DA LI SE UVODI "POLICIJA ZA MORAL" ILI POMOĆ GLUMCIMA: Hoće li se intimne scene na srpskom filmu odigravati pod budnim okom stručnog lica?

- Šta to radiš, kume? – pita iznenađeni Mirko Topalović Đenku "uhvaćenog na delu" u flagrantnom deliktu sa njegovom devojkom Kristinom.

Printskrin

- Vežbamo kume, probamo za film. Ti ćeš ovo isto da radiš, samo sutra! – odgovara mu usplahireni Đenka u jednoj od legendarnih scena "Maratonaca".  

Slične intimne scene, poput ove koju su maestralno odigrali Bora Todorović i Seka Sablić, a nadgledao ih Bogdan Diklić, ubuduće bi, na filmu, i u pozorištu, trebalo da se odigravaju pod budnim okom stručnog lica, da ne bi došlo do zabuna, problema, pa i zlostavljanja.

Glumac Milan Marić je zajedno sa partnerima nedavno pokrenuo inicijativu za uvođenje koordinatora za intimnost, što podrazumeva angažovanje obučenih osoba u filmskoj industriji sa zadatkom da pomognu u planiranju i postavljanju odgovarajućih granica tokom intimnih scena u kojima učestvuju glumci.

Marić je istakao da se glumci tokom snimanja ovakvih scena u filmovima ili serijama najčešće međusobno dogovaraju gde su granice prihvatljivog i kako bi to trebalo da izgleda, kao i da je potrebno da postoji osoba koja će olakšati ceo taj proces i učiniti ga manje neprijatnim.

- Nisam do sada imao iskustva da radim s emotivnim koordinatorom, ali znam da to postoji već nekoliko godina u Holivudu i da se za tim očigledno ukazala potreba. Moram da priznam da nemam ništa protiv toga – ističe za "Novosti" poznati srpski glumac Dragan Mićanović.

Kaže da intimne scene koje se snimaju za potrebe filma i, ponekad, u pozorištu, umeju da budu nezgodne i neprijatne.

- Zato nemam ništa protiv da svaki pokret bude usklađen. Poučeni iskustvom i onim šta se sve izdešavalo poslednjih godina, i raznim aferama koje su proizašle iz toga, mislim da je to sasvim uredu – poručuje Mićanović.

Glumac ističe da bi bilo dobro da se ovakve scene usklađuju s parnterom i koordinatorom, kao što je to, na primer, slučaj kada se snimaju borbe.

- Postoji već odavno, godinama, koordinator za scene borbi, da se neko ne bi povredio. Tako se, očigledno, ukazala i potreba za tim emotivnim koordinatorom, da se, opet, neko ne bi povredio. Da ne bi zbog svog posla bio povređen na bilo koji način – zaključujue Dragan Mićanović.

A kako to izgleda u svetu? Tokom 2017. godine, kada je američki producent Harvi Vajnstin optužen za seksualna uznemiravanja glumica, što koincidira s pojavom pokreta "Mi Tu" (Me Too) i oslobađanjem u javnosti žena koje su doživljavale neprijatnosti pa i silovanja u svetu filma, po prvi put je počelo i da se govori o zanimanju koje do tada nije postojalo. Ubrzo se koordinator intime pojavio i u Velikoj Britaniji.

Foto: Profimedia

Oni su članovi filmske, televizijske ili pozorišne ekipe, od kojih se očekuje da obezbede da se glumci koji učestvuju u scenama simuliranog seksa ili intime ne osećaju loše. Blisko sarađuju sa rediteljima i koreografima, da bi pomogli u planiranju takvih scena, zajedno sa glumcima i drugim članovima ekipe. Profesija je uglavnom ženska.   

Koordinitori, odosno, u najvećem broju koordinatorke, utvrđuju limite i njihovo poštovanje. Razgovaraju sa svim protagonista produkcije. Pitaju glumce šta bi pristali da urade ili ne, a zatim se staraju da njihova saglasnost ne bude prekršena. Svako ima svoje limite. U tom kontekstu, ponekad se potpisuju i ugovori sa produkcijom, posebno klauzule o golotinji. Prisutni su na snimanju da nadgledaju scene. Vode računa o tome da ne dođe do izmena u poslednji čas, a ako dođe, da se svi sa tim slože. Odgovorni su za fizičku, društvenu i profesionalnu zaštitu aktera. Između ostalog, dogovaraju se i sa kostimografima kako prikriti određene delove tela koje neki od glumaca ne žele da prikažu.

Koordinator vodi računa o najsitnijim detaljima, od odeće, do pomagala koja će se eventualno koristiti u scenama, dužini dodira, poljupca, koliko će se daleko ići u fizičkom kontaktu, tačnim pokretima, koliko će vremenski trajati sekvenca. A možda im je i najveća uloga u tome da obezbede poverenje među svim učesnicima. Svojevrsni su svedoci čitavog događaja.

U Americi, to zanimanje je danas obavezno. Drugde u svetu, ne još. Procenjuje se da ih u SAD ima sedamdesetak. U Francuskoj, na primer, ovo zanimanje je još u povoju. Monija Ait El Adž je jedna od retkih koji se bavi ovim poslom. Radi to poslednje tri godine.

- Reč je o pružanju podrške glumcima u golišavim scenama i simulaciji seksualnog odnosa ili silovanja, o stvaranju uzajamne saglasnosti i profesionalnog okruženja - ističe Monija Ait El Adž za Radio "Frans kiltir".

Pre nego što je počela da se bavi ovim zanimanjem, dugo je bila advokat. Morala je zatim da prođe kroz školu filma i da studira psihologiju. U međuvremenu je dobila i poverenje "Netfliksa". Radila je između ostalog na filmovima "Emili u Parizu" ili "Marija Antoaneta". Priznaje da se dve trećine njenog posla u Francuskoj i dalje odnosi na strane produkcije.

- Volela bih da se tendencija preokrene – kaže.

Neki se pitaju da li se na ovaj način uvode limiti i ograničava režiranje, ali ona ističe da je njen posao, naprotiv, da se snimanje olakša.

- Ni u kom slučaju se ne radi o cenzuri ili o "moralnoj policiji". Ne govorimo reditelju šta treba da radi – naglašava.

Srpski glumac Milan Marić ističe da su u nameri da ovo pravilo uvedu i u Srbiji dobili podršku udruženja psihoterapeuta naše zemlje, kao i da su iz Češke izrazili želju da zajedno rade na tom projektu.

- Nadam se da sve ovo neće ostati samo unutar granica Srbije i da će postati regionalni projekat – kaže Marić.

Foto V. Danilov

Istovremeno, direktorka Agenicije UN za rodnu ravnopravnosgt i osnaživanje žena u Srbiji Milana Rikanović navela je da se inicijativa pokreće jer su prema statistici žene u neprivilegovanom položaju u skoro svim oblastima u odnosu na muškarce, pa je veoma važno da se, tamo gde nije jasno definisano šta je prihvatljivo a šta ne, to učini.

Ukoliko su odnosi s partnerom na filmu korektni, sve je, ipak, na kraju, samo pitanje glume. Na pitanje o uvođenju koordinatora za intimu diva srpskog filma Tanja Bošković za "Novosti" kaže:

- Ne znam ništa o tome. Nikada nisam režirala nijedan film. Nisam pisala scenarija. Samo sam igrala. Najbolje što sam umela.

I Đenka i Kristina su znali kako se to radi. I ranije je bilo nezgodnih situacija, ali danas su, ipak, neka druga, moderna, predatorska vremena.

Pogledajte više