VOJSKA I KONGRES PRESUDILI – F-22 OSTAJE: Američki program aviona 6. generacije NGAD doživeo kritičan udarac
AMERIČKO ratno vazduhoplovstvo (USAF) nagovestilo je da nema zamenu za F-22 Reptore, samo nekoliko dana nakon što je objavilo da se program “Next Generation Air Dominance” (NGAD), koji se razvija da zameni Reptore, preispituje.
Govoreći 10. jula na Institutu za vazduhoplovne studije Mičel, šef vazdušne borbene komande general Kenet S. Vilsbah rekao je da 32 lovca Blok 20 F-22 treba da budu zadržana u službi, iako je Vazduhoplovstvo učinilo usaglašene pokušaje da otpiše starije letelice u svakom od poslednja tri budžeta.
Vilsbah je dodao da će Vazduhoplovstvo verovatno zadržati F-22 jer sada nema jasne zamene za njega.
-Trenutno, iskreno, ne postoji zamena za F-22, rekao je general Kenet S. Vilsbah. -F-22 je fantastičan avion. Planiramo nekoliko nadogradnji mlaznjaka dok pričamo, a trenutno nema zvanične zamene za F-22.
Vilsbah je posebno naveo da je jedan od glavnih razloga zbog kojih misli da stariji F-22 ne bi trebalo da budu penzionisani jeste neizvesnost oko lovaca Next-Generation Air Dominance (NGAD).
U početku, borbeni lovac šeste generacije sa posadom inicijative NGAD imao je za cilj da delimično zameni F-22 u strukturi snaga USAF-a. Međutim, USAF je nedavno otkrio da preispituje svoj program šeste generacije „Next Generation Air Dominance“ zbog njegovih visokih troškova i potrebe da se daju prioriteti resursima za druge važne programe.
Međutim, njegovi komentari su odražavali da su troškovi dublji od džepova USAF-a, bacajući senku na izvodljivost NGAD-a. Kendal je rekao: „Koncept dizajna koji je proizašao iz te [inicijative] je veoma skup. Skala je bitna, brojevi su važni, pa tako i vreme. Želimo da brzo nešto dobijemo.”
Vilsbah je izjavio da očekuje ovogodišnji izbor NGAD aviona (između Boinga i Lokid Martina). Međutim, čini se da je budućnost NGAD-a sve nejasnija s obzirom na to da USAF pokušava da uštedi troškove na mlaznjacima, koji navodno koštaju 250 miliona dolara ili više svaki, dok se takođe uzima u obzir koliko se brzo razvija vazdušna bitka.
Štaviše, dodao je da NGAD treba posmatrati kao „porodicu sistema“, a ne kao poseban avion sa posadom.
-Samo želim da svima bude jasno da je to porodica sistema. I ima mnogo stvari koje nisu u javnoj sferi na kojima već neko vreme radimo, i nastavićemo da širimo taj deo, ali samo ću reći da je to porodica sistema, a ne jedan stvar.
Dok su američki najviši zvaničnici, uključujući Kendal i Vilsbaha, tvrdili da je NGAD veoma živ, dvosmislenost u suštini nije ostavila moćnu zamenu za USAF Reptors. Vilsbah je priznao da bi se odluka Ratnog vazduhoplovstva da povuče stariji avion Blok-20 F-22 promenila ako se ta porodica sistema odloži.
-Zalažem se za zadržavanje Bloka 20-ih“, rekao je. -Oni nam daju veliku vrednost za obuku, pa čak i ako bismo morali – u hitnim slučajevima – da koristimo Blok 20 u borbenoj situaciji, oni su veoma sposobni.
NEMA PENZIJE ZA F-22 REPTORSE?
Prošle godine, američko vazduhoplovstvo je zatražilo da se povuku 32 Blok 20 F-22 kao deo svog fiskalnog budžeta za 2024. kako bi novac potrošen na njihovo održavanje mogao da bude preusmeren na platformu šeste generacije NGAD.
Avioni F-22 Blok 20 nisu borbeno sposobni i deo su ranih modela proizvodnje poznatih kao mlaznjaci Blok 20. Njihova primarna uloga bila je obuka. Uprkos tome što je manje upotrebljiv od naprednijih varijanti Reptora, avioni imaju godišnje operativne troškove od 485 miliona američkih dolara, ili otprilike 15 miliona dolara po avionu.
U svom budžetskom zahtevu za fiskalnu 2024., Vazduhoplovstvo je predložilo da se F-22 za obuku povuče iz upotrebe jer oni više nisu u rangu sa Blok 35, borbeno kodiranom i konfigurisanom varijantom lovca.
Objašnjavajući zašto je služba uopšte tražila povlačenje, general-potpukovnik Ričard Mur, zamenik načelnika štaba za planove i programe Vazduhoplovstva, rekao je: „Mnogo se misli da je prerano za odlazak iz aviona pete generacije, a Blok 20s svakako jesu. Ali to nisu avioni Blok 30/35. Oni nisu vazduhoplovne snage pete generacije koje ćemo povesti u borbu, i to je bio pomalo težak izbor, ali izbor koji smo ipak napravili jer verujemo da je imperativ da se stigne u budućnost.
Uprkos ovim uverljivim argumentima zvaničnika USAF-a, Kongres je više puta odlagao zahtev. U poslednjem zahtevu, Kongres je odbio predlog da se ovi Reptori da pošalju na groblje uprkos argumentu da se njegovo održavanje pokazalo preteranim.
Ovlašćeni predstavnici Doma i Senata u Zakonu o ovlašćenju za nacionalnu odbranu u FG23, koji je objavljen u decembru 2023, zabranili su službi da se oslobodi F-22 Blok 20 Reptora.
Štaviše, suprotno ranije odlučenom planu da se cela flota Reptora penzioniše do 2030. godine, budžet za 2025. zahteva više od 7 milijardi dolara u nadogradnji za F-22 u narednih pet godina, uključujući nove tankove u stelt krilima, sistem infracrvene pretrage i praćenja i druga poboljšanja.
Dizajn F-22 Reptor počeo je 1980-ih, a avion je prvi let imao 1997. godine, a 2005. je ušao u upotrebu. Ovaj stelt avion pete generacije star je više od trideset godina. S obzirom na napredak u tehnologiji otkako je poslednji F-22 napustio proizvodnu liniju, logično je da će avionu biti potrebna ažuriranja da bi nastavila sa radom.
I pored toga, dok se USAF do sada zalagao za Reptorovo penzionisanje, Vilsbahovi najnoviji komentari mogu biti prvi pokazatelj da za sada možda zapušta jer je NGAD naišao na loše vreme. Budućnost F-22 Reptorsa, za sada, ostaje neizvesna. Međutim, ako su Vilsbahovi komentari nešto što je potrebno, avion je tu da ostane.
eurasiantimes.com
BONUS VIDEO - TAJNO ORUŽJE RUSKOG RAKETNOG SISTEMA: JARS izvodi vežbe kamuflaže i kontradiverzije