PIKE U ZIDU, "CIRKUS" U BLATU: Vremeplov F1, skandal koji je obeležio prvu noćnu trku u istoriji
SKANDAL kojeg se Formula 1 još stidi. Prva noćna trka u istoriji "najbržeg cirkusa na svetu", 28. septembra 2008. godine za VN Singapura, zauvek će ostati obeležena kontroverznim namerno izazvanim incidentom Nelsona Pikea juniora, vozača Renoa. Sudar sa zidom u krivni 17, u 14. krugu, promenio je tok trke i utabao put do pobede brazilčevom timskom kolegi, dvostrukom prvaku sveta, iako je startovao sa 15. pozicije (jedini put za 73 sezone da je pilot pobedio, a da je krenuo sa tog mesta).
Mrlja nikako ne uspeva da se spere, jer je sve gurnuto pod tepih, a vrlo retko baš zbog toga inauguralni spektakl biva u mraku. Nalogodavci verovatno najveće "štele" auto-moto sporta, direktor ekipe čuveni Flavio Brijatore i glavni čovek zadužen za strategiju Pet Simonds, dobili su velike kazne.
Nažalost, najveći trenutak za F1 pod vođstvom Bernija Eklstona i prve trke pod svetlima reflektora u bogatom gradu-državi na jugoistoku Azije nikada neće imati taj značaj. Trebalo je to da bude početak revolucije i modernizacije (novi "dragulj" u kalendaru poput slavnog Monte Karla), a događaj je prema procenama bio skoro jednako ispraćen televizijskim rejtinzima kao i otvaranje OI u Pekingu, samo mesec dana ranije.
Sam redosled događaja budio je sumnju na nešto nelegalno već i tokom same trke. Alonsova neoubičajna strategija dobila je na težini baš kad se Pike junior (inače, sin legedarnog Nelsona trostrukog šampiona) u 14. krugu zakucao u zid. Čak i mesto incidenta na pisti, ispostaviće se, bilo je pažljivo isplanirano. U krivini 17 nije bio postavljen kran, već su redari morali da izađu na stazu, što je automatski povlačilo sa sobom dejstvo vozila bezbednosti.
Španac je izabrao da započne trku sa manje goriva nego svi rivali na stazi. Samo dva kruga pre sudara otišao je u pit na točenje. U tadašnjoj eri zadržavanje je bilo i do deset puta duže nego što pamte mlađi ljubitelji F1. Svi rivali su pohitali ka boksu, jer se bolidi na stazi usporavaju prilikom izlaska "sejfti kara", samim tim Alonso je promovisan u lidera trke. Fernandu je potom po uskim, vijugavim ulicama Singapura bilo lako da u slabijem bolidu odbija napade i dođe do pobede.
Na kraju, u šaradi podjednako sramotno bilo je zataškivanje, a šuškanja nisu bila mala, pa je cela stvar postala javna tajna. Eklston, kao i danas pokojni a tada predsednik automobilske federacije (FIA) Maks Mozli, priznali su kasnije da su imali informacije iz prve ruke od Neslona starijeg kojem se sin ispovedio, da je dobio instrukcije od ekipe da napravi incident. Tek naredne godine, na polusezoni u avgustu 2009, kada je Brijatore odučio da zameni Pikea juniora, vozač je rešio da izađe u javnost i "ocinkari" doskorašnje poslodavce.
Ubrzo je pokrenut i sudski postupak, a Brijatore i Simonds su napustili ekipu. Italijan i Britanac nisu želeli da se brane, stoga su brzo i dobili kazne. Brijatore je doživotno prognan iz sporta (vratiće se kao ambasador F1 2022), dok je Simonds dobio petogodišnju zabranu koja je kasnijom žalbom oborena. Danas je na visokoj funkciji F1 kao tehnički oficir, poziciju koju drži od 2017.
Tim se nikada nije oporavio od skandala. Tokom sezona 2011. i 2012. zvao se Lotus, da bi se 2016. vratili u šampionat, a danas su poznati kao Alpina, jer je menadžment francuskog giganta uradio ribrending svoje trkačke sekcije.
Masa zbog ove trke traži titulu
NAJVEĆI gubitnik iz celog skandala na kraju je Felipe Masa. Brazilac je u toku incidenta na VN Singapura bio na prvoj poziciji, a greška prilikom pit stopa, kada je ranije krenuo i povukao za sobom crevo za gorivo, ne samo da ga koštalo pobede, nego je, ispostaviće se, titulu izgubio za jedan poen od Luisa Hamiltona. Baš zbog toga prošle godine je pokrenuo tužbu na sudu, u kojoj traži da se ponište rezultati trke koju je završio na 13. mestu, a Britanac na trećem.