AMERIKANCI PRAVE SVOJ Su-75? Ratno vazduhoplovstvo SAD predstavlja koncept „lake stelt letelice“ (VIDEO)
USRED preovlađujuće neizvesnosti u vezi sa programom vazdušne dominacije sledeće generacije (NGAD) američkog vazduhoplovstva, visoki američki zvaničnik je predstavio koncept lakog stelt borbenog aviona.
Načelnik štaba američkih vazduhoplovnih snaga (USAF), general Dejvid V. Olvin (David W. Allvin), ilustrovao je navodni „koncept lakog borbenog aviona“ tokom svog izlaganja na Globalnoj konferenciji šefova vazduhoplovstva i svemira održanoj u Londonu prošlog meseca. Konferenciji je prisustvovalo mnoštvo rukovodilaca odbrambene industrije. Ovo je prvi objavio The Aviationist.
Novi koncept lakog lovca, iako ga Olvin ne spominje kao takav, bio je praćen pozivima generala da se razvoj aviona pomeri sa filozofije „izgrađenog da traje“ u „izgrađenog da se prilagodi“.
Prema izveštaju, general u svom obraćanju nije pomenuo NGAD ili „laki lovac“.
USAF nije priznao nijedan takav program. Koncept koji se pojavio u prezentaciji generala Olvina je čista imaginacija. Međutim, dizajn ima neverovatnu sličnost sa stelt avionom F-35 Lajting 2, pri čemu neki stručnjaci tvrde da se čini da je to smanjena verzija aviona pete generacije.
Ovaj zamišljeni lovac je navodno jednomotorni avion za koji se čini da je dizajniran sa malom uočljivošću. Osim usisnika za vazduh, koji su na ovom avionu orijentisani unazad, dok su na Lajting 2 istureni napred, krila i V-rep ovog aviona su identični krilima F-35.
Ideja o lakom lovcu postoji već neko vreme. Nekoliko zvaničnika je iznelo ideju o razvoju potpuno novog lakog lovca (4. ili 4.5. generacije) za niske pretnje, dok su drugi predložili izgradnju lake lovačke varijante aviona šeste generacije.
Na primer, ranije je USAF izjavio da razmatra razvoj lakog borbenog aviona F-7 koji je izveden iz trenažnog aviona T-7 Red Hawk koji bi zamenio flotu F-16 C/D Vajper.
Godine 2021, penzionisani general Džejms M. Holms, bivši šef vazdušne borbene komande, sugerisao je da bi mogle postojati dve varijante šeste generacije NGAD-a: jedna sa velikim dometom i teretom za Indo-Pacifik i druga orijentisana na relativno kratke domete između mogućih bojnih područja u Evropi. Ovo poslednje bi, kako su neki tumačili, bila lakša varijanta.
Iste godine, odlazeći šef vazduhoplovstva, general Čarls Kju. Braun mlađi, najavio je početak višemesečne istraživanja o budućem sastavu snaga u službi, za koju je primetio da bi mogla da uključuje „dizajn čistog lista“. Poznat kao avion „četiri i po generacije ili pete generacije minus“, bio bi pristupačan za nabavku dovoljne količine da bi se na kraju zamenio F-16. Jedva da je bilo napretka u jednoj od ovih ideja.
Bez obzira na to, Olvinov konceptualni laki lovac je vredan pažnje jer predlaže da se flota USAF-a obnovi avionima sposobnim da se prilagode modernim tehnologijama koje se razvijaju.
PRILAGODLjIVOST JE FOKUS
Olvin je promovisao ideju da strukture treba da budu „izgrađene da se prilagođavaju“, za razliku od hladnoratovske i posthladnoratovske paradigme „izgrađene da traju“. On je sugerisao da to možda nije tačno za mnoge platforme aviona danas.
On je napomenuo da je „trunutna pretpostavka“ da će sistemi dizajnirani za dugovečnost ostati „relevantni“ u budućnosti. „Taj predlog može postati albatros. Još uvek funkcioniše, ali nije toliko efikasan“, rekao je Olvin ne navodeći platformu USAF-a. -Vazduhoplovstvo Sjedinjenih Država ima veliku većinu svojih sistema dizajniranih i razvijenih sa ovim vrednosnim predlogom.
Zatim je otkrio imidž konceptnog mlaznjaka, naglašavajući potrebu da se prednost daje prilagodljivosti nad trajnoću ili izdržljivošću. Olvin je naglasio da će se to postići koncentrisanjem na kreiranje novih verzija standardnog softvera koji će raditi na mnogim platformama.
Prema ovom pristupu, lovci sa posadom bi bili više „za jednokratnu upotrebu“, dok bi se vazduhoplovstva sa zastarelim flotama fokusirale na najsavremenije softvere, dok bi hardver mogao biti izbačen mnogo brže. Iako Olvin nije precizirao nijedan sistem, pristup naglašava zabrinutost da platforme vredne milijardu dolara, poput NGAD-a, mogu brzo da zastare.
NGAD
-Mogućnost ažuriranja brzinom softvera, ovo je prednost koju možemo da pružimo u odnosu na naše protivnike, rekao je Olvin. Takođe je istakao da će buduće vazduhoplovne snage u velikoj meri zavisiti od „rojenja“ kako bi ispunile operativne zahteve pored toga što će biti usmerene na sistem, a ne na platformu.
Tempo tehnološkog napretka značajno se ubrzava. Kako se uvode nova avionika i softver, okviri aviona se mogu progresivno unapređivati zbog sve većeg usvajanja modularnog dizajna. Čini se nesmotrenim davati stroga tehnološka obećanja platformi vrednoj više milijardi dolara koja bi mogla postati zastarela za nekoliko godina, a ne za decenije. Svaki novi okvir aviona bi imao duži vek trajanja ako bi fleksibilnost bila prioritet.
Da bi kontinuirano razvijao okvir aviona tokom vremena, Olvin je zamislio mlaznjak koji bi se oslanjao na arhitekturu otvorenih sistema, modularni dizajn, digitalni inženjering i aditivnu proizvodnju/trodimenzionalnu štampu.
Predstavljanje ovog novog koncepta lovca usledilo je nedeljama nakon što je USAF objavio da se NGAD ponovo razmatra zbog visokih troškova. Iako su viši nivoi službe naznačili da program nije mrtav, neizvesnost oko aviona sledeće generacije uznemirila je posmatrače i zakonodavce.
Prema planu, NGAD bi zamenio F-22 Raptors 2030-ih. Trenutno im nedostaje zamena i verovatno će biti u funkciji do 2040-ih.
Za sada, USAF tek treba da zvanično potvrdi svoju spremnost za razvoj slabo vidljivog, modularnog lakog lovca. Ali Olvinov koncept je možda postavio pozornicu za diskurs o lakom jurišnom avionu, posebno zato što opasnost od sukoba traje i USAF-u treba više lovaca sa futurističkom tehnologijom da zameni svoje stare avione.
(eurasiantimes.com/Sakshi Tivari)
BONUS VIDEO - RUSI NA POZICIJI: Viđeni tenkovi u Kurskoj oblasti