TERETNJAK "VLADA" SUECKIM KANALOM: DŽinovsko plovilo preprečilo se u uskom morskom putu između Evrope i Azije
DžINOVSKI teretnjak "Ever Given", japanske kompanije "Šoei Kisen", koji se još u utorak preprečio u Sueckom kanalu i dalje blokira ovaj uski vodeni put između Evrope i Azije.
Uprava kanala juče je, kao i prethodnih dana, pokušavala da ga oslobodi i ponovo otvori saobraćaj na ključnom plovnom putu za brodski promet između istoka i zapada. Uzrok incidenta nije poznat, ali se pretpostavlja da je jak vetar jedan od "krivaca".
Brod dug 400 i širok samo 59 metara, nakrcan kontejnerima, u veštački stvorenom plovnom putu, širokom ovde tek 300 metara, koji razdvaja kontinentalnu Afriku od Sinajskog poluostrva, zaglavio se tako što pramcem udara u istočni zid kanala, dok mu je krma prislonjena uz zapadni.
Slučaj je bez presedana u 150 godina dugoj istoriji Sueca, prokopanog između Sredozemnog i Crvenog mora. Do neverovatnog pomorskog incidenta došlo je na oko šest kilometara severno od južnog ulaza u kanal u blizini grada Sueca, gde je saobraćaj jednosmeran. Na "čekanju" su desetine drugih plovila u Sredozemnom i Crvenom moru, najmanje njih 250.
TURSKA NUDI POMOĆ
ANKARA bi mogla da pošalje svoj brod "Nene Hatun" da pomogne u rešavanju blokade u Sueckom kanalu, izjavio je juče turski ministar saobraćaja Adil Karaismailoglu.
- Izneli smo ponudu za pomoć našoj braći Egipćanima, jer je naš brod "Nene Hatun" je među retkima na svetu koji mogu da obave posao ovakve prirode - izjavio je on.
Uprava kanala, postavila je tokom četvrtka nekoliko remorkera u pokušaju da oslobodi masivno plovilo, na kome se vijori zastava Paname. U akciju je bio uključen i specijalizovani ploveći bager koji može da premešta 2.000 kubnih metara materijala na sat, da bi se što pre očistio mulj oko masivnog broda. Remorkeri su ga gurali popreko, pokušavajući da ga pokrenu.
U istoj poziciji, teretnjak je osvanuo i juče ujutru, pa su se remorkeri i bageri ponovo bacili na posao. "Evergrin", velika tajvanska kompanija koja upravlja brodom, saopštila je da je "Ever Given" savladao jak bočni vetar dok je ulazio u kanal iz Crvenog mora, ali da nijedan od njegovih kontejnera nije potonuo. Na ovom brodu moguće je napakovati čak 2.000 kontejnera.
Svake godine tom morskom prečicom, dugom oko 200 kilometara, prođe 19.000 plovila, što je oko 50 dnevno. Blokada je prouzrokovala probleme globalnoj trgovini, strahuje se da će se gubici izražavati milijardama dolara. Kroz kanal prolazi oko 15 odsto svetske trgovine, a od posebnog je značaja za transport nafte. Zatvaranje bi zato moglo da utiče na isporuke nafte i gasa sa Bliskog istoka u Evropu.