PUTNICI NA LETOVANJE PUTUJU "NA SREĆU": Pojedine kompanije u RS šalju stare vozače i neispravna vozila na daleke destinacije
U JEKU letnje sezone mnogi jedva čekaju da "ulove" povoljan aranžman i odu na more, međutim, postoji i druga strana medalje.
Iako širom Srpske kompanije nude razne opcije letovanja za svačiji džep, najveći problemi prevoznika u ovom periodu su nedostatak vozača i neispravna vozila na putevima.
Taj problem se kompenzuje tako što se povlače penzionisani vozači kojima je psihofizička sposobnost smanjena i koji ne mogu u potpunosti podneti sve napore puta leti, a mnoge kompanije u nedostatku novih šalju stare autobuse na put čime direktno ugrožavaju živote građana.
- Kod nas i u zemljama regiona u zadnjih godinu dana je oko 6.000 vozača otišlo, što je upozoravajuća brojka na koju ne možemo uticati - istakao je Nikola Grbić iz Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Srpske.
Kada je u pitanju tehnička ispravnost vozila i sigurnost putnika u saobraćaju tu takođe postoji problem. Često se na tehničkom pregledu propuštaju i vozila koja ne zadovoljavaju osnovne kriterijume.
- Tehnički uslovi i tehnički pregledi su loši i u odnosu na Evropu je ogromna razlika u poslovanju. Nažalost, prisutna je i korupcija, što dovodi do toga da se putuje "na sreću" i da imamo mnogo potencijalnih "ubica" na putu - ispričao je Grbić za "Novosti".
Priskoče im u pomoć, a neki ne
ODREĐENI kvarovi na autobusima uobičajeni su u letnjem periodu i zbog dugih vožnji. Lejla Hadžović, vlasnica jedne firme za prevoz kaže da se trude da održavaju ispravnost vozila, ali dešavaju se kvarovi da pukne ili eksplodira guma.
Uvek se, kaže, trude da ga otklone, da pošalju majstore ili zamenski prevoz. Neki prevoznici su spremni da priskoče u pomoć, a neki ne, iskustva su različita.
Na dalje destinacije ka moru ili regionu idu autobusi nešto mlađih godišta, dok su oni za unutrašnje linije u lošijem stanju.
- Najčešći probleme stvaraju kočnice i pneumatici koji nisu u dobrom stanju. Prevoznici su prema zakonu dužni da obavljaju dnevne kontrole tehničke ispravnosti, kao i periodične. Sigurnost u prevozu, ali i sigurnost putnika regulišu zakonski propisi - rekao je Milenko Jaćimović, predsednik Udruženja za unapređenje i bezbednost saobraćaja Banjaluke.
U svakom slučaju prevoznici su obavezni da prilikom dobijanja licenci nadležnih Ministarstava imaju ugovore ili poslovne saradnje sa drugim prevoznicima koji u kritičnim slučajevima mogu poslati zamenske autobuse ili rešiti problem kvara.