POLOVNJACI SADA SKUPLJI 40 ODSTO! Građani Republike Srpske proteklih dana na velikim mukama pri kupovini četvorotočkaša
TREND povećanja cena polovnih automobila na tržištu koji je nametnula pandemija virusa korona nastavio se sa krizom u Ukrajini.
Prema rečima sagovornika iz auto-kuća, cena vozila koja se prodaju na području Srpske za poslednjih godinu dana veća je za 40 odsto, s tendencijom daljeg rasta. U poređenju sa periodom od pre tri godine, cene su čak i duplirane.
- Pre tri godine ste mogli kupiti pristojan polovan automobil za nekih 10.000 KM, lane za oko 15.000, a sada se to ne može. Za i malo pristojan polovni auto treba više od 20.000 KM - kažu prodavci automobila.
Uprkos tome, potražnja za automobilima, kako tvrde trgovci, nije pala i građani stalno obilaze auto-placeve.
- Prva opcija za koju potencijalni kupci pitaju jeste koliko troši. Zatim ide sve ostalo.
Vozila koja se prodaju u Srpskoj su polovnjaci iz Evropske unije. Tražene su sve marke automobila. Tu nema nekog posebnog biranja. Najbolje "idu" automobili starosti oko pet godina - pojašnjavaju prodavači.
Građani koji žele da u ovom periodu kupe automobil, kažu da su na tržištu cene paprene.
- Nedavno sam bio kod čoveka koji je prodavao automobil za 30.000. Automobil je star šest godina i on ga je pre tri godine platio 25.000 KM. Znači sad će na njemu još i da zaradi 5.000 maraka. Eto toliko su cene automobila skočile pa da ljudi koji su pre tri godine kupili automobile mogu lagano da zarade na njima - priča jedan Banjalučanin.
Zoran Pavlović, ekonomski analitičar, smatra da se poremećaj u auto-industriji, koji vlada od početka pandemije, sigurno neće popraviti bar još dve godine.
- Linije snabdevanja automobilima su upitne. Rokovi isporuka takođe. Praktično na terenu je konfuzna situacija. Kupovna moć građana opada zbog rasta cena i to utiče da se sada pre svega kupuju polovni automobili, a koji su dostupni na tržištu. Čim je roba povoljna i ima više kupaca i njena cena je veća - pojašnjava Pavlović.
On kaže da investiranje novca u automobil sada nije loša ideja, jer definitivno vrednost automobila neće padati bar još tri godine, pa građani u tom periodu mogu da izvuku svoj novac ili čak nešto i zarade.
U toku ove godine u BiH je uvezeno oko 35.000 automobila ukupne vrednosti 608 miliona KM računajući i plaćene dažbine, pokazuju podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH. Od tog broja je skoro 29.000 polovnih vozila, a ostalo su nova.
- U istom periodu prošle godine ukupno je uvezeno 35.407 automobila, i to 30.193 polovna i 5.214 novih, ukupne vrednosti 596,3 miliona KM računajući i plaćene dažbine - stoji u podacima UIO BiH.
NAJSKUPLjI "LAMBORGINI" I "FERARI"
NAJSKUPLjI automobil koji je ove godine uvezen u BiH je "lamborgini urus 636", koji je koštao 554.732 KM računajući i plaćene dažbine. Sledi "ferari tip F8 tributo" od 505.652 KM, "porše 911 turbo S" vrednosti 397.272 KM, pokazuju podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
TEŠKO DO NOVIH VOZILA
KAKO tvrde trgovci, na tržištu je teško naći nova vozila jer se na uvoz čeka i po godinu dana, jer u čitavom svetu auto-industrija sporije proizvodi nova vozila usled svih dešavanja.