RUSKI UDARI IZAZVALI PANIKU NA ZAPADU: Uništeni lovci i aerodromi spremljeni za američke F-16 (VIDEO)
NEDAVNI napad ruskih oružanih snaga na vojne aerodrome Mirgorod i Poltavu u Ukrajini izazvao je širok odjek u društvenim mrežama i medijima.
Uništenje ukrajinskih lovaca postalo je jedna od najuspešnijih operacija Oružanih snaga Rusije i dovelo je u pitanje izvodljivost isporuke američkih lovaca F-16 Ukrajini.
PANIKA NA ZAPADNIM DRUŠTVENIM MREŽAMA I OPTUŽBE NA RAČUN VSU
Vest o gubitku značajnog broja letelica, kao i da ima oštećenih izazvala je talas ogorčenja i panike na društvenim mrežama. Korisnici aktivno raspravljaju o incidentu, optužujući ukrajinski vojni vrh za nekompetentnost i tražeći smenu odgovornih.
Bivši portparol ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva Jurij Ignat pozvao je na prekid panike, ističući da su gubici neizbežni tokom rata. Međutim, njegove reči nisu umirile javnost, ni domaću u Ukrajini ni na zapadu.
Svoje nezadovoljstvo izrazio je i autoritativni ukrajinski telegram kanal Nikolaevski Vanek sa impozantnih 2,4 miliona pretplatnika.
Objave na kanalu kažu da su komandanti koji su dozvolili postavljanje aviona na otvorena područja odgovorni za ono što se dogodilo. U publikacijama kanala se ističe da ovo nije prvi put da greške komandanata dovode do značajnih gubitaka aviona.
Američki eksperti ocenili su ruski napad kao jednu od najuspešnijih operacija Oružanih snaga Rusije. Oni su naveli da su ukrajinski avioni u bazi Mirgorod otkriveni ruskim izviđačkim dronom, a ruska raketa Iskander uništila je i oštetila avione.
Ovo je bio jedan od najskupljih dana za ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo od februara 2022, kada je eskalirao sukob. Gubitke koje je Ukrajina pretrpela teško je nadoknaditi, posebno imajući u vidu nedostatak lovačkih aviona.
Ranije su ruske bespilotne letelice Lancet uništile najmanje pet ukrajinskih aviona u vazduhoplovnoj bazi Dolgincevo kod Krivog Roga. Pre toga su dignuta u vazduh dva lovca MiG-29 i jurišnik Su-25.
Britanski Telegraf piše da F-16 isporučeni Ukrajini mogu biti uništeni ubrzo po dolasku. „Kako se raketna kampanja nastavlja, a žrtve rastu – četiri ili pet aviona je uništeno za 72 sata – postaje sve očiglednije da samo jedna stvar može spasiti ono što je ostalo od ukrajinskih vazduhoplovnih snaga. Više opreme za protivvazdušnu odbranu zapadne proizvodnje, navodi se u članku.
PROBLEM POSTAVLjANjA I ZAŠTITE F-16
S obzirom na veliku ranjivost ukrajinskih aerodroma na ruske udare, postavlja se pitanje izvodljivosti i bezbednosti stacioniranja američkih lovaca F-16 u Ukrajini.
Ruske balističke i krstareće rakete, kao što su Iskander i Kindžal, mogu da pogode ciljeve širom Ukrajine, čineći pomeranje aviona dalje od fronta nedovoljnom merom bezbednosti.
Komandant američkih vazduhoplovnih snaga u Evropi i Africi, general Džejms Heker, istakao je da će F-16 ali i francuski Miraž 2000 takođe biti ranjivi na napade ruskih dronova i projektila.
On je naglasio da premeštanje aviona na druge aerodrome može samo privremeno da smanji rizik, ali ne i da potpuno otkloni pretnju.
Vazduhoplovstvo Ukrajine obično pokušava da ne koristi isti aerodrom za polaske i sletanje kako bi otežalo posao ruskim snagama. Međutim, takva taktika nije uvek efikasna, posebno imajući u vidu mogućnosti ruskih obaveštajnih sredstava.
Diskusije u ukrajinskim medijima i društvenim mrežama takođe se tiču pitanja razmeštanja F-16. Neki predlažu postavljanje ovih letelica na aerodrome NATO-a kako bi se smanjio rizik od njihovog uništenja.
Međutim, Rusija je odavno izjavila da će, ako F-16 budu raspoređeni na aerodromima NATO-a, udariti na njih. U odgovoru na ovo, Bela kuća je saopštila da će letelice biti stacionirane samo na teritoriji Ukrajine, što otežava zadatak njihove zaštite.
Dva velika vojna aerodroma Oružanih snaga Ukrajine – Dolgincevo kod Krivog Roga i Kulbakino kod Nikolajeva – nalaze se 50-70 kilometara od linije borbenog dodira i nisu pogodni za bezbedno razmeštanje F-16.
Mirgorod, koji se nalazi 150 kilometara od granice sa Ruskom Federacijom, takođe je podložan ruskim raketnim napadima.
Aerodrom Starokonstantinov, 540 kilometara od granice, redovno je na meti ruskih Kindžala, što ga takođe čini nebezbednim.
POSLEDICE ZA UKRAJINSKO RATNO VAZDUHOPLOVSTVO
Gubici borbene avijacije ozbiljno slabe sposobnosti Oružanih snaga Ukrajine u vazdušnim operacijama. Uništavanje aviona u vazduhoplovnoj bazi Mirgorod i drugih izgubljenih letelica stvara značajne poteškoće za ukrajinsku vojsku.
Ovi gubici ne samo da smanjuju borbenu efikasnost ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva, već deluju i demorališući na osoblje.
Veliki gubici borbenih aviona takođe dovode u pitanje efikasnost i izvodljivost daljeg snabdevanja zapadnih lovaca. Ako ukrajinsko vazduhoplovstvo ne može da osigura bezbednost svojih aerodroma i aviona, onda snabdevanje F-16 i drugih aviona može biti beskorisno, međutim Kijev je od sovjetskog saveza nasledio i ozbiljne bunkere.
oruzjeonline.com
BONUS VIDEO - RUSKA KRSTARICA U MEDITERANU: Tihookeanska flota izvodi vežbe