KO ĆE DA PLATI REMONT UKRAJINSKOG GASOVODA? Amerikanci i njihovi evropski sateliti huškaju Kijev protiv Moskve, ali se ne hvataju za džep
U ŽESTOKOJ medijskoj kampanji protiv Rusije i ,,Gasproma,, kojom diriguje Vašington, a najbučniji su američki sateliti iz istočne Evrope na čelu sa Poljskom ne spominje se vrlo važno pitanje o kojem se namerno ćuti: ko će da plati remont ukrajinskog gasovoda ako u Moskvi pristanu da potpišu dugoročan dogovor o tranzitu za centralnu i južnu Evropu.
Ukrajinska vlada je 2009. godine utvrdila Koncepciju razvoja i modernizacije. U tom dokumentu je napisano da oko 70 posto celokupne gasne mreže kroz Ukrajinu i oko 80 posto kompresorskih stanica starije je od 20 godina. U lošem stanju su i podzemna skladišta gasa. Čak 85 posto mašina i uređaja je odradilo polovinu svog resursa. Još u vreme dok je bio na vlasti predsednik Viktor Janukovič vlasti u Kijevu su pokušavale da pronađu zainteresovane investitore koji bi uložili novac u remont i modernizaciju gasovoda koji je napravljen još u sovjetsko vreme. Ali ni tadašnje, a zatim ni Porošenkovo rukovodstvo nisu mogli da nađu zainteresovane investitore.
I sadašnje ukrajinsko rukovodstvo priznaje da je neophodno da se zastareli gasni transportni sistem kroz Ukrajinu remontuje i modernizuje. Ukrajinski ,,Naftogas,, je krenuo u remnot tog gasovoda ali on za tako veliki posao nema novca. Amerikanci su davali lažna obećanja, a evropske zemlje i Rusija su imali uslove koje Kijev nije hteo da prihvati.
Zbog starosti kompresorske stanice rade loše, a službeno je ocenjeno da su uređaji na gasovodu ,,moralno i fizički zastareli,,. Da bi se izbegle havarije Ukrajina isključuje iz upotrebe onaj deo gasne mreže koji je u najlošijem stanju.
U Kijevu tvrde da je za modernizaciju i rekonstrukciju gasnog transportnog sistema Ukrajine potrebno 2,57 milijardi dolara. Na drugoj strani britanska kompanija ,,Mot Mekdonalds,, ocenila je 2011 godine da bi remont magistralnih gasovoda i kompresorskih stanica te postavljanje novih mernih uređaja koštao najmanje 4,8 milijardi dolara. Taj posao modernizacije gasovoda kroz Ukrajinu trajao bi sedam godina.
Ruski gasni eksperti smatraju da bi taj posao modernizacije gasovoda kroz Ukrajinu koštao najmanje 5,3 milijarde dolara i mogao bi se obaviti za sedam godina. A predsednik asocijacije ,,Gasni trejderi Ukrajine,, Roman Storožev kaže da su stručnjaci u Kijevu procenjivali 2011. godine da bi modernizacija tog gasovoda koštala između pet i šest milijardi evra i trajao bi devet godina.
O tome da bi bilo najbolje da se formira konzorcijum koji bi modernizovao ukrajinski gasovod govorio je 2011. godine tadašnji premijer Nikolaj Azarov. Ali do sada nije formiran nikakav konzorcijum. Ukrajinci pokušavaju sami da remontuju deo gasovoda koji je bio napravljen još u vreme SSSR-a, a kapacitet mu je bio oko 150 milijardi kubika gasa godišnje. Modernizovani gasovod bi mogao da godišnje transportuje oko 200 milijardi kubika gasa.
Do prevrata u Ukrajini 2014. godine ,,Gasprom,, je preko ukrajinskog gasovoda u Evropu transportovao godišnje oko 150 milijardi kubika gasa. Ekspert Igor Juškov iz moskovskog Finansijskog univerziteta kaže da bi bilo najbolje da se sastanu evropski uvoznici gasa i ,,Gasprom,, kao i predstavnici Gasnog transportnog sistema Ukrajine i kažu koje su to zemlje u Evropi zainteresovane za kupovinu tog gasa koji bi stizao preko Ukrajine. U skladu sa tim bi se trebao odrediti kapacitet.
Kad se sve to zna onda je jasno da motiv američkog pritiska ima više političku težinu i cilj nego što ima ekonomsku logiku i opravdanje. Američki političari lako daju obećanja ali ne i novac što se vidi i iz priče o ukrajinskom gasovodu.