METROPOLA VELIKOG SRCA: Za razliku od Hrvatske, Beograd i Srbija su raširenih ruku primali sve umetnike i nikoga nisu zabranili
DA je gradonačelnik Pule Filip Zoričić više slušao pank sastav iz tog grada "KUD Idijoti" i njihovu pesmu "Glupost je neuništiva" iz 1992. godine, možda ne bi doneo nakaradnu odluku da u tamošnjem Domu sportova "Mate Parlov" zabrani koncert Duška Kuliša i prijatelja - Ane Bekute, Dragana Kojića Kebe i Zorane Mićanović, uz obrazloženje da ne želi da u gradskom prostoru nastupaju srpski turbo- folkeri, takozvane cajke, kako im tepaju u "lijepoj njihovoj".
Građanska, evropska i mediteranska Pula, objasnio je, pripadaju drugom identitetu, a ne turbo-folk muzici. Ivan Radić, njegov kolega iz Osijeka, gde je organizator hteo da premesti sporni koncert zakazan za 25. mart, brže-bolje se oglasio na "Fejsbuku" i podržavši Zoričića naveo da je taj grad na Dravi "urbana srednjoevropska metropola koju grade", te je, naravno, srpski turbo-folk i tu nepoželjan.
Njihove poteze osudili su građani i građanke Pule, Istre i čitave Hrvatske, koji vole srpsku narodnu muziku i smatraju da se zabranjivati može samo po zakonu, a ne po ličnom ukusu. Skandal je komentarisao čak i predsednik Hrvatske Zoran Milanović, naglašavajući da on lično tu vrstu muzike ne voli, ali je nikako ne bi zabranjivao. Usijale su se i društvene mreže. "Nisu ti pevači iz Srbije samovoljno odlučili da nastupe u Puli i Osijeku. Neko ih je zvao jer i tamo žive ljudi koji se lepo zabave uz tu muziku. Ne vidim gde je problem. Ako srpski pevači mogu održati koncerte u Beču, Frankfurtu, Kopenhagenu, po čemu su Pula i Osijek posebni?", "Zašto se ne oglašavaju hrvatski pevači, kako bi oni reagovali da im neko u Srbiji zabrani nastup?", "Kod cajki je preporučljivo zatvoriti oči i uši, a kod fašizma je to pogubno, Hrvatska je nacija zatrovana šovinizmom i mržnjom", "Šund im je Ana Bekuta, ali je zato Nući umetnik", "Milica Pavlović 3.000 ljudi u Osijeku, Aco Pejović pre nedelju dana 20.000 ljudi usred Zagreba", "Ako već moram birati između fašizma i turbo-folka, onda odvrnite cajke do kraja", "Uvesti reciprocitet, pod hitno", samo su neki od komentara.
Prvi ljudi Pule i Osijeka su anticivilizacijskom zabranom, između ostalog, pokazali i priličnu neobaveštenost. U suprotnom, znali bi da je turbo- folk (termin koji j e skovao Rambo Amadeus) nastao u SFRJ krajem osamdesetih iz folk muzike kao mešavina narodnjaka i orijentaln i h z v u k o va, a predstavnici tog žanra bili su Mile Bas i njegov bend "Južni vetar", čiju su veliku petorku činili Dragana Mirković, Šemsa Suljaković, Sinan Sakić, Mile Kitić i Kemal Malovčić. Vrhunac popularnosti turbo-folk je u Srbiji imao devedesetih, skrenuvši malo u dens (pesma "200 na sat" Ivana Gavrilovića na primer) i presudno uticavši na pop-folk i tehno-folk muziku, koja će deceniju kasnije nastati u bivšim jugoslovenskim republikama. Gradonačelnici je trebalo da znaju da Bekuta i Keba nikako nisu turbo- folk, još manje cajke.
Pokazali su i želju da Pula i Osijek budu metropole, ono što srpska prestonica Beograd jeste već vekovima. Kad bi se nabrajalo ko je od velikana svetske kulture bio u Beogradu ili održao koncert, mogli bi se napisati tomovi knjiga. I nikada B e o g r a d , ni Srb i a, nikoga nisu zabranili. B e l i grad na u š ć u Save u D u n a v otvorenih ruku prigrlio je svakog ko je u njega poželeo da dođe. Još u vreme SFRJ se znalo - "ništa od karijere ako ne prođeš u Beogradu". Poduži je spisak hrvatskih izvođača svih žanrova koji su posle rata nastupali u Beogradu i širom Srbije. Mnogi od njih su otada redovni. Dobrodošla je bila čak i osvedočena mrziteljka Srba Tereza Kesovija, koja se klela da nikada više neće kročiti u Srbiju, pa je, pogazivši datu reč, ipak zapevala u Sava centru. Jedino nam pokojni Oliver Dragojević, koji je držao svoju reč, nije dolazio posle raspada Jugoslavije. I Mišo Kovač i Tompson. Ali za Tompsona je razumljivo. On je iz druge priče. Iz koje Beograd i Srbija nisu. Niti će biti.
Hrvatska, za razliku od nas, ne želi pojedine srpske izvođače. Zvanična zabrana ne postoji, ali se zna da su, recimo, folk zvezda Ceca Ražnatović i legendarna rok grupa "Riblja čorba" tamo nepoželjni, uprkos ogromnom broju obožavalaca. Bora Đorđević ističe da u Hrvatskoj imaju fanove iz Čakoveca, Varaždina, Zagreba, Istre, Splita, koji vole "Čorbu" iskreno, tetoviraju njihov logo na ruci i takmiče se ko će biti na više njihovih koncerata u Sloveniji. Uprkos tome, Bora je odavno rekao da neće ići u Hrvatsku i drži do toga i dalje. I Momčilo Bajagić malo-malo pa ima problem kad nastupa u Hrvatskoj. Iako je dobrodošao u pulskoj Areni, nije uvek u Splitu ili Karlovcu. Lepa Brena je, podsetimo, pevala 2009. u zagrebačkoj Areni, posle 19 godina, uprkos protestima branitelja i udruženja ratnih veterana, ali je dve godine kasnije bila prinuđena da otkaže koncert u Osijeku usled ogromnog pritiska javnosti. Za razliku od Bajage, Hrvati rado idu na koncerte Zdravka Čolića, Željka Joksimovića ili Saše Matića, mada je popularni folker koji je lane dvaput napunio splitsku "Paladijum arenu" 2009. bio priveden u policijsku stanicu u Zagrebu zbog radne dozvole. A nedavno smo dobili i zvaničan podatak da na top-listi od 25 najslušanijih pesama u Hrvatskoj, trenutno čak 17 pripada srpskim reperima i treperima Nućiju, Vojažu, Breskvici, Zeri... U čemu je onda problem, gospodo?
JK: BOLjKE MALIH IGRAČA
SVOJE viđenje skandala oko zabrana srpskih izvođača u Hrvatskoj dala je i "mala od skandala" Jelena Karleuša, napisavši na insta-storiju:
- Srbija, kao najveća i najdominantnija u balkanskom zbiru, tradicionalno nameće trendove i pravila igre u regionu. Kako u muzici i sportu, tako i na svim drugim poljima, zaključno sa politikom. Bilo šta što dolazi iz Beograda, jedine metropole i epicentra, kapilarno se širi ka provinciji i poprima na brzini i snazi. Veličina i snaga Beograda je u tome što nikada ne zabranjuje. Kada prošetate Beogradom i pogledate, na primer, ponudu restorana, oni nude Dane Hvara, Dane Istre, Pule i Dalmacije. Nude gostovanja originalnih hrvatskih klapa, imamo Dane Makedonije, Kotorske dane, o Bosni da ne govorim, sarajevski ćevap, Dani Sarajeva... Beograd prihvata sve. Beograd nikog ne zabranjuje i zato jeste centar. Podela, mržnja i netolerancija su boljke malih igrača. Naša muzika je virus koji se širi putem krvi, ona se oseća srcem, kožom. I ona ne može da se zabrani.
SEVERINI JEZIK DOŠAO GLAVE
NIJEDAN hrvatski izvođač nije zabranjen u Srbiji. Tihi bojkot doživljava samo splitska pop pevačica i bivša srpska snajka Severina Vučković, koja je balkansku popularnost stekla tek nakon što je u javnost isplivao njen kućni snimak sa jahte, i to zato što je najsramnije vređala, u više navrata, patrijarha Srpske pravoslavne crkve Porfirija. Njoj je najpre uskraćen poziv na dodelu godišnjih muzičkih nagrada "Skaj mjuzika", a zatim joj je otkazan i koncert na Kopaoniku, u okviru "Mjuzik vika", takođe u organizaciji "Skaja".