INDIJSKI VAZDUHOPLOVNI MARŠAL OBJAŠNJAVA: Kakve su šanse lovaca F-16 protiv ruskog Su-30 na ukrajinskom ratištu? (VIDEO)

Predrag Stojković 25. 06. 2024. u 19:00

ZAPADNI mediji pokušavaju da prikažu pojavu lovaca F-16 u Ukrajini kao neku vrstu novog „čudotvornog oružja“ koje bi navodno moglo čak i da preokrene tok neprijateljstava u korist Kijeva.

Foto: EPA

Pošto je izgubila većinu svojih aviona nasleđenih iz sovjetske ere, Ukrajina nema drugog izbora nego da traži od Zapada moderne lovce.

Još u maju 2023. međunarodna koalicija iz Velike Britanije i niza evropskih zemalja NATO-a objavila je nameru da snabde kijevski režim sa nekoliko desetina F-16 i obuče ukrajinske pilote. Ovaj proces je pri kraju i navodno se očekuje da će se lovci F-16 Fajting Falkon pojaviti na nebu Ukrajine do kraja leta ove godine.

Koliko ovi zapadni avioni zapravo mogu biti efikasni protiv ruskih lovaca Su-30 i Su-35, ocenio je penzionisani vazduhoplovni maršal Anil Čopra, bivši iskusni vojni pilot lovačkog vazduhoplovstva Indije (IAF).

Foto Tanjug/AP

Počnimo od toga da je jednostavno netačno porediti klasu Su-30 sa mnogo manjim F-16. Prikladnije je uporediti Su-27/30/35 sa F-15, a F-16 sa MiG-29, pojašnjava pilot Anil Čopra.

On je takođe citirao izjavu koju je nedavno na društvenim mrežama dao ukrajinski pilot koji je već upravljao F-16, rekavši da je čak i njegov prethodni Su-27 imao superiorne performanse i da je lako mogao da se nosi sa F-16 u vazduhoplovnoj borbi.

Čini se da se indijski pilot veteran slaže. Po njegovom mišljenju, lična letačka veština pilota može se odraziti uglavnom u bliskoj borbi, što je malo verovatno da će biti relevantno u kontekstu ukrajinskog sukoba. Ono što je danas mnogo važnije je radar koji je sposoban da deluje protiv moćnih elektronskih protivmera i pretnji od raketa zemlja-vazduh velikog dometa.

F-16 koji se prebacuju u Ukrajinu nemaju moderne radare i druge sisteme slične onima koji su instalirani na najnovijoj verziji Blok 70/72. Njihovi sistemi za elektronsko ratovanje takođe nisu najnovija tehnologija. SAD neće rizikovati da odaju ono što bi moglo pasti u ruke Rusije, ističe indijski maršal vazduhoplovstva.

Istovremeno, on ističe mnoge prednosti ruskog Su-30: Suhoj lovac ima veći potisak i može duže da održava veću snagu. Su-30 takođe ima mogućnost da duže ostane u vazduhu. Ima bolje manevarske sposobnosti i naoružan je sa više projektila.

F-16 prebačeni u Ukrajinu, iako ostavljaju mnogo prostora da se nadograde u pogledu tehnologije radara i avionike, i dalje imaju neke šanse za uspeh u obračunu sa Suhojem.

Zapravo, to je moguće samo u jednom scenariju: brzi „nalet“, lansiranje raketa vazduh-vazduh dugog dometa i jednako brz beg. U drugim slučajevima, ruski Su-30 i Su-35 će najverovatnije bez problema „skloniti“ sa neba „borbene sokolove“ američke proizvodnje.

Danas raketa AIM-120 nadmašuje rusku R-77, ali novija R-77M nadmašuje većinu zapadnih raketa… F-16 takođe može biti ugrožen od strane ruskog MiG-31, koji je sposoban da nosi do šest raketa ultra dugog dometa R-37M (300-400km), kaže Čopra.

Foto: EPA/Profimedia

Sasvim je prirodno da je indijski pilot veteran smatrao za shodno da se podseti kako 2019. godine F-16 nisu bili u stanju da deluju na bilo kakav efikasan način protiv Su-30 MKI u poslednjem indijsko-pakistanskom sukobu.

Zatim, u vazdušnoj borbi, indijski lovci su imali zadatak da odvuku pažnju pakistanskim lovcima i uspešno izbegnu 3-4 rakete AMRAAM ispaljene na njih. Dok druga (glavna) grupa borbenih aviona indijskog ratnog vazduhoplovstva u to vreme mogla je gotovo nesmetano da bombarduje predviđeni cilj – kamp za obuku islamističkih militanata koji podržava Pakistan.

Inače, tokom ovog konkretnog incidenta, indijski MiG-21 je oborio pakistanski F-16 (iako je nekoliko sekundi kasnije i sam oboren njegovim projektilima).

Pakistanske vazduhoplovne snage koriste desetine F-16, uključujući verzije AM/BM Blok 15 MLU, A/B ADF i C/D Blok 52+. Odnosno, u pitanju je gotovo ista oprema (sa radarom APG-68(V9) i raketama AIM-120C-5) koju Zapad sada sprema da prebaci Ukrajini.

UKRAJINSKI F-16

Nakon što je izgubila veliki broj svojih aviona, Ukrajina je tražila moderni lovac sa Zapada. Mnoge zapadne zemlje su bile u procesu zamene svojih F-16 sa takođe američkim lovcima pete generacije F-35.

U maju 2023. međunarodna koalicija Britanije, Holandije, Belgije i Danske objavile su svoju nameru da obučavaju ukrajinske pilote aviona F-16 pre mogućih budućih isporuka radi povećanja sposobnosti ukrajinskog vazduhoplovstva u aktuelnom sukobu.

Danska je ponudila svoje avione za obuku. Rumunija je ponudila da bude domaćin budućeg centra za obuku. Jedan broj ukrajinskih pilota počeo je obuku u Danskoj i SAD. 17. avgusta 2023. SAD su odobrile transfer F-16 iz Holandije i Danske u Ukrajinu nakon što su ukrajinski piloti završili obuku.

Dve zemlje će navodno donirati Ukrajini do 61 lovac F-16 AM/BM Blok 15 MLU, za ukupno 85 aparata F-16 koji su obećani Ukrajini. Ovi avioni se prema najnovjijim obećanjima očekuju na ukrajinskom nebu do kraja leta 2024. godine.

Standard Blok 15 Mid-Lajf Updejt (MLU) je dao mogućnost otprilike analognu onoj kod aviona F-16C/D Blok 50/52, sa poboljšanim sistemom detekcije prijatelj-neprijatelj, radiom i radarom i mogućnošću nošenja naprednijih projektila koji mogu da dejstvuju izvan vizuelnog dometa (AIM- 120).

SU-30 MKI

Suhoj Su-30 MKI spomenut kao referenca u ovom tekstu gospodina Čopre je dvosed, višenamenski lovac koji je razvio ruski Suhoj, a napravila ga je po licenci indijska kompanija Hindustan Aeronautiks Limited (HAL) za indijsko ratno vazduhoplovstvo IAF. U pitanju je varijanta porodice Suhoj Su-30/27 i u pitanju je teški lovac dugog dometa sposoban da dejstvuje u sim vremenskim prilikama.

Avion je skrojen za indijske potrebe i integriše indijske sisteme i avioniku, kao i francuske i izraelske podsisteme. Ima sposobnosti donekle slične Suhoj Su-35, sa kojim deli mnoge karakteristike i komponente.

Prvi Su-30MKI ruske proizvodnje Indija je počela da koristi 2002. godine. Prvi Su-30MKI sastavljen u Indiji ušao je u upotrebu u novembru 2004. godine Avion je okosnica IAF-a, sa približno 260 aparata u upotrebi.

Zemlja porekla                           RF                SAD

Dužina                                      21.935 m       15.06 m

Raspon krila                             14.7 m            9.96 m

Težina                                      18,400 kg        8,573 kg

Maksimalno opterećenje        38,800 kg       19,187 kg

Brzina                                       2 Maha            2.05 Maha

Tačke vešanja i opterećenje   12-8,130 kg      11 - 7,700 kg

Borbeni radijus                       1,500 km           550 km

Motor i potisak

SU-30: 2×Saturn AL-31FP (123 kN svaki)

F-16:  1×Dženeral Electrik F110-GE-129  (131 kN)

Radar i domet

SU-30: NIIP N011M Bars (Panter) 400 km detekcija, 200 km obeležavanje

F-16:  Blok 15 APG-66(V)2 150 Km

Rakete vazduh-vazduh (Domet)

Su-30:R-77-1, RVV-SD: 110 Km, kasnije R-77M (193 Km)

F-16: AIM-120 AMRAAM (120 km)

oruzjeonline.com/vazduhoplovni maršal Anil Čopra

BONUS VIDEO - NUKLEARNE VEŽBE: Ruske snage vežbaju elektronsko lansiranje raketa tokom nestrateških vežbi

Pogledajte više