REKLI SU DA JE TOTALNO UNIŠTENA, A ONDA JE IZRONILA: Neprijatno iznenađenje za Kijev i NATO - Rusi popravljaju podmornicu pogođenu raketom
DIZEL-električna podmornica projekta 636.3 Rostov na Donu, koja je pretrpela štetu tokom raketnog napada na Sevastopolj prošle godine, sada je van doka i nastavlja radove na popravci. Prema izvoru iz ruske odbrambene industrije, popravke napreduju.
Pošto je premeštena sa doka u pristaništu, na podmornici Rostov na Donu nastavljaju se dalje popravke. Iako ne postoji tačan vremenski okvir kada će ova dizel-električna podmornica nastaviti sa radom, nedavna ažuriranja sugerišu da bi to moglo biti uskoro.
Lokalni brodograditelji, koji rade u tandemu sa stručnjacima iz Admiralitetskih brodogradilišta, bave se popravkama. Izvor na koji se poziva TASS pomenuo je: „Pre izvesnog vremena, podmornica je uspešno napustila dok, a njena popravka se nastavlja na vodi”.
Da podsetimo, ukrajinske oružane snage su 13. septembra 2023. izvele raketni napad na Sevastopolj, što je rezultiralo oštećenjem sevastopoljskog brodogradilišta, amfibijskog jurišnog broda „Minsk“ i podmornice Rostov na Donu, koja je bila na popravci. Na sreću, podmornica nije pretrpela kritična oštećenja na svom izdržljivom trupu, iako je planirani raspored popravke produžen.
Rostov na Donu je druga u nizu od šest dizel-električnih podmornica klase Varšavjanka koje je za Crnomorske flote izgradilo Admiralitetsko brodogradilište u Sankt Peterburgu. Položena je 21. novembra 2011. godine, porinuta 26. juna 2014. a fabrička ispitivanja na moru započela je 21. oktobra 2014. godine, pre nego što je zvanično ušao u sastav flote 27. decembra 2014. godine.
Ruska podmornica Rostov na Donu je poboljšana verzija podmornica klase Kilo. Ova klasa je poznata po svojim stelt sposobnostima i NATO je često naziva klasom „poboljšani kilo“.
Što se tiče dimenzija, Rostov na Donu meri približno 74 metra [242 stope] u dužinu, sa širinom od 9,9 metara [32 stope] i gazom od 6,2 metra [20 stopa]. Ove dimenzije doprinose njegovom aerodinamičnom dizajnu, poboljšavajući njegovu podvodnu manevarsku sposobnost i skrivenost.
Pogonski sistem Rostova na Donu je dizel-električni, sastoji se od dva dizel generatora i elektromotora. Ova postavka omogućava podmornici da postigne maksimalnu brzinu od oko 20 čvorova [37 km/h] kada je potopljena i 10-12 čvorova [19-22 km/h] kada je na površini.
Deplasman Rostova na Donu je oko 3.100 tona kada je izroni i oko 3.950 tona kada je potopljen. Ovo relativno umereno povećanje težine omogućava balans između veličine i operativnih sposobnosti.
Tehnički, Rostov na Donu je opremljen naprednim sistemima sonara i elektronskog ratovanja. Poseduje savremeni inercijalni navigacioni sistem i automatizovani sistem borbene kontrole, koji poboljšavaju njegovu operativnu efikasnost i svest o situaciji.
Posada Rostova na Donu obično se sastoji od oko 52 člana osoblja, uključujući oficire i mornare. Ova relativno mala veličina posade je olakšana automatizovanim sistemima podmornice, koji smanjuju potrebu za ručnim radom.
Što se tiče sistema upravljanja, Rostov na Donu je opremljen i ručnim i automatizovanim sistemima za navigaciju, kontrolu naoružanja i kontrolu štete. Ovi sistemi obezbeđuju da podmornica može efikasno da radi u različitim uslovima i scenarijima.
Rostov na Donu je naoružan raznim oružjem, uključujući torpeda, mine i krstareće rakete Kalibar. Ovo oružje omogućava podmornici da gađa i površinske i podvodne ciljeve, kao i ciljeve na kopnu ako je potrebno.
Izveštava se da je maksimalna dubina uranjanja za Rostov na Donu oko 300 metara [984 stope]. Ova dubina omogućava podmornici da izbegne detekciju i da efikasno radi u dubokovodnim okruženjima.
Maksimalni boravak pod vodom za Rostov na Donu je ograničen kapacitetom vazduha i baterije. Tipično, podmornica može ostati potopljena do 45 dana, u zavisnosti od profila misije i operativnih uslova.
(bulgarianmilitary.com/Bojko Nikolov)
BONUS VIDEO - TAJNO ORUŽJE RUSKOG RAKETNOG SISTEMA: JARS izvodi vežbe kamuflaže i kontradiverzije