SPOR ZMAJA I LAZE USPORIO POVRATAK: Prenos posmrtnih ostataka Branka Radičevića u Sremske Karlovce bio velika vest i za evropsku štampu
TOG 10. jula 1883.godine na dan sahrane iz Beča prenesenih posmrtnih ostataka Branka Radičevića, u Sremske Karlovce sjatile su se mnoge srpske delegacije i pevačka društva iz Ugarske, Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore.
Bio je to skup većinom mladih ljudi u nacionalnim narodnim nošnjama okupljenih u čast povratka glasovitog pesnika u ljupku varoš, koju je tokom svog školovanja u Karlovačkoj gimnaziji, vinuo u stihove večnog trajanja.
Upisavši se 1836.godine u tu Gimnaziju, najstariju u Srpstvu, Branko (Aleksije) Radičević (Slavonski brod, 1824- Beč, 1853), ni sanjao nije da će na krilima stihova koje je napisao opijen lepotom školskih dana,Karlovaca i fruškogorskih vinograda,postati jedan od najomiljenijih pesnika u svom narodu. Poživeo je samo 29 godina, napisao je svega 54 lirske i sedam epskih pesama,a njegov kult i danas živi neokrznut.
- I taj njegov eveliki opus bio je dovoljan da, uz Zmaja i Lazu Kostića, stekne ugled najznačajnijeg pesnika srpskog romantizma dostižući kult kakav imaju retki naši pesnici.- kaže dr Žarko Dimić, direktor sremskokarlovačkog Arhiva SANU koji u svojim depoima čuva Brankova školska svedeočanstva i sveske iz gimnazijskih dana.
U Brankovo vreme karlovački gimnazijalci pisali su i učili na srpskom, ali i na mađarskom,nemačkom i latinskom jeziku.Mladi pesnik svoje prve stihove napisao je na nemačkom.Po završetku gimnazijskog školovanja 1841. godine, odlazi u Temišvar da uči filozofiju (mudroljubije)gde je napisao prvu pesmu na srpskom jeziku, “Devojka na studencu”.Za svu doživljenu lepotu, Karlovcima se odužio nezaboravnim stihovima,poput elegije “Kad mlidijah (razmišljah) umreti”. U tim rimama pesnik sluti svoju smrt. Ona ga je i snašla u Beču gde se kao pristalica Vukovog jezika i pravopisa preselio da studira pravne nauke,ali ne zadugo.
Naglo je počeo da vene i da gubi volju za pisanjem - oboleo je od tuberkuloze. Uz novčanu pomoć kneza Mihaila, počeo je 1851. da studira medicinu s mišlju da sam sebi pomogne u izlečenju, ali uzalud. Brzo je pao u postelju. Poslednje dane proveo je u društvu Đure Daničića, Koste Vujića, Miše Nebrigaća, Borđa Natoševića i još nekolicine Srba s kojima se družio u Beču.
Vujić je ovako ispričao o poslednjim Brankovim trenucima: “Kad sam mislio da legnem, dođe mi Brankova poslužavka i donese vest da je Branko umro.” Bilo je to 18. juna 1853. godine, između devet i deset časova“.Sahranjen je 20. juna na grčkom groblju u Beču. Sve troškove podmirio je knez Mihailo. Devet meseci posle sahrane, u proleće 1854. poetesa Milica Stojadinović Srpkinja pisala je da je Brankov grob zapušten i jedva se razaznaje.
NIJE BILO OKA KOJE NIJE ZASUZILO
U GRUPI Srba iz Pančeva na sahrani Brankovih ovozemaljskih ostataka na Stražilovu, bio je i istaknuti srpski naučnik Mihajlo Pupin.U svojoj autobiografiji taj događaj ovako je opisao:“ „Utisak je bio nezaboravan i nije bilo oka koje nije zasulo. Divan je to bio prizor, pun nadahnuća, posmatrati razjedinjen narod ujedinjen suzama. Niko se nije mogao oteti utisku da je ta žedna zemlja, na kojoj je nikao koren srpskog nacionalnog zanosa, dobrodošlicom dočekivala te suze”.
Četvrt veka posle Brankove smrti, grupa Srba, okupljenih oko lista i Udruženja “Zora” u Beču, pokrenula je ideju o prenosu njegovih zemnih ostataka na Stražilovo, brdo iznad Karlovaca. Sve je do pojedinosti organizovano, ali sve je zaustavljeno zbog nesaglasja Zmaja i Laze Kostića.
Veliki odjek tih dana imala je Zmajeva pesma “Brankova želja”, kojom jasno podržava misao da se iz Beča na Stražilovo prenesu pesnikove kosti Zmaj je pesmu sročio kao da ju je sam Branko ispevao: “Rastav`te me sa ovom daljinom/ Moje kosti operite vinom/ Pa ih nos`te našem zavičaju, zavičaju, mom negdanjem raju/ Prenes`te ih, braćo moja mila, pored onog ubavog Belila/ Kroz Karlovce, gde sam mladost prov’o, pa na ono divno Stražilovo...”
Ubrzo, 7. novembra 1877. u Karlovcima izabran je Odbor od dvadeset jednog člana, na čelu sa Pavlom Krečarevićem i perovođom Jovanom Pačarizom. Pristizali su i prilozi sa svih strana. Ali, poput groma iz vedra neba 1. januara 1878. u bečkoj “Zori” Laza Kostić objavio je pesmu “Prava Brankova želja”, potpuno suprotnu Zmajevoj stihovanoj poruci.
Poruka Kostićeva bila je da Brankove kosti treba preneti u slobodnu Srbiju i glasila je ovako: “Avaj, braćo draga, ostav`te me mirno/ da mi niko nije kostiju dodirno /ma ovde počiv`o do sudnjega danka/ u slobodnu zemlju samo nos`te Branka.”
Zbog sukoba dvojice pesnika, čiji su odnosi i ranije bili pomućeni, ideja o prenosu Brankovih kostiju zamrla je u narednih pet godina. Oživela je tek pošto je bečka “Zora”, januara 1883, priređujući proslavu stogodišnjice prve Dositejeve narodne knjige i štampajući “Spomenicu”, sav prihod dala za “prenos zemnih ostataka našeg genijalnog pesnika Branka Radičevića sa San-Markovog groblja na ubavo Stražilovo u Sremskim Karlovcima”.
MEDALjONI SA LIKOM PESNIKA
UOČI prenosa Brankovih kostiju na Stražilovo,iskovan je medaljon sa njegovim likom koji su kupili svi učesnici ovog velikog događaja, s ciljem da s esakupe sredstva za podizanje spomenika što je i učienjeno dve godine docnije.
Dva donja stepenika piramidalnog spomenika beogradskog arhitekte Svetozara Ivačkovića su od topčiderskog kamena, a treći od kamenih kocaka sa Fruške gore, Dinare, Kleka, Lovćena, Plješevice, Vršačkog brega, Velebita i Avale, što simbolizuje svesrpski duhovni prostor osvetljen Brankovim pesništvom– kaže dr Žarko Dimić.
Nova inicijativa došla je u trenutku kada je najavljeno da će bečko groblje do kraja 1883. biti preorano a kosti svih blaženopočivših biti sahranjene u jednu,zajedničku grobnicu.Pomisao da bi Brankove kosti mogle da se nepovratno izgube među kostima tuđinaca ,rezultirala je formiranjem odbora u Beču, a potom i u Karlovcima, na čijem čelu je bio Pavle Marković Adamov, docniji urednik lista za zabavu, pouku i književnost “Brankovo kolo” (1895-1914).Adamov je bio poznat kao čovek toliko opčinjen Brankovim pesništvom da je i svom sinu nadenuo pesnikovo ime.
Prihodi sa brojnih priredbi, posela i zabava, namenjeni su za troškove prenosa. Novosadska “Zastava” mesecima je objavljivala spiskove novčanih priložnika, Srba iz Dubrovnika, Novog Sada, Zadra, Beograda, Splita, Požarevca, Knina, Sombora, Senja, Herceg Novog, Subotice, Vukovara...
Najzad, 10. jula 1883. godine kovčeg sa posmrtnim ostacima Radičevića,stigao je vozom do Pešte i na tamošnjoj stanici,ne zna se čijom krivicom,čekao je celu noć, te je sa zakašnjenjem stigao na centralni trg u Novi Sad. Odatle do Karlovaca prevezen je putničkom lađom “Nimfa” Stevana Mirkovića.
Nešto pre podneva, u prisustvu silnog sveta, kovčeg je pristigao u karlovačko pristanište. Već popodne Branko je, konačno, sahranjen na njegovom “rajskom Stražilovu”.Srpska štampa godinu dana brujala je o Brankovom povratku kući, a engleski listovi proglasili su taj čin najvećim kulturnim događajem na Balkanu, ali i u Evropi.