INDIJA NEĆE AMERIČKI F-35: IAF traži druge letelice kako bi se suprotstavio J-31 koji traba da dobije Pakistan
KINESKI borbeni avion J-31 je nedavno bio u vestima. Najnovije slike aviona koji tek treba da budu u funkciji lebde okolo.
Kina je „navodno“ ponudila stelt lovce J-31 pakistanskim vazdušnim snagama (PAF). Kao i obično, hiperaktivni indijski stratezi su se zapalili i počeli da predlažu da IAF ispita „neverovatnu“ ponudu SAD za prodaju F-35.
„STELT“ LOVAC J-31
Pre nego što razgovaramo o platformi J-31 koja tek treba da se koristi, uvid u razvoj J-20 i operativno zapošljavanje zaslužuje razmatranje.
Iako su iznete velike tvrdnje o J-20, sa satelitskom fotografijom koja prikazuje oko 10 J-20 parkiranih na pisti u jednoj od baza PLAAF-a na Tibetu, još uvek nema izveštaja o kontinuiranim operacijama J-20 sa aerodroma na velikoj nadmorskoj visini u Tibetskom autonomnom regionu (TAR).
Dva prethodna pokušaja raspoređivanja J-20 u TAR-u tokom poslednjih nekoliko godina propala su skoro u potpunosti zbog nepovoljnih vremenskih pojava, kao što su jaki površinski vetrovi, ledeno hladne temperature, nakupljanje leda na pisti itd.
Pominjanje mogućnosti rasporešivanja J-20 je od suštinskog značaja jer eksperiment JF-17 sa PAF-om nije bio uspešan. Možda nije naodmet spomenuti da JF-17 nisu ispunili zahteve PAF-a i da je njihova indukcija bila skoro neuspešna.
Međutim, Kina nikada nije ponudila J-20 pakistanskim vazduhoplovnim snagama (PAF). Ili je PAF oprezan prema kineskim platformama? Čini se da je kineska „ponuda“ J-31, koja je u fazi razvoja, više ponuda za smirenje, a ne od bilo kakve značajne operativne vrednosti.
Nema tehničkih detalja o J-31, ali ne bi bilo teško pretpostaviti da će biti opremljen AESA radarom, raznim tipovima AAM-a (rakete vazduh-vazduh), ALCM (krstareće rakete sa vazdušnim lansiranjem) i verovatno hipersonična protiv-brodska raketa o kojoj se mnogo priča.
rilici, oko devet podvesnih tačaka, četiri ispod svakog krila i jednu ispod trupa, AAR objekat (za održavanje) i borbeni radijus dejstva od najmanje 750 km sa maksimalnim opterećenjem.
Još važniji od operativnih parametara bio bi vremenski okvir za uvođenje J-31 u PLAAF (Kinesko vazduhoplovstvo) i PAF.
Kao referentnu tačku, bilo bi umesno napomenuti da je USAF-u trebalo 20 godina da pređe od zamrzavanja QR-ova (kvalitativnih zahteva) do IOC-a (početno operativno odobrenje) u slučaju F-35. Čak i ako Kina uspe da skrati vremenski okvir za 10 godina, J-31 će verovatno biti angažovani u operativnoj ulozi (ako uopšte budu) u PLAAF-u ne pre 2035.
Da li bi Kina bila u poziciji da opremi Pakistan istovremeno sa J-31?
F-35 ZA INDIJSKO VAZDUHOPLOVSTVO (IAF)?
Okosnicu IAF-a trenutno čini Su-30 MKI, podržan od najnovijih Rafala i polako ali sigurno sve manje flote MiG-ova 29, Miraž-2000 i Jaguara. Dve eskadrile LCA su takođe spremne, a sledi ih još skoro 100.
Vremenska linija indukcije se ne može fiksirati zbog pomeranja rokova od strane HAL-a. AMCA i TEDBF nisu ni u fazi prototipa. Dakle, IAF-u je potrebna prioritetna platforma.
HAL ne može da ispuni zahtev. Pokušaj za prijem 126 lovaca traje već duže vreme. Zašto nije urodila plodom, ne zaslužuje nikakvu diskusiju. Platforme koje bi mogle biti dostupne u velikom broju su F-21 i Rafal. F-15EKS i F-35 verovatno neće biti odmah dostupni.
Uvođenje F-35 u USAF i druge zemlje EU nije bila priča o uspehu. Do danas, F-35 imaju nekoliko veoma ozbiljnih problema u vezi sa operacijama koje treba rešiti. U 2023. godini, USAF je izgubio šest F-35 zbog pada.
Problem sa razvojem F-35 je njegova preambiciozna priroda. Do danas postoji 14 varijanti F-35, što izaziva ogromnu konfuziju u održavanju. „Ogromne“ razlike u varijantama komplikuju održavanje i održivost, doprinoseći slaboj spremnosti programa, navodi se u izveštaju Vladine službe za odgovornost.
USAF je bio u žurbi i u stvari, pre nego što je dizajn zamrznut (rešen), proizvodnja prototipa je već počela. Kako je razvoj napredovao, to je izazvalo brojne probleme u vezi sa novim zahtevima, nadogradnjom itd.
Isporuka od strane Lockida je bila u serijama koje imaju skoro slične konfiguracije. Hoće li ili bi trebalo da IAF prihvati takav način isporuke ako odluči da kupi platformu?
Raspored održavanja F-35 se susreo sa brojnim preprekama na putu zbog različitih kvarova opreme u nasumičnim intervalima. IAF-u je potrebna stabilna platforma koja može da radi na temperaturama od blizu 50 stepeni u Radžastanu i ekstremno vlažnim uslovima severoistočne i istočne Indije. F-35 verovatno neće ispuniti taj zahtev.
Do danas je proizvedeno skoro 1.000 F-35, ali su operateri nazvali platformu nerazvijenom. Prema vladinom izveštaju, program ima 845 otvorenih nedostataka, uključujući šest nedostataka kategorije 1. IAF-u nije potrebna takva platforma.
FUTURISTIČKE PLATFORME
Futurističke platforme kao što su FCAS iz Evrope i NGAD SAD su samo u fazi koncepta. Čak i ako ove platforme budu plodne, vremenski okvir će biti 2045. i dalje. Za evidenciju, vremenska linija USAF lovaca od koncepta do MOK-a je bila sledeća;
*F-4 i F-104 – 10 godina
*F-15 – 15 godina
*F-22 – 20 godina
*F-35 – 20 godina
IAF-u je potrebna dokazana, pouzdana i laka za održavanje platforma. F-35 ne ispunjava nijedan od ovih zahteva, a pitanje troškova nije namerno razmatrano.
eurasiantimes.com/IAF Gp Capt (Retd.) TP Srivastava
BONUS VIDEO - RUSKI TOP GAN: Piloti ruske severne flote izvode vežbe iznad Barencovog mora