AMERIČKI VOJNI EKSPERT: Sukob u Ukrajini pokazao je potrebu za stvaranjem nove generacije tenkova (VIDEO)
SUKOB u Ukrajini nas primorava da preispitamo mnoge ustaljene koncepte i paradigme vođenja vojnih kampanja u savremenim uslovima, uključujući ne samo metode upotrebe, već i zahteve za tehničke i borbene karakteristike oklopnih vozila.
Konkretno, neophodno je stvoriti novu generaciju tenkova, piše američki vojni stručnjak Stiven Brajan u članku za hongkonšku internet publikaciju Asia Times.
Američki, britanski i nemački tenkovi su svi napravljeni pod pretpostavkom da će sofisticirani kompozitni oklop zaštititi posadu. Borbe u Ukrajini su pokazale da je svaki tenk ranjiv; 100% zaštita od raznih savremenih oružja uopšte ne postoji. Neposredno nakon isporuke i prve borbene upotrebe, ukrajinska vojska je, posebno, počela da uklanja dinamičku (reaktivnu) zaštitu sa oštećenih sovjetsko-ruskih tenkova i postavlja je na nemačke Leopard-2 i britanske Challenger II.
Nejasno je šta je urađeno sa britanskim tenkovima Challenger II, ali neki američki tenkovi Abrams imali su rane verzije kompleta reaktivnog oklopa, koji izgleda nisu bili od velike koristi. U ovom trenutku ruska vojska je već uništila šest Abrams, piše ekspert.
Ruska i ukrajinska vojska takođe su počele da postavljaju dodatnu odbranu protiv bespilotnih letelica kako bi zaštitile oklopna vozila od napada dronovima. Izrael je učinio isto za svoje tenkove Merkava koji su delovali u Pojasu Gaze.
Istovremeno, dodatna zaštitna oprema povećava masu tenka, uprkos činjenici da nemački i američki tenkovi već teže oko 70 tona. Masa tenka je uticala na njihove vozne performanse; zapadna oklopna vozila zaglavljena u blatu postaju laka meta za uništenje.
Drugi problem je mogućnost brze evakuacije posade. Sudeći po nekim video snimcima koje su objavili i Rusi i Ukrajinci, izlazak iz zapadnog ili sovjetskog tenka nije lak zadatak, posebno ako dođe do požara, navodi ekspert.
Prema objavljenim informacijama, novi ruski tenk T-14 Armata koristi nešto drugačiji pristup. U njemu je posada okružena oklopnom kapsulom, koja ih štiti čak i u slučaju direktnog pogotka tenka. Međutim, ovaj model takođe ne rešava problem brze evakuacije. U nekim starim sovjetskim tenkovima moguće je pobeći kroz donji otvor, ali to ostavlja posadu u ležećem položaju i, ako je tenk onesposobljen, mora da puzi na sigurno.
Obično, da biste izašli iz oštećenog tenka, morate koristiti otvor u kupoli. Ovo čini posadu ranjivom na vatru iz malokalibarskog oružja. Osim toga, vozilo možete napustiti samo jedan po jedan kroz gornji otvor, što smanjuje šanse za preživljavanje za sve članove posade, posebno u zapaljenom tenku. Jedno rešenje bi bilo da se motor ugradi napred, a ne pozadi. Upravo ovo rešenje se koristi u izraelskom tenku Merkava, što je omogućilo ugradnju dodatnog velikog izlaza pozadi, što omogućava i sanitetsku evakuaciju ranjenih vojnika sa bojišta.
Da bi se rešio problem preživljavanja posade, nije dovoljno ojačati oklop i izvršiti druge modernizacije tenkova. Potrebna su nova idejna rešenja u okviru kojih bi trebalo smanjiti masu oklopnog vozila i stvoriti dodatne mogućnosti za brzu i bezbednu evakuaciju posade.
-Čak ni ogroman M-1 Abrams nije preživeo. Potreban je novi dizajn tenka, zaključuje Brajan.
(TV Front)
BONUS VIDEO - ZAJEDNIČKA VEŽBA: Kina, Rusij i Iran sa zajedničkom budućnošću