INTERNET PREVARE U PORASTU: Građani Srpske sve češće nasedaju na primamljive ponude onlajn kupovine
DANAS kada je tehnologija prisutna u mnogim sferama života, građani Srpske često su žrtve kompjuterskih prevara i na udaru raznih manipulatora putem interneta.
Tako su nedavno jednom Banjalučaninu sa bankovne kartice skinuli više od 2.600 maraka, a onda je i policija morala da se umeša.
MUP Srpske je tokom ove godine zabeležio rast krivičnih dela kompjuterske prevare u odnosu na proteklu godinu, a kojima su mete bile fizička lica, a sankcije za nevedena krivična dela propisana su Krivičnim zakonikom RS.
- Trend tih krivičnih dela i dalje se zadržava u domenu fizičkih lica, gde se i u prethodnom periodu beleži najveći broj oštećenih - navode iz MUP RS.
U više navrata MUP je apelovalo na građane da ne ostavljaju lične podatke na internetu i ne otvaraju sumnjive linkove, ali i da paze na bezbednost u digitalnom prostoru. Prevare je moguće prepoznati po tome što se "kupci" javljaju izvan platformi stranica za kupoprodaju, šaljući im link, koji bi trebalo da je link za pristup kurirskoj službi, sa ciljem preuzimanja uplate i slanja artikla od strane prodavca. U tom linku se od građana traži da, između ostalog, unesu i broj bankovne kartice, CVV ili CVC kod, kao i period važenja kartice.
Blokirati karticu
UKOLIKO građani posumnjaju da su žrtve prevare, neophodno je da što pre kontaktiraju sa bankom, kako bi se izvršilo blokiranje kartice, a da o svemu obaveste najbližu policijsku stanicu, ističu iz banjalučke policije.
- Policijska uprava Banjaluka apeluje na sve građane da prilikom kupovine ili prodaje, preko interneta ne nasedaju na takve vidove prevara, i da ni u kom slučaju ne otkrivaju navedene podatke drugim licima, ukoliko platforme za kupoprodaju ne predviđaju onlajn plaćanje - ističu iz banjalučke policije.
Kada se govori o onlajn kupovini, Zakon o zaštiti potrošača u RS je tretira kao prodaju na daljinu.
- Ovakav vid kupovine je povoljniji za potrošača, jer otvara mogućnost raskida ugovora u roku od 15 dana bez obrazloženja. Dakle, u roku od 15 dana možemo da vratimo proizvod jer nam ne odgovara i dobijemo novac nazad - ističe Dušan Srdić iz Udruženja potrošača "Reakcija".