JOŠ JEDAN TESLIN IZUM KOJI JE PROMENIO SVET: Da ga nije patentirao ne bismo se danas vozili u autima

Jelena Ćosin 06. 05. 2023. u 08:04

MODEL sistema paljenja automobile prema Teslinom patentu jedinstven je u svetu i nalazi se u školskoj auto-radionici Elektrotehničke škole (ETŠ) "Mija Stanimirović" u Nišu. Napravili su ga profesori ove škole Ljubiša Tjupa i Nenad Jugović, prema opisu i nacrtu iz originalnog Teslinog patenta. Ovaj Teslin izum iz davne 1898. godine, gotovo u istom obliku, koristi se i danas na savremenim benzinskim motorima. Zapravo, da nije bilo ovog njegovog izuma, teško da bi danas bilo vozila na drumovima! O tome se, nažalost, danas malo zna.

Foto: J. Ćosin

Kako za "Novosti" otkrivaju u ovoj niškoj srednjoj školi, u planu im je da naprave još jedan model i da ga, sa učenicima, predaju Muzeju Nikole Tesle u Beogradu.

J. Ćosin

Profesor Nenad Jugović

- To bi bio naš doprinos popularizaciji lika i dela Nikole Tesle - kaže Ljubiša Tjupa, nastavnik i predavač na smeru elektrotehničar za elektroniku na vozilima u ETŠ. On je i pronašao Teslin U. S. patent pod originalnim nazivom Electrical igniter for gas-engines No. 609.250, koji je naprvljen 16. avgusta 1898. godine. Pregledom teksta patenta prepoznao je značaj ovog izuma, o kojem se, inače, malo zna i govori, srpskog genija iz Smiljana.

J. Ćosin

Model napravljen tačno nako kako je tesla patentirao

Tokom 18. i 19. veka, sa industrijskom revolucijom, desio se i niz tehničkih izuma koji su doveli do napretka privrede i saobraćaja. Nove mašine brzo su našle primenu u rudnicima i fabrikama. Zahvaljujući parnim mašinama, razvio se brodski i železnički saobraćaj. Samo drumski nije doživeo napredak i konjske zaprege su bile jedini vid prevoznog sredstva.

PROFIT I LAŽNO PREDSTAVLjANjE

U ŠKOLAMA se za objašnjenje principa rada sistema paljenja na savremenim vozilima koristi Teslino objašnjenje iz patenta. To je još jedan dokaz da su Teslina dela vanvremenska i trajna zbog svoje genijalnosti i jednostavnosti. U mnogim segmentima je nepravedno izostavljen i zaboravljen zarad profita i lažnog predstavljanja. Teslin doprinos razvoju čovečanstva je nemerljiv. Trebalo bi mnogo više da obratimo pažnju na njegov rad u cilju promocije njegovih dela - kaže profesor Tjupa. 

Od pojave prvog prototipa motora sa unutrašnjim sagorevanjem u 17. veku bilo je jasno da bez pouzdanog paljenja smeše u cilindru nije bila moguća primena na vozilima za autonomnu vožnju po drumovima. Bilo je mnogo pokušaja da se reši taj problem paljenja, ali su svi propali zbog komplikovanog i nepouzdanog rada.

- Za rešenje ovog pitanja zauzeo se najveći naučnik svih vremena, veliki humanista i pronalazač Nikola Tesla. On je 1898. godine izumeo, patentirao i predao automobilskoj industriji visokonaponski sistem paljenja. To su svi čekali, jedno jednostavno i genijalno rešenje čija je osnova do današnjeg dana ostala nepromenjena. Posle toga Nikola Tesla se više nije bavio ovim pitanjem. Preduzimljive kompanije prepoznale su značaj Teslinog paljenja i vrlo brzo su počele da ga primenjuju na motorima za pokretanje vozila. Od tog trenutka desio se nagli razvoj i upotreba vozila na drumovima. Više niko nije spominjao Teslu i njegov veliki doprinos je otišao u zaborav - kaže naš sagovornik i naglašava da se patent sastoji od opisa i slike sistema paljenja.

JAKA VARNICA

MODEL koji su profesori Ljubiša Tjupa i Nenad Jugović napravili dokazao je funkcionalnost Teslinog izuma jer je stvarao jaku varnicu na svećici unutar cilindra koja je zapravo neophodna za paljenje smeše i rad motora. 

U tekstu je Tesla precizno opisao svoj izum kroz potrebe koje treba da ispuni u odnosu na motor, opise upotrebljenih komponenata i princip rada.

- On je prvi put definisao pojam svećice, bobine, prekidača i kondenzatora paljenja. To znači da je ove svima poznate komponente na vozilu izumeo Tesla. Brzo posle objave patenta, firma "Boš" je 1902. godine proizvela prvu kompaktnu svećicu. Počeli su, takođe, da proizvode bobine i druge komponente sistema paljenja prema Teslinom izumu. Ono što je značajno u patentu je opis rada sistema paljenja, koji se i danas nalazi u svim stručnim knjigama - objašnjava profesor Tjupa. 

Pogledajte više