RUSIJA ZABRANILA ZAPADNIM KOMPANIJAMA DA KORISTE VAZDUŠNI PROSTOR: Povećana podržanja letova kineskih avio prevoznika

Јована Шведић 28. 08. 2024. u 17:40

Rusija je zabranila mnogim evropskim prevoznicima da koriste njen vazdušni prostor kao odgovor na sankcije zbog Ukrajine, što je povećalo tržišni udeo kineskih avio prevoznika.

Foto: Unsplash

Potezi nekih zapadnih avio-kompanija da smanje letove za Kinu ovog leta pokrenuli su pitanja o budućnosti putovanja u zemlju.

Britiš ervejz je nedavno obustavio letove između Londona i Pekinga nakon odluke Virdžin Atlantika da povuče svoju rutu London-Šangaj i da Kantas ukine letove između Sidneja i Šangaja.

Jedan od najvećih razloga koji upućeni u avijaciju navode je zabrana ruskog vazdušnog prostora i dodatni troškovi koje ona nameće avio-kompanijama.

Nakon što su zapadne nacije udarile Moskvu sankcijama nakon pune invazije na Ukrajinu, Rusija je praktično svim evropskim i severnoameričkim avio-kompanijama zabranila letove iznad njenog vazdušnog prostora.

Kineske avio-kompanije nisu pogođene zabranom, koja im je pomogla da preuzmu tržišni udeo od zapadnih konkurenata u eri kada već nastoje da se prošire na međunarodnom nivou.

Međutim, spori ekonomski rast u Kini nakon pandemije i dalje komplikuje oporavak vazdušnog saobraćaja kojem se nadaju, dok su geopolitičke tenzije između Kine i Sjedinjenih Država takođe dovele do rekalibracije nekih avio-kompanija.

Džon Grant, glavni analitičar kompanije za podatke o vazduhoplovstvu OAG, rekao je da se za mnoge zapadne avio-kompanije putovanje u Kinu smatra "slatkim mestom za avijaciju" jer je bilo moguće stići tamo i nazad u roku od 24 sata.

- Usluge za Peking i Šangaj su nekada bile savršeno korišćenje aviona. Zabrana je dodala oko pet i po sati povratnog putovanja negde kao što je Peking, i to je pravi izazov. Ti dodatni sati u vazduhu znače značajne dodatne troškove goriva i osoblja, kao i potencijalno skupo žongliranje sa slotovima na prometnim aerodromima.- rekao je on za DV.

Međutim, ruska zabrana vazdušnog prostora nije uticala na australijsku avio-kompaniju Kantas, koja je u julu objavila da je prekinula vezu između Sidneja i Šangaja.

Ji Gao, vanredni profesor na Fakultetu za vazduhoplovnu i transportnu tehnologiju Univerziteta Purdu, ističe da je Kantas oduvek imao „ograničene“ operacije u kontinentalnoj Kini i rekao da je netačno smatrati nedavno smanjenje letova zapadnih avio-kompanija za Kinu kao „široko rasprostranjen“.

Međutim, on je rekao da povećana konkurencija domaćih kineskih prevoznika postaje rastući faktor u odlukama zapadnih avioprevoznika.

- Konkurencija kineskih prevoznika igra ključnu ulogu. Kineske avio-kompanije imaju koristi od prednosti u pogledu troškova, omogućavajući im da ponude konkurentnije avio karte na linijama do i iz kineskih gradova.- rekao je.

Brendan Sobie, analitičar za vazduhoplovstvo sa sedištem u Singapuru, rekao je da je povećana konkurencija verovatno uticala na odluku Kvantasa.

On veruje da se trend pre pandemije koji je doveo do brzog širenja kineskih prevoznika ponovo zapaljuje kako se potražnja za putovanjima postepeno oporavlja u kontinentalnoj Kini nakon godina ograničenja KOVID-19.

- Već ste videli pomak jer su kineski prevoznici težili strateškoj ekspanziji na međunarodnom tržištu u nekoliko godina pre pandemije. Posle pandemije vidimo da se ista stvar vraća. Mnogi ljudi bi hteli da okrive ruski problem vazdušnog prostora, koji je svakako faktor za strane aviokompanije. Ali mislim da je to trend koji bi se bez obzira na to desio.- izjavio je Sobie.

Kineski prevoznici su zapravo povećali obim letova za evropske gradove kao što su London, Budimpešta, Istanbul, Milano i Madrid od 2019.

Sobie je rekao da se, osim tržišta Severne Amerike i Indije, međunarodni kapacitet kineskih prevoznika sada vratio na nivo iz 2019.

- Cilj je bio da se stvori čvorište u Pekingu, a zatim ponovo u Šangaju, gde biste mogli da imate međunarodne putnike koji se povezuju sa domaćim putnicima ili čak međunarodnim putnicima - rekao je Džon Grant.

Putnici iz Kine godinama su najveći svetski potrošači u međunarodnom turizmu i avio-kompanijama. Međutim, stroga ograničenja pandemije u zemlji uveliko su ograničila putovanja u, iz i unutar zemlje do 2023. godine.

Grant veruje da će globalni prevoznici kao što su Lufthanza, Er Frans ili Britiš ervejz "morati da imaju Peking na mreži" dugoročno.

- Vremenom bi svi oni želeli da se vrate na to tržište. Jednostavno neće biti ono što su svi očekivali. - dodao je Grant.

(DV)

BONUS VIDEO:
MODERNIZOVANI ORAO: Pogledajte kadrove sa Pasuljanskih livada

Pogledajte više