LET SEĆANJA NAD "LISIČIJIM JARKOM": Na travnatoj pisti kraj Beograda rađala se istorija srpskog civilnog vazduhoplovstva

Д. Вујичић 02. 09. 2024. u 10:55

ČUVENI sportski aerodrom "Lisičiji jarak" je nastao 1946. kada je dekan Mašinskog fakulteta Miša Nenadović, sa Katedre sa vazduhoplovstvo, zadužio asistenta prof. Đorđa Ninčića da "prošparta" oko prestonice i osmotri polja na kojima bi bilo zgodno napraviti pistu za civilno letenje.

FOTO: Privatna arhiva

Pocepao je Ninčić cipele obilazeći peške razna polja dok mu u Makišu neki seljaci nisu kazali kako su od 1941. Nemci leteli sa mesta 12 kilometara od Beograda ka Zrenjaninu. Asistent je istog dana pronašao livadu sa zapuštenim barakama, a već sledećeg profesor Miša je lično koracima merio pistu. Trećeg dana je na Lisičiji jarak sletela vojna "roda" sa čuvenim Pajom Crnjanskim, partizanskim pilotom. Potom su stigli članovi Akademskog aero-kluba iz Beograda sa lopatama, metlama i sličnim rekvizitima.

I juče su se na ovom aerodromu okupili i družili nekadašnji piloti privredne avijacije, njih pedesetak. Među "pulenima" profesora Nenadovića najstariji je bio Mika Isaković (93), dugogodišnji šef Privredne avijacije i neprikosnoveni vođa "seljačkih pilota", kako su ih zvali u ono vreme.

FOTO: Privatna arhiva

Druženje nije prošlo ni bez Petromira Miškovića Makija (83), pilota, padobranca i paraglajdiste. Ćaskalo se i sa Srbislavom Milovanovim, prvim građaninom SFRJ koji je kupio sebi avion u posttitovskoj Jugoslaviji. - Lepo su govorili drug Lenjin ili drug Staljin - sve je u kadrovima - objašnjavao je Mika Isaković, upoznajući nas sa legendama vazduhoplovstva.

FOTO: Privatna arhiva

Neki od njih prepričavali su detalje udesa koje su imali radeći ovaj posao. Neki iz Privredne avijacije su zaradili bogatstvo leteći po svetu, a ima ih i koji su vlasnici privatnih avio-kompanija. - Vazduhoplovni klubovi i "Lisičiji jarak" izrodili su Privrednu avijaciju a sa njima i konstruktore vazduhoplova na Mašinskom fakultetu.

Iz Jarka je nastao najsavremeniji sportski aerodrom srednje Evrope na Bledu i pilotska škola JAT-a u Vršcu. Hangari se još drže, ali potrebna je državna pomoć da se "uče deca" - objasnio je Isaković. 

Pogledajte više