SVE MANJE ASISTENATA U NASTAVI: Dodatni problemi za roditelje dece sa smetnjama u razvoju u Republici Srpskoj
U PROŠLOJ školskoj godini u 24 osnovne škole u Republici Srpskoj nastavu je pohađao 181 učenik sa smetnjama u razvoju, a veliki problem za većinu roditelja je kako pronaći asistenta u nastavi.
Iz godine u godinu sve manje je onih koji se prijavljuju za asistenta u nastavi, a osnovni razlog su minimalne novčane naknade.
Svetlana Knežević iz Trebinja učenica je osmog razreda Osnovne škole "Vuk Karadžić". Od rođenja ima cerebralnu paralizu i svaki dan zavisi od nekoga. Tokom osam godina školovanja, Svetlana je promenila pet asistenata.
- Moj sadašnji asistent je divna osoba. Pomaže mi u svemu, kada se prebacujem iz kabineta u kabinet, kada treba da idem u toalet i ona je najbolja od svih koje sam imala do sada - rekla je Svetlana Knežević.
Biti asistent nije nimalo lako, odnosno radi se o veoma zahtevnom poslu, koji nažalost još uvek nije adekvatno prepoznat zbog čega je samo privremeno rešenje, dok se ne nađe bolje plaćen ili posao u struci.
Nepovoljan položaj
IZ Ministarstva prosvete i kulture RS kažu da su svesni trenutno nepovoljnog položaja asistenata, međutim u ovom trenutku nije moguće drugačije urediti njihov status. Ukoliko bi bili angažovani po osnovu ugovora o radu, pojašnjavaju, radni odnos bi se morao zaključivati za perid koliko traje nastava sa prekidima kada je raspust.
- Svakako, kao i svaka druga osoba, svi idemo za boljim uslovima za život. Meni, u neku ruku, je zadovoljstvo da radim sa njima, ali nije uopšte lako, jer zahtevaju poseban pristup, da im se pomogne u određenim situacijama, a plate su jako male - istakla je Milica Kerezović, asistent u nastavi.
Milica Adžić iz Trebinja, majka je devojčice sa poteškoćama u razvoju, a ove godine je i njen asistent u nastavi. Mišljenja je da se posao asistenta olako shvata, a veoma je težak i kompleksan.
- Ovde se potpisuje ugovor o delu, a ne o radu, ne ide radni staž i mislim da su ta primanja jako mala, pa apelujem na Ministarstvo da, ipak, ako postoji mogućnost još jednom ovu problematiku sagleda - kaže Milica Adžić, majka i asistent u nastavi.
Asistenti za učenike sa smetnjama u razvoju ne zasnivaju radni odnos u školi, već se angažuju na osnovu ugovora o delu na pola radnog vremena i plaćeni su po koeficijentu predviđenom za srednju stručnu spremu. Asistent je tehnička pomoć učeniku i sa njim je dok traje nastava.