FENIKS NEMAČKOG DUHA: TV kritika
POSLE dužeg vremena, ponovo, jedna dobra serija na RTS.
To je uspela reciklaža čuvenog hita Das Boot, Volfganga Petersena iz 1981. (prva TV serija iz ove franšize nastala je još 1985-1987) o nemačkoj podmornici - slobodnom lovcu u vodama Atlantika u Drugom svetskom ratu.
Radnja ove serije počinje tamo gde se Petersenov film završava: kao neka vrsta pomorskog Feniksa, posle potapanja U 113, vaskrsava novi U 612, sa novom posadom i drugim kapetanom, Klausom Hofmanom, u pokušaju da ovaj mladi lik obnovi slavu Tirpica i Šarnhorsta, koju je oličavao Hofmanov otac, legendarni kapetan u piratskom podmorničkom ratu 1915-1918. Sa porinućem podmornice u okupiranom La Rošelu, na Lamanšu, počinje novi zaplet, koji se sastoji od dve vešto postavljene dramaturške enigme. Prva je skrivena misija ove podmornice, o kojoj ni kapetan još ne zna sve, a druga najveća tajna Drugog svetskog rata, mašina za dešifrovanje "Enigma", pomoću koje Englezi sve vreme prisluškuju nemačku komandu. Tako je nova ličnost u "Podmornici", engleski špijun i radista na U 612, koji pokušava da saveznicima dostavi planove radio-instalacija na podmornici. Sada se ovde uključuju, ne samo engleska tajna služba, nego i francuski pokret otpora. Kao i nemoguća ljubav, koja je na pomolu. Nećemo, naravno, otkrivati šta se dalje događa u ovom ratnom epiku od osam epizoda (već je snimljena i druga serija), koji se prati bez daha, u duhu najboljih tradicija engleske TV režije i nemačke filmske baštine - "kameršpil" filma - koja se ogleda u ekspresionističkom štimungu i zagušenom osvetljenju. Bilo da se radi o klaustrofobičnom ambijentu podmornice ili zatvorskim ćelijama ili o polumraku špijunskog podzemlja, u pitanju je precizna mikrorežija, koja prožima celu zamisao i koja bi se, bez preterivanja, mogla nazvati stilom. Taj stil počiva na vešto ujednačenim sinematičkim kvalitetima, koje odlikuju mera i ukus: oni nigde ne smetaju, već naprotiv, podstiču radnju.
Sve bi se to lakše podnelo, da nije gotovo nepodnošljive glorifikacije vojničkog duha Trećeg rajha, koja se, kao i u Petersenovom filmu, vidi i oseća na svakom koraku. Na delu je prava apoteoza tradicija, vrlina, časti i nacionalnog ponosa nemačkog vojnika, pri čemu ima mnogo sličnosti između ovog i bilo kog ratnog filma iz Gebelsove epohe. I sam glavni lik "Podmornice" vrlo liči na Gebelsa (koji se pojavljuje u seriji). Zato protivtežu, ovde čine "dobri", anglofilični Nemci, koji su vešto udenuti u savezničke obaveze nove Evrope.