VIŠE CENE KARATA, MANJI BROJ PUTNIKA: U Srpskoj se poskupljenje energenata negativno odrazilo na rad prevoznika

T. CVIJETIĆ

09. 06. 2022. u 11:15

GORIVO na benzinskim pumpama u Srpskoj ponovo je poskupelo, pa tako juče na pojedinim pumpama litar dizela košta 3,49 KM, odnosno do 20 feninga skuplje po litru u odnosu početak sedmice.

Autobuska stanica u Banjaluci, Foto T. Cvijetić

Time se obistinjuju najave da će biti korekcija cena naftnih derivata na teritoriji Srpske.

U Udruženju distributera naftnih derivata FBiH kažu da su nabavne cene naftnih derivata na berzi povećane što će se opet preliti i na domaće tržište.

Gorivo je osnovni trošak koji u normalnim uslovima učestvuje 30 do 40 odsto svih troškova u radu, tako da je poskupljenje goriva negativno uticalo na poslovanje preduzeća koja se bave prevozom putnika, kažu u transportnim preduzećima.

- Republičke i međunarodne linije su korigovane, zavisno od linija, od 10 do 25 i više odsto. Što se tiče lokalnog prevoza, pojedine lokalne zajednice su to poskupljenje određenim vidovima pomoći odložile, ali je to neminovno u narednom periodu - kaže Mladen Petrović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja RS.

Nisu u svim jedinicama lokalne samouprave poskupljenja ista i ona zavise upravo od učešća lokalnih zajednica.

- Činjenica je da i ta poskupljenja ne mogu nadomestiti kompletno povećanje troškova, jer pored činjenice da je gorivo poskupelo za više od 40 odsto, i svi ostali troškovi su značajno veći. Tako da su sve prognoze o održivosti javnog prevoza neizvesne - kazao je Petrović.

Govoreći o tome kako su putnici reagovali na poskupljenja karata, Goran Starčević, direktor "Pavlović tursa" je istakao da su putnici uglavnom korektni.

- Oni su svesni koliko cena goriva direktno utiče na naš rad. Naravno, uvek ćete naći nezadovoljne, ali ako je sve drugo poskupelo zbog goriva, nema logike da cena prevoza ne poskupi - kazao je Starčević.

Mladen Petrović, Foto Novi glas Bijeljina

Napominje da putnika generalno ima manje.

- Korona je totalno poremetila logiku masovnog prevoza i bez krize uzrokovane ratom u Ukrajini, javni prevoz je bio u teškoj situaciji i na nivou 70 odsto realizacije pre pandemije - naglasio je Starčević i dodao da prevoz funkcioniše zahvaljujući pomoći koju je Vlada RS davala od početka pandemije, kao i pojedine lokalne zajednice.

ZASTARELO

VOZNI park u Srpskoj je zastareo i potrebna su dugoročna rešenja koja bi unapredila javni prevoz.

- Povrat dela akciza i putarina, diferencirana stopa PDV-a, subvencije prevoza, neke su od mera koje su preduzele zemlje u okruženju koje su dovele do smanjenja starosti autobusa, a samim tim i podizanja kvaliteta usluge i nivoa bezbednosti saobraćaja - kaže Goran Starčević.

Pogledajte više