KINESKO VAZDUHOPLOVSTVO SE PRIPREMA ZA RAT BUDUĆNOSTI: Ovo su najnoviji projekti koje razvija Peking (VIDEO)
KINEZI ubrzano modernizuju i razvijaju svoje vazduhoplovstvo. Procenjuje se da Kina već proizvodi najmanje 240 borbenih aviona godišnje.
Ovo uključuje približno 100 J-20 Mighty Dragons, 40 J-10C Vigorous Dragons, i više od 100 J-16 Hidden Dragons, i nepoznat broj J-11 i J-15 (derivati ruskog Flankera Su-27). Ali koji se borbeni avioni trenutno razvijaju u Kini? Evo tri poznata kineska borbena aviona u razvoju.
Shenyang FC-31 Gyrfalcon
FC-31 (koji se naziva i J-31 ili J-35) se često poredi sa američkim lovcem F-35 Lighting 2 (Kinezi se često optužuju da su ukrali tehnologiju F-35). FC-31 je trenutno u razvoju i predstavlja dvomotorni lovac pete generacije koji je razvio Shenyang Aircraft Corporation (SAC). Kada uđe u službu, biće to drugi kineski lovac pete generacije. Nejasno je da li je PLAAF (Vazduhoplovstvo narodnooslobodilačke vojske) zainteresovano za nabavku aviona koji će delovati zajedno sa J-20 ili ne.
Navodi se da je avion razvio proizvođač aviona kao deo privatne inicijative. SAC je nastavio razvoj aviona nakon što je PLAAF odabrao svog rivala, J-20 Mighty Dragon iz Chengdu Aerospace Corporation. Dok je J-20 zabranjen za izvoz, SAC navodno pokušava da izveze FC-31. Pakistan i Egipat su se pojavili kao potencijalni kupci aviona.
Takođe se kaže da je FC-31 razvijen sa varijantom baziranom na nosaču (Kina ima brzo rastuću flotu nosača aviona). Komentatori su ovu varijantu nazvali J-35. J-35 je izveo svoj prvi let 2021. godine i očekuje se da će leteti sa novog kineskog nosača aviona Tip 003 opremljenog elektromagnetnim katapultnim sistemom. Makete su vidljive na nosaču aviona CV-18 Fudžijan opremljenom katapultima (koji se trenutno nalazi na pomorskim ispitivanjima) i starijem nosaču aviona za obuku CV-16 Liaoning. Ovo sugeriše da je letelica napravljena da bude kompatibilna sa nosačima za skijaške skokove PLA mornarice (Liaoning i CV-17 Šandong).
Prema The Diplomat-u, početna proizvodnja bi mogla „početi najranije u naredne dve godine“. Istorijski gledano, Kina nije imala mnogo uspeha na tržištu izvoza borbenih aviona, ali bi kolaps ruskog tržišnog udela i razvoj jeftinih, ali efikasnih kineskih lovaca to mogli da promene. Ranije je Kina izvozila jeftine lovce (poput J-7) azijskim i afričkim vazduhoplovnim snagama bez novca.
J-KSD (J-XD) LOVAC ŠESTE GENERACIJE
Poznato je da Kina proizvodi lovac šeste generacije koji se zove J-KSD (što znači ili "kin dai" / 新代 što znači nova generacija, ili "kia dai" / 下代 što znači sledeća generacija). Među globalnim programima lovaca šeste generacije (NGAD, BAE Tempest, F/A-KSKS i francusko-nemački FCAS), ovaj program je možda najmanje poznat. Diplomat navodi: „LA-ov lovac šeste generacije sa posadom, ili lovac nove generacije sa posadom, smatra se uspostavljenim programom koji je u aktivnom razvoju i očekuje se da će se pojaviti u nekom obliku tokom ove decenije.
Veruje se da je Kina već letela sa nekoliko demonstranata (verovatno manjih), ali trenutni pokazatelji programa ostaju uglavnom nepromenjeni u odnosu na pre nekoliko godina. Dominantna percepcija je da se radi o stelt dizajnu letećeg krila bez repa sa košenim vrhom krila. Kinezi će verovatno nastojati da uključe sisteme na kojima Zapad radi sa svojim lovcima šeste generacije (na primer, napredne senzore, lojalne bespilotne letelice i lasersko oružje), ali malo toga se može reći sa sigurnošću.
H-20 STELT BOMBARDER
Za sada, B-2 Spirit američkog ratnog vazduhoplovstva ostaje jedini stelt bombarder u upotrebi - iako se očekuje da će se to promeniti pošto je B-21 Raider sada u niskoj proizvodnji. Poznato je da Kinezi rade na sopstvenom dizajnu stelt strateškog bombardera, koji bi bio dizajn letećih krila sličan B-2 Spirit. Postojanje projekta je priznato još krajem 2010-ih.
Kinezi su nagovestili da će bombarder uskoro biti predstavljen, ali o njemu se malo može reći. Neki nagoveštaji sugerišu da bi H-20 mogao biti uporediviji sa starijim američkim B-2 Spiritom nego novim B-21 Raider. Ali malo se može reći sa sigurnošću – The Diplomat je čak izjavio: „... poslednjih meseci kruže neizvesne glasine da se H-20 kao projekat možda neće sprovoditi u prethodnom sporazumnom obliku stelt bombardera kao leteće krilo“.
Takođe treba napomenuti da je poznato da Kina proizvodi veliki broj vrhunskih dronova. Kao i Sjedinjene Države, verovatno razvija napredne dronove namenjene da funkcionišu kao izviđačke bespilotne letelice dugog dometa, bazirane na nosaču bespilotne letelice i lojalne bespilotne letelice (koje se nazivaju Kolaborativni borbeni avioni od strane američkih vazduhoplovnih snaga). Jedan od najpoznatijih naprednih dronova u Kini je GJ-11 stelt leteće krilo.
armyrecognition.com
BONUS VIDEO - RUSKI TOP GAN: Piloti ruske severne flote izvode vežbe iznad Barencovog mora