UKRAJINSKI F-16 DOBILI NOVU ULOGU: Amerika ih oprema najnovijin sistemima za elektronsko ratovanje (VIDEO)
KLjUČNA jedinica američkog vazduhoplovstva reprogramirala je sistem elektronskog ratovanja (EW) borbenih aviona F-16 isporučenih Ukrajini, poboljšavajući zaštitu Fighting Falcons-a od savremenih i budućih ruskih pretnji.
Početkom avgusta Ukrajina je od partnera iz NATO-a dobila prvu seriju F-16.
-F-16 u Ukrajini. Uspeli smo, rekao je predsednik Zelenski u neidentifikovanoj bazi sa dva F-16 na bokovima. Primećeno je da su ovi avioni opremljeni nizom specijalizovanih nosača, što ukazuje da su bili opremljeni određenim merama za samoodbranu elektronskog ratovanja. Međutim, to nije cela priča.
Vazduhoplovstvo SAD (USAF) je pojačalo EW sposobnosti ovih borbenih aviona. 350. Spectrum Warfare Wing američkog ratnog vazduhoplovstva, koje uključuje 68. eskadrilu za elektronsko ratovanje (EWS), predvodilo je operaciju reprogramiranja u koordinaciji sa svojim kolegama u Danskoj i Norveškoj, navodi se u saopštenju za javnost koje je krilo objavilo 26. avgusta.
Služba je naglasila značaj elektronskog ratovanja u tekućem sukobu u Ukrajini, navodeći da se i ruske i ukrajinske oružane snage u velikoj meri oslanjaju na neometan pristup elektromagnetnom spektru da bi postigle svoje ciljeve i da su kontinuirano koristile taktiku EW, kao što su lažiranje i ometanje, kako bi dobiti superiornost u ovom spektru.
-Sa transferom F-16 od treće strane od strane Danske, Norveške i Holandije u Ukrajinu, još jedna sposobnost EW se pridružuje borbi za Ukrajinu, tvrdi “krilo” (Wing). Očekuje se da će Ukrajina u narednim godinama dobiti oko 91 F-16 AM/BM iz Danske, Holandije, Belgije i Norveške zajedno.
Podsisteme EW F-16 je trebalo reprogramirati kako bi se koristili protiv promenljivih ruskih pretnji u ovom spektru i uspešno integrisati u ukrajinsko vazduhoplovstvo. 68. EWS je odmah prihvatio ovaj izazov zahvaljujući hitnom prioritetu koji su mu dale SAD i njihovi saveznici.
Na bojnom polju sa visokim ulozima za operacije elektromagnetnog spektra (EMF), agilnost i brzina su najvažniji. Protivnici često koriste taktiku ometanja da bi omeli pristup elektromagnetnom spektru, blokirajući ključne mogućnosti komunikacije i navigacije. Kada se signal identifikuje, snage moraju da rade na reprogramiranju sistema EW kako bi mu se suprotstavile. Sa ukrajinskim F-16, to bi bilo učinjeno u stvarnoj borbi.
USAF nije otkrio tačnu prirodu ove modernizovane EW sposobnosti, ali do sada, čak ni Sjedinjene Države nemaju tu mogućnost na raspolaganju u svojoj službi.
Upitan šta reprogramiranje sistema EW znači za ukrajinske F-16, veteran IAF-a (Indijskogh ratnog vazduhoplovstva), maršal vazduhoplovstva Anil Čopra rekao je za EurAsian Times: „Reprogramiranje F-16 od strane USAF-a ide u korist Sjedinjenih Država i Ukrajine. Oni moraju da zaštite svoje frekvencije od Rusije, koja takođe koristi napredne obaveštajne elektronske alate. Ovi alati beleže sve. SAD su reprogramirale sistem EW F-16, tako da previše informacija ne padne u ruke Rusije.
Šef vazduhoplovstva Čopra je dodao da su „avioni koji se šalju u Ukrajinu stari mlaznjaci koje treba nadograditi. Vašington je svestan da bi nadogradnja komponente EW bila isplativija od, možda, nadogradnje radara. SAD ne daju ukrajinskim F-16 oružje dugog dometa. Oni znaju da će ovi lovci igrati samo odbrambenu ulogu, tako da je fokus na jačanju odbrane i, samim tim, na jačanju sposobnosti elektronskog ratovanja.
Maršal vazduhoplovstva Čopra je objasnio da bi pretnje po ove arhaične F-16 bile ažurirana informacijama o najnovijim ruskim vojnim sistemima raspoređenim na oko 300 kilometara od linije fronta. SAD, kao i sve druge zemlje, održavaju elektronsku biblioteku. Te informacije se moraju uneti u sistem EW starijih F-16. -Stariji sistemi su bili čvrsto povezani, ali noviji sistemi su softverski vođeni i modernizovani da bi bili u toku sa realnošću na bojnom polju.
Ukrajinci će takođe pružiti SAD podatke koje dobiju iz stvarnih sukoba kako bi pomogli da se poboljšaju i prošire mogućnosti elektronskog ratovanja kojima obe nacije, kao i drugi prijatelji i partneri, imaju pristup.
ZAMORAN ZADATAK REPROGRAMIRANjA EW NA F-16
68. je deo 350. Spectrum Warfare Wing američkog ratnog vazduhoplovstva, osnovanog 2021. godine nakon revolucionarne studije o elektromagnetnom spektru sa ciljem da se revitalizuje njegovo korišćenje u okviru službe. Tri glavna zadatka Krila (Wing) su brzo reprogramiranje, razvijanje ciljanja i talasnih oblika i procena mogućnosti elektronskog ratovanja vazduhoplovnih snaga.
Pod rukovodstvom 68. eskadrile za elektronsko ratovanje, specijalisti USAF-a su morali da nauče novi EW sistem, a zatim da ga optimizuju koristeći informacije od Danska i Norveška, koje su zahtevale značajan nivo fleksibilnosti u svom radu.
68. EW naišao je na dva izazova: prvo, sistem za F-16 koji je trebalo da bude isporučen nije bio dostupan u inventaru Sjedinjenih Država, a drugo, postojao je hitan rok za optimizaciju ovih EW sistema kako bi se ispunio raspored isporuke aviona.
-Većina centara za reprogramiranje bi rekla 'nema šanse' kada bi pristupila ovom izazovu; to je nepoznata politika, rekao je glavni inženjer 68. EWS-a, čiji identitet nije otkriven u saopštenju. -Pogledali smo se i rekli: ’Ako ne mi, ko onda? Mi smo najbolji ljudi za ovo.
68. EWS je sastavio tim posvećen da preuzme zadatak reprogramiranja, koji se sastoji od mladih, talentovanih inženjera i iskusnih profesionalaca. Prva stvar koju su morali da urade je da nauče kako da reprogramiraju nepoznati EW sistem.
Prema vazduhoplovstvu, osmišljene su nove procedure i metode za razumevanje i reprogramiranje sistema EW na F-16 za odbranu od ruskih pretnji. Nadograđeni sistem je zatim testiran sa „saigračima iz koalicije“ u „laboratoriji partnerske zemlje“. Navedeni cilj tima bio je da testira i verifikuje jedinstvene elemente koje zahtevaju Ukrajinci.
Tim je razumeo sistem i počeo da radi koristeći podatke iz Danske i Norveške, a zatim modifikujući nove procedure i metode u standardnu proceduru. Kada je 68. EWS imao bolje znanje o sistemu, odstupio je od protokola, šaljući članove jedinice u objekat partnerske zemlje da zajedno rade na izgradnji i testiranju sistema sa koalicionim saveznicima.
-Ovo nije naša standardna operativna procedura, rekao je direktor 68. EWS-a, čiji je identitet takođe bio maskiran. -Činjenica da je tim uspeo da shvati sistem za dve nedelje, ode u zemlju sa partnerom da razvije najbolju datoteku podataka o misiji je nezapamćena i uspela je zahvaljujući talentu ovde u eskadrili i krilu.
Razvoj se dešava uprkos tome što su zvaničnici i analitičari izrazili zabrinutost u vezi sa F-16, napominjući da je malo verovatno da će ovaj avion biti brzo rešenje za izvođenje ofanzivnih operacija ili gađanje ruskih aviona. Umesto toga, F-16 bi se koristio za ulogu protivvazdušne odbrane, sprečavajući ruske napade dronovima i raketama koji ugrožavaju njegovu civilnu infrastrukturu. Dodavanje reprogramiranog EW sistema bi poboljšalo sposobnost i preživljavanje ovih F-16.
-Kada govorite o sukobu bliskih snaga, potrebno je da svi vaši koalicioni partneri rade sa istim programom kako biste mogli da postignete dominaciju u spektru, rekao je direktor 68. EWS-a. -Jedan F-16 sa reprogramiranom kapsulom neće sam postići dominaciju u vazduhu, ali vam može dati ternutak superiornosti u vazduhu da postignete cilj od strateškog značaja i uticaja.
Reprogramiranje sistema za elektronsko ratovanje od strane USAF-a neće ga učiniti nepobedivim protiv svih pretnji. Ipak, s obzirom na to da ukrajinsko vazduhoplovstvo deluje u jednom od najgušćih, najaktivnijih okruženja protivvazdušne odbrane na svetu, to može pružiti vitalnu prednost opstanka. Ovo će bolje opremiti SAD i njihove saveznike da se nose sa potencijalnim budućim nepredviđenim situacijama.
(eurasiantimes.com/Sakshi Tivari)
BONUS VIDEO - RUSI NA POZICIJI: Viđeni tenkovi u Kurskoj oblasti