TURSKI STELT LOVAC BOLJI OD F-35: Nakon samo dva testa letenja, šef TAI prezadovoljan brzinom razvoja (VIDEO)

Predrag Stojković 20. 05. 2024. u 15:00

IZVRŠNI direktor Turkish Aerospace Industries (TAI) Temel Kotil izneo je smele tvrdnje o novom turskom borbenom avionu KAAN, navodeći između ostalog da je avion 5. generacije bolji od američkih F-35.

Foto Arhiva

Izjava je data nakon dugo očekivanog drugog testa letelice ranije ovog meseca u vojnoj bazi u Ankari.

-Ovaj avion je bolji od F-35, rekao je Kotil za Turske novine. „F-35 nosi šest tona municije, [KAAN] nosi 10 tona“ .

Generalni direktor Turkish Aerospace Industries (TAI) je takođe naveo da turski lovački avion ima dva motora, u poređenju sa američkim koji pokreće jedan motor.

-Imati dva motora znači više snage, želeo je da precizira.

Tursko poređenje mlaznjaka KAAN sa F-35 moglo bi biti podstaknuto problematičnom prošlošću koja je proistekla iz odluke Sjedinjenih Država da isključe Ankaru iz programa F-35 nakon što se drznula i kupila ruski sistem protivvazdušne odbrane S-400.

Program KAAN je počeo kao deo napora Turske da razvije sopstvenu borbenu letelicu, pošto nije mogla da dobije, kako to nazivaju u SAD “odobrenje za kupovinu” aviona F-35 proizvedenog od kompanije Lokid Martin.

Uprkos činjenici da je završio tek drugi test letenja, Kotil je nagovestio da se lovac KAAN dugo čekao na tržištu. On je rekao da TAI ima za cilj da isporuči 20 novih aviona do 2028. i mnogo više između 2030. i 2033. godine.

Samo u Turskoj planira se nabavka preko stotinu aviona KAAN, koji će činiti najveći deo lovačke flote turskog ratnog vazduhoplovstva.

Do 2028. TAI se nada da će napraviti sopstvene motore za nove avione. Opremljen naprednim naoružanjem, KAAN je sposoban da učestvuje u borbenim misijama vazduh-vazduh, kao i da izvodi precizne udare na zemlji.

TESTOVI LETENjA

Pre nekoliko dana, 6. maja, TAI probni pilot je podigao KAAN prototip na visinu od 3.048 metara više od 14 minuta. To se dogodilo skoro tri meseca nakon što je letelica izvela svoj prvi let 21. februara 2024. godine. Avion F-16 je delovao kao pratnja tokom drugog letačkog testa.

-Nacionalna borbena letelica, koja je već uspešno izvela svoj prvi let 21. februara, ponovo je poletela sa piste u 8.46 i letela 14 minuta, dostigavši visinu od 3.048 metara (10.000 stopa), objavio je Haluk Gorgun, sekretar odbrambene industrije Turske, na platformi X (bivši Tviter).

Sa uspehom prvog i drugog leta, KAAN program je korak bliže proizvodnji i primeni punog kapaciteta.

-Od sveg srca čestitam svim našim kompanijama, zaposlenima i institucionalnom osoblju koji su doprineli projektu, posebno TAI-jevim inženjerima, pilotima i tehničkim timovima, rekao je zvaničnik turske odbrambene industrije Haluk Gorgun.

TURCI NE GUBE VREME

S obzirom na to da je KAAN izvršio svoj prvi let, u Turskoj je ceo put od ugovora do prvog koraka na nebu nacionalnog lovca pete generacije trajao samo osam godina. Ovde je interesanto uporediti ove termine sa razvojem ostalih lovaca.

Priča o F-22, koji je bio prvi pete generacije, traje od 1985. godine, kada je objavljen zahtev za predloge (iako se može računati čak od 1981. godine, kada je identifikovana potreba za novom letelicom) do 1990. godine, kada se prvi put u prototip YF-22 podigao u nebo.

Budući F-35 počeo je da se zvanično razvija 1993. godine, kada je najavljen početak programa Joint Strike Fighter, dok se prvi let prototipa X-35 JSF dogodio 2000. godine.

Formalno, Ruskoj Federaciji je trebalo 9 godina da napravi novi lovac pod nazivom Su-57, narudžbina za razvoj je počela 2001. godine, a prvi let prototipa sproveden je 2010.

U Kini je razvoj J-20, počeo 2002. godine, kada je izabran izvršni direktor, a prvi let prototipa izveden je 2011. godine, odnosno ovaj put je takođe pokriven za 9 godina.

TF-X KAAN

Korejski KF-X je izuzetno dugoročan, jer je prvi let izveden tek 2022. godine, a početak razvojnih radova zvanično je počeo još 2001. godine, dakle preko 20 godina.

Turska je zaista podigla svoj prototip nacionalnog lovca pete generacije brže nego sve druge zemlje, osim SAD, ali treba napomenuti da su se računali prvi letovi prototipova, jer je od toga do prvih pretproizvodnih aviona još dosta dug put. Konkretno, prvi let pretproizvodnog F-22 dogodio se tek 1997. godine, a F-35 2006. godine.

oruzjeonline.com

BONUS VIDEO - RUSKI BOMBARDER: Let SU-25 u borbenim misijama iznad zone sukoba u Ukrajini

Pogledajte više