu ogradu,  a to je dovelo do tri ključne stvari:

  1. Ferštapen je imao mogućnost, koju je odmah i iskoristio, da zameni gume i prešavši na meke (brže) došao u bolju poziciju od Hamiltona koji je morao da ostane na srednjim, nešto sporijim.
  2. Prvo su "stjuarti" rekli da se ne dozvoli preticanje vozača koji su zaostali za čitav krug (četvorica su se tako našla između Hamilton i Ferštapena), pa je ta odluka naprasno poništena i dozvoljeno je Holanđaninu da stane tik iza vodećeg Britanca.
  3. Konačno, dok se bezbednosno vozilo polako udaljavalo sa staze, Ferštapen je "pretio" najvećem rivalu, vozio na momenat paralelno s njim, a onda je sve stalo u poslednji krug.

Ferštapen je maestralnom vožnjom, istina i uz "brže gume", prestigao rivala, prvi prošao kroz cilj, a Hamilton ostao praznih šaka. Međutim, Mercedes, za koji Britanac vozi, uložio je dve žalbe.

Jedna se tiče one promene odluke, da smeju da se, tokom boravka bezbednosnog vozila na stazi, zaobiđu bolidi koji kasne za vodećim čitav krug.

Druga žalba je insistiranje na "fudbalskom pravilu", odnosno zahteva se da se VAR-proverom, tj. pregledanjem video-snimaka od strane nadležnih, utvrdi da li je (kao što u Mercedesu tvrde da jeste), Ferštapen njihovog vozača pretekao tokom nadmudrivanja pred poslednji krug. Preticanje tog tipa je zabranjeno, pa makar bilo i za milimetar, a na tome u taboru poraženog Hamiltona i insistiraju.

Sada je na nadležnima, pa i Majku Masiju (koji se na brzu, usmenu žalbu izvršnog direktora Mercedes F1 tima, Tota Volfa, radio-vezom obratio čuvenom čelniku rečima "Ovo su auto trke, Toto"), da, posle održanih sastanaka s predstavnicima i Mercedesa i Red Bula, donesu odluku o tome da li se žalbe usvajaju i, ako to bude slučaj, šta će biti s ishodom trke.

Kako javlja BBC, predtavnici Mercedes F1 tima su, pritom, s advokatom došli na sastanak, jer žele da uz pravnika reše ovu situaciju u svoju, odnosno Hamiltonovu korist.

Na prvi pogled, čini se da se odluka o preticanju "zaostalih" bolida neće menjati, odnosno neće biti naložen novi početak trke, ali ako VAR pokaže da je Ferštapen makar na delić sekunde bolidom bio ispred Hamiltona dok je bezbednosno vozilo još uvek bilo na stazi - kazna od pet sekundi bi ostavila Holanđanina bez titule, jer je Britanca pobedio za dve sekunde i 256 hiljaditinke.

Ko je, preliminarno, osvojio bodove u Abu Dabiju?

Iza Ferštapena i Hamiltona plasirali su se Karlos Sainc, Juki Cunoda, Pjer Gasli, Valteri Botas, Nando Noris, Fernando Alonso, Esteban Okon i ostali koji su trku završili. Pre kraja su ispali Latifi, Đvinaci, Rasel i Raikonen.

Konačan plasman vozača F1 u 2021, ako stjuarti ne usvoje žalbe:

Maks Ferštapen 395,5 bodova, Luis Hamilton 387,5, Valteri Botas 226, Serhio PErez 190, Karlos Sainc 164,5, Lando Noris 160, Šarl Lekler 159, Danijel Rikardo 115, Pjer Gasli 110...

Konačan plasman konstruktora F1 u 2021, ako žalbe ne urode plodom:

Mercedes 613,5 bodova, Red Bul rejsing Honda 585,5, Ferari 323,5, Meklaren Mercedes 275, Alpin Reno 155, Alfatauri Honda 142...

Najviše titula u Formuli 1

1. Luis Hamilton (Velika Britanija) - 7 (2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019. i 2020.)

2. Mihael Šumaher Nemačka) - 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003. i 2004.)

3. Huan Manuel Fanđo (Argentina) - 5 (1951, 1954, 1955, 1956. i 1957.)

4. Alan Prost (Francuska) - 4 (1985, 1986, 1989. i 1993.)

4. Sebastijan Fetel (Nemačka) - (2020, 2011, 2012. i 2013.)

BONUS VIDEO: Novak Đoković - pet tajni zbog kojih je najbolji na svetu

 
Pogledajte više