NEMA VIŠE MIGOVA 29 ZA UKRAJINU IZ POLJSKE: Sporazum suspendovan zbog neispunjenih uslova

Novosti online 12. 12. 2024. u 07:43

POLjSKI uslovi za transfer borbenih aviona mig 29 u Ukrajinu još uvek nisu ispunjeni, a NATO saveznici nisu obezbedili sve što je Varšava tražila, potvrdio je poljski ministar odbrane Marijuš Blaščak u intervjuu za Rojters.

Foto D. Milovanović

- Uslov koji bi omogućio poljskoj državi da obezbedi apsolutnu sigurnost još uvek nije ispunjen. Potreban nam je sveobuhvatan program podrške - rekao je ministar.

Prema njegovim rečima, uprkos pomoći zemalja poput Norveške u zaštiti poljskog vazdušnog prostora, poljske vlasti očekuju više od svojih NATO saveznika i jasno su izrazile te zahteve.

Dana 4. decembra, Marijuš Blaščak je najavio da Varšava ne planira uključiti mig-29 avione u pakete vojne pomoći već pripremljene za transfer Kijevu. Istog dana, poljski ministar spoljnih poslova Radek Sikorski je izjavio da su u toku intenzivni pregovori s NATO-om na ovu temu.

Dana 8. jula, ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski najavio je da su se, u okviru dugoročnog sporazuma o odbrani i bezbednosti potpisanog tog dana, poljske vlasti obavezale da razmotre mogućnost transfera najmanje jedne dodatne eskadrile mig-29 aviona Ukrajini (oko 14 lovaca).

Ilustracija Foto: EPA

U tom trenutku, poljski premijer Donald Tusk upozorio je Zelenskog da Varšava neće moći izvršiti ovaj transfer bez podrške NATO saveznika.

Oprezna odluka Poljske o transferu mig-29 aviona Ukrajini

Odluka Poljske da pošalje mig-29 borbene avione u Ukrajinu privukla je značajnu pažnju, ali dolazi s nizom uslova koji bi mogli oblikovati NATO strategiju vojne pomoći Kijevu.

Iako je Poljska jedan od najglasnijih podržavalaca Ukrajine od eskalacije sukoba u februaru 2022. godine, njen stav prema transferu ovih aviona nije tako jednostavan kako bi se moglo činiti.

Poljska vlada je naglasila da će nastaviti transfer samo pod veoma strogim okolnostima, posebno u vezi sa saradnjom sa svojim NATO saveznicima i usklađenošću sa širim zapadnim odbrambenim strategijama.

Glavni uslov koji je Poljska postavila fokusira se na koordinaciju na nivou NATO-a. Iako se Varšava obavezala da će Ukrajini obezbediti mig-29 avione, insistira na tome da transfer ne bude viđen kao jednostrana odluka. Odluka o slanju ovih borbenih aviona mora biti deo šire, ujedinjene strategije koja uključuje celu alijansu.

Foto: Ministarstvo odbrane

Zabrinutost Poljske zbog posledica

Ovo odražava duboku zabrinutost Poljske zbog geopolitičkih posledica takvog transfera, posebno u vezi sa potencijalnim odmazdama Rusije. Poljska je više puta izjavila da ne želi da deluje izolovano, već želi da osigura da transfer naprednog naoružanja bude deo koordinisanog odgovora koji neće nenamerno eskalirati tenzije između NATO-a i Rusije.

Drugi uslov uključuje logističku i tehničku podršku za integraciju mig-29 aviona u postojeću ukrajinsku flotu. Poljska je izrazila zabrinutost zbog sposobnosti Ukrajine da efikasno koristi i održava avione mig-29 bez adekvatne podrške.

Varšava je svesna složenih potreba za održavanjem ovih aviona, od kojih mnogi zahtevaju specijalizovano znanje i opremu, što možda nije lako dostupno u Ukrajini. Stoga poljska ponuda ne uključuje samo avione, već i obavezu da doprinese obuci i pružanju podrške kako bi se osiguralo da Ukrajina može efikasno integrisati mig-29 u svoje vazduhoplovne snage.

Šira vojna strategija i NATO garancije

Najveću pažnju privukao je uslov koji se odnosi na širu vojnu strategiju NATO-a i garancije bezbednosti za samu Poljsku. Transfer mig-29 aviona vidi se kao način da se Ukrajini pomogne u jačanju odbrambenih kapaciteta, ali takođe predstavlja realan rizik za Poljsku.

Varšava je opravdano zabrinuta zbog posledica obezbeđivanja ovako važnih resursa naciji koja je u ratu s Rusijom. Iako se Poljska predstavlja kao veliki sponzor Ukrajine, takođe je naglasila da njeni nacionalni bezbednosni interesi moraju biti zaštićeni.

Poljska vlada se pouzda u NATO garancije da bi svaka agresija protiv Poljske, kao odmazda za pomoć Ukrajini, pokrenula član 5 NATO sporazuma, koji obavezuje sve članice na uzajamnu odbranu.

Foto: N. Fifić

Mig-29 ukratko

Sovjetski/ruski višenamenski lovac presretač Mig-29, poznat i kao “Fulcrum” prema NATO oznaci, prvi put je poleteo 1977. godine. Mig-29 je prvobitno dizajniran kao presretač, ali je kasnije modifikovan za različite uloge, uključujući vazdušnu borbu, blisku podršku i izviđanje.

Dvomotorni avion s visokom manevarskom sposobnošću. Ima delta krila i nosi dva motora Klimov RD-33 smeštena sa strane trupa, mig-29 ostaje jedan od najčešćih borbenih aviona na svetu. Tokom godina njegove masovne proizvodnje proizvedeno je 1600 aviona. 

Mig-29 je bio u službi ne samo u sovjetskim zemljama, već i u zemljama NATO-a ali i ostatku sveta. Supersonični i izuzetno manevarski mig-29 ima jedinstven dizajn integrisanog kola koji ne deli avion na trup i krila. Ima niz elektronskih sistema za otkrivanje i ometanje neprijateljskih signala.

Okvir aviona se sastoji od glatkih prelaza sa klasičnim bočnim zidovima samo u nosu. Poseduje troslojni kokpit s visokom vidljivošću i dizajnom koji olakšava rad pilota. Mig-29 je opremljen radarom N-019 ili N-010, zavisno od varijante.

Mig-29 je dizajniran za uništavanje svih vrsta vazdušnih ciljeva vođenim raketama i vazdušnom topovskom vatrom u teškim vremenskim uslovima, uključujući i u uslovima smetnji, kao i za uništavanje kopnenih ciljeva korišćenjem nevođenog oružja u uslovima smanjene vidljivosti.

(oružjeonline)

BONUS VIDEO:

RUSKI TOP GAN: Piloti ruske severne flote izvode vežbe iznad Barencovog mora

Pogledajte više