ONI MOGU DA "OJADE" HRVATE ZA ODŠTETU: Hrvatski sud potvrdio da "Kroacija rekords" nije nasledila fonoteku "Jugotona"

TREBALO je da prođe punih 28 godina da razni sudovi presude da je "Kroacija rekords" nepravilno privatizovala zagrebački "Jugoton" i ubirala silne pare od snimaka brojnih pevača i grupa, od "Bijelog dugmeta" do "Novih fosila" i "Azre".

Logo

Tako je firma nastala u privatizaciji, koja je u Hrvatskoj po mnogima bila divlja, godinama koristila snimke koje su nastali pre 1993, a da nikada nikome nisu isplatili prava koja "Kroacija rekords", po sudskoj presudi, nije legalno posedovala. I sve je završilo na sudu, a kako su kod nas takvi sporovi maratonski, tek je sada Ustavni sud Hrvatske doneo odluku da su niži sudovi presudili po zakonu.

Ko zna da li bi se uopšte zakotrljao ovaj sudski spor da se pre sedam godina nije počelo šuškati da će Amerikanci i kuća "Univerzal" kupiti zagrebačku diskografsku kompaniju.

Bora Čorba, Foto Tanjug

I tada je ustanovljeno da fonoteka zapravo ne pripada onima koji su nasledili "Jugoton" i da "Kroacija rekords" ilegalno zarađuje na davno urađenim snimcima, među kojima su i oni pevača koji već dugo nisu živi, a bili su velike zvezde u bivšoj Jugoslaviji. Ustavne sudije potvrdile su sudsku presudu po kojoj "Kroaciji rekords" u privatizaciji nije pripala i fonoteka "Jugotona". Otvara se mogućnost da pevači i grupe povedu sudske sporove da im se nadoknadi oduzeto, a o tome je u nekoliko navrata govorio i Džoni Štulić. Kaže, nisu mu isplaćivani honorari, a iz "Kroacije" mu je poručivano da postoje ugovori sa "Azrom" koji su sklopljeni osamdesetih godina.

"Bijelo dugme" 1977. godine, Foto Dragan S. Stefanović

Gde su završile sve te silne pare, niko zapravo ne zna. Navodno je deo išao i na račun ministarstva kulture, a onda se tim novcem finansirala privatna kompanija. I sve se opet zakomplikovalo kroz sudske tužbe i prigovore, a ministarstvo se nije izjasnilo  o tome da li su snimci nacionalno blago koje tek može da bude prodato "Kroacija rekordsu".

Dok se nisu oglasile sudije Ustavnog suda, sve je bilo na mrtvoj tački, a sada bi razna hrvatska ministarstva, među ostalim i pravosuđa, trebalo da se usaglase šta će biti sa snimcima.

Oliver Mandić, Foto Tanjug

I u Hrvatskoj glazbenoj uniji su tvrdili da "Kroacija rekords" nelegalno zarađuje na snimcima koji nisu njeni. Padale su i teške reči, ali se ništa bitno nije dogodilo. Reč je i o snimcima legendarnog hrvatskog pevača Ive Robića koji je davno umro, a pitanje je naslednika šta će da urade. Većina grupa, poput "Bijelog dugmeta" ili "Novih fosila" više ne postoji, bar ne u sastavu kakav je bio kada su nastali sporni snimci. Ne predaje se ni "Kroacija rekords", usprkos odluci Ustavnog suda i nižih sudova, pa tako postoji mogućnost da se obrate Evropskom sudu za ljudska prava. To bi naravno i dalje prolongiralo konačne sudske presude u Hrvatskoj. Moraće sada da se oglasi i država, a pitanje ko još, u toj dugotrajnoj sudskoj priči, u kojoj je očigledno bilo svega i svačega.

Slađana Milošević, Foto ATA Images

Navodno je bilo i prodaje master traka preko "I-beja", velike zarade, a ostaje pitanje da li su oni koji su radili za "Jugoton" nakon privatizacije te firme dobili zadovoljavajuću satisfakciju.

Biće zanimljivo čuti same izvođače koji su sarađivali i sa "Jugotonom" i sa "Kroacija rekordsom", ako se uopšte budu izjašnjavali.

Pogledajte više