U ŠOPING KAO U ŠETNJU: Amazon otvara supermarkete bez kasa, ali i skeniranja robe pri izlasku
OVAJ, na prvi pogled, dosanjani san kad je šoping u pitanju, zapravo je novi biznis projket giganta "Amazon". Ova kompanija, otvara supermarkete širom Evrope, a zajedničko svim radnjama je da nema kasa, niti kasira. Robu koja napušta radnju, niko ne pregleda, niti skenira. Zapadni mediji govore o naučnoj fantastici, kupovini budućnosti, koja je, zapravo, već tu.
Pod devizom "Džast vok aut", iliti "Samo izađi", radiće prodavnice svežeg voća i povrća, a logo u kombinaciji fluorescentno zelene i bele, vizuelno usmerava potrošača. Naravno, postoji i ono čuveno "ali". Platiti se, ipak, mora. To se, u novim "Amazonovim" radnjama, čini posredstvom mobilnog telefona. Prve prodavnice otvorene su u Velikoj Britaniji, gde upravo relaksirane mere daju manevarski prostor za novi način kupovine.
Da bi se kupci obučili novom prinicpu šopinga, personal prodavnica, takođe u zeleno-belim kompbinacija, objašnjava postupak. Najpre se, na telefonu otvori aplikacija, skenira personalni "ku-ar" kod na posebnom aparatu. Kad zasvetli zeleno, otvaraju se vrata i kupac ulazi u prodavnicu.
Rafovi sa robom izgledom podsećaju na bilo koji supermarket, na primer, u Londonu. Odmah se, međutim, ukazuje razlika, piše nemački Dojče vele i ukazuje na kamere, različite senzore koji temeljno pokrivaju celu prodavnicu, svaki korak, svaki centimetar...Proizvod koji kupac odabere, automatski se dodaje na virtuelni račun.
Koristi se kombinacija kompjuterskog vida, dubokih senzora i mašine koja registruje šta koji posetilac uzima sa rafa. Tehnologiju "potpisuje" "Amazon gou stors" iz SAD, koji je počeo sa radom 2018. godine. Kompanija garantuje tajnost informacija sa računa, čija je trajnost mesec dana.
Pobornici privatnosti već su se podigli na noge i osporavaju ovaj "patent". Britanske grupe građana koje se bore za tajnost tokova novca smatraju da je potrebno ispitati celu stvar da bi se saznalo više detalja i sagledale mogućnosti eventualne zloupotrebe i hakovanja dobijenih podtaka.
- Ne smemo da prenaglimo, inovacije su dobre, privatnost je još bolja - upozorava Džim Kilok, izvršni direktor grupacije "Otvorena prava".
Uporedo sa otvaranjem marketa, Amazon je lansirao svoj brend voća i povrća. Na stotine artikala pod firmom ove kompanije uredno je poslagano na rafove. Od pirea preko šunke do žutih ruža.
Natali Berg analitičar maloprodaje i osnivač NBK grupe, ističe za Dojče vele da je "fizička prodavnica nedostajala virtuelnoj dominaciji Amazona". Bergova slikovito veli "deo slagalice, koji je bio neophodan da ovaj gigant kompletira strategiju dominacije na tržištu".
- Osnovne namirnice su bazični deo piramide kupovine, jer je njihova nabavka proces koji se obnavlja. Nekome ne trebaju patike, niti tehnika, ali ova roba je neophodna svima - kaže Bergova.
BEZ KORPI I ČEKANjA
U MARKETIMA koje otvara Amazon, nema kasirki, ali ni korpi, kolica za kupovinu, niti redova pred punktovima za naplatu. Roba se, prosto, sa rafova smešta u torbe koje kupci donose ili kupuju na licu mesta. Dakle, dođeš, prošetaš se, pogledaš robu i odneseš je kući. U Evropi, nisu novina prodavnice bez kasirki, ali je ovo jedinstvena tehnologija koja omogućava da se kupljeno iznese iz radnje, bez prethodnog skeniranja.