U KAMPANJI SU PARTIJE "POJELE" 11,5 MILIONA KM: Oktobarski opšti izbori u Bosni i Hercegovini ubedljivo najskuplji do sada održani
POLITIČKE partije u BiH potrošile su u kampanji za održane opšte izbore u oktobru oko 11,5 miliona marka, što je više za dva miliona KM nego pre četiri godine.
To je najveća brojka koju su partije u BiH potrošile na jednim izborima. Rekorderi po utrošenom novcu su Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) i Stranka demokratske akcije (SDA), koji su prijavili da su potrošili u kampanji više od 1,5 miliona KM. Zatim sledi Socijaldemokratska partija (SDP) sa 840.000 KM i Partija demokratskog progresa (PDP) sa 726.000 KM.
Osam parlamentarnih političkih stranaka iz Srpske - SNSD, SDS, PDP, SP, US, DEMOS, DNS i SPS potrošile su više od 4,2 miliona KM na troškove propagande u predizbornoj kampanji na proteklim Opštim izborima u BiH.
Iako je na izborima u BiH učestvovalo oko 90 stranaka, samostalno ili u okviru koalicija, čak 26 stranaka je prijavilo da nisu potrošile nijednu marku u kampanji, dok sedam partija nije podnelo finansijke izveštaje. Sve to biće predmet istrage Službe za reviziju Centralne izborne komisije (CIK) BiH.
Ipak, sagovornici "Novosti" kažu da cifre koje su zvanično prijavile partije da su ih potrošile u kampanji daleko su od realnih, jer partije kriju ne samo na ovim izborima nego i na prethodnim svoje izvore finansiranja.
Srđan Traljić, portparol "Transparensi internešenela" (TIBiH), kaže da visina onoga što partije prijavljuju uglavnom odgovara prihodima koje dobiju iz budžeta, dok stvarno stanje oko finansiranja ostaje tajna.
- Ključno je da se javnosti ne prikazuju donacije privatnih preduzeća. Prikažu se članarine i neke donacije članova partije i na tom se završavaju izveštaji. Moramo naterati stranke da prikažu realne prihode iz kojih plaćaju kampanju, a to se može uraditi samo unapređenjem zakonske regulative u oblasti finansiranja političkih subjekata - ističe Traljić.
Inače, TIBiH je pratio je i analizirao kampanju i zabeležili su preko 2.215 slučajeva zloupotrebe javnih resursa u svrhu promocije stranaka i kandidata. Evidentirao je čak 1.137 slučajeva intenziviranja javnih radova pred izbore. Otkrivena su i 364 slučaja davanja jednokratne pomoći građanima pred izbore, čija je vrednost zavisno od nivoa vlasti u BiH iznosila čak 313 miliona KM.
- Zloupotreba javnih resursa je već dugo na političkoj sceni u BiH. Oni koji daju 300 miliona maraka iz budžeta, sigurno su u prednosti na izborima u odnosu na one koji ne raspolažu budžetskim novcem - poručio je Traljić.
Željko Bakalar, član CIK BiH, pozvao je sve nadležne da se pozabave finansijskim izveštajima partija u BiH jer kaže da se u njima mnogo toga zanimljivog može pročitati.
- Na primer, među strankama koje su iskazale nula maraka troškova u kampanji, ima i onih koje su postale parlamentarne. Nije mi jasno kako su bez ulaganja uspeli da ostvare takve rezultate - rekao je Bakalar.
NAJVIŠE PARA ZA BILBORDE
OGLAŠAVANjE na bilbordima ubedljivo je bio najskuplji vid reklamiranja koji su koristile političke stranke u BiH. Prema zvaničnim podacima TI, u kampanji je zabeleženo oko 3.500 reklama na bilbordima, čija tržišna vrednost iznosi oko šest miliona maraka.