JUŽNOKOREJSKI FA-50 PROTIV ŠVEDSKOG GRIPENA: Simulacija borbe u Australiji naglašava superiornost Zlatnog orla (VIDEO)
REZULTATE simuliranih sukoba između JAS-39 Gripena i FA-50, lakih lovaca koje su izvele Kraljevsko tajlandsko ratno vazduhoplovstvo i filipinsko vazduhoplovstvo, a održani su u Darvinu, Australija, od 12. jula do 2. avgusta, objavili su brojni izvori.
Lovci predstavljaju najbolje letelice u flotama obe zemlje, a o ishodu ovih sukoba se spekulisalo otkako su prvi put objavljeni 16. jula.
U početku se očekivalo da će simulirani angažmani rezultirati pobedama tajlandskih vazduhoplovnih jedinica, jer je Gripen, iako je jedan od najlakših modernih lovaca na svetu, od samog početka dizajniran za borbene uloge visokog intenziteta. Nasuprot njemu bio je mnogo jeftiniji FA-50, derivat trenažera T-50 sa relativno ograničenim borbenim mogućnostima.
Oba aviona imaju skoro identičan nivo potiska i imaju veoma sličnu težinu, pri čemu su oba “veoma laki” lovci kompatibilni sa NATO-om manji od običnih lakih lovaca kao što je F-16, i dolaze iz istog raspona težine kao rivalski kineski JF -17. Pored niske cene, takvi avioni su cenjeni zbog lakoće sa kojom se mogu održavati na visokom nivou borbene gotovosti.
Procenjujući sposobnosti dva lovca, iako Gripen C/D zadržava pristup superiornom naoružanju za borbe vazduh-vazduh, pre svega raketi vazduh-vazduh AIM-120, FA-50 je znatno sofisticiraniji i integriše modernije senzore i avioniku. Avion je dobio značajne pohvale od strane filipinskih zvaničnika zbog svojih borbenih performansi i naprednih mogućnosti preciznog bombardovanja kada je pružao vazdušnu podršku u borbi protiv pobunjenika, pri čemu je predsednik Rodrigo Duterte naglasio da su avioni daleko pogodniji za takve uloge od američkih F-16. S obzirom da su proizvodni i operativni troškovi FA-50 ostali znatno niži, ishod vežbi mogao bi imati štetne implikacije za program Gripen, pošto švedska firma SAAB nije uspela da obezbedi inostrane porudžbine za avion skoro deceniju. Predsednik i izvršni direktor SAAB-a Mikael Johanson je u avgustu 2022. obavestio novinare o svojoj „ekstremnoj frustraciji“, okrivljujući političke faktore za nedostatak prodaje, što je odražavalo mnogo ograničeniju sposobnost Stokholma da lobira za prodaju, posebno u poređenju sa Parizom i Vašingtonom.
Korejski FA-50 i T-50, nasuprot tome, sve više osvajaju globalna tržišta, pri čemu su Tajland i Irak nabavili varijante za obuku, dok su Senegal, Poljska, Indonezija, Filipini i Malezija naručile borbene varijante. Ratno vazduhoplovstvo SAD takođe planira da iznajmi T-50 zbog značajnih kašnjenja u razvoju domaćeg trenažera T-7. Poljska porudžbina za 48 aviona u julu 2022. omogućila je lovcu da napravi svoj prvi prodor na tržišta NATO-a, a trenutno se očekuju dalje porudžbine zemalja širom istočne Evrope.
Mogućnost nadogradnje FA-50 značajno su poboljšale borbene sposobnosti ove klase letelica. Gripen C/D i T-50 koriste isti američki motor F404, iako novija varijanta Gripen E koristi poboljšani F414 derivat dizajna. Iako je ovo ostavilo oba programa podložnima vetu Vašingtona na moguću prodaju, posebno planiranu prodaju južnokorejske letelice Uzbekistanu sredinom druge dekade ovog veka, u Koreji se trenutno razvija domaći motor. Očekuje se da će ovaj motor imati sličnosti sa motorom koji razvija Hanwha Aerospace za domaći lovac pete generacije KF-21. Kontrast između programa Gripen i FA-50 naglašava prekretnicu u industriji lovaca u obe zemlje, pri čemu se očekuje da će Gripen biti poslednji švedski domaći lovac, dok se očekuje da će FA-50 biti prvi u dugom nizu južnokorejskih lovaca koji koriste sve veće mogučnosti domaćih tehnologija.
(militarywatchmagazine.com)
BONUS VIDEO - RUSI NA POZICIJI: Viđeni tenkovi u Kurskoj oblasti