U TRI ZEMLJE STARCI VOZE BEZ LEKARSKOG: Nisu u svim članicama EU potrebni pregledi za vozačku dozvolu, ali to bi moglo da se promeni
Evropski vozači bi uskoro mogli na lekarski pregled. Jer, koliko god to čudno zvučalo, i dalje postoje zemlje u kojima odlazak u ordinaciju nije potreban, ni za izdavanje, ni za produžavanje dozvola!
Odbor Evropskog parlamenta za saobraćaj i turizam upravo je izglasao izveštaj francuske evroposlanice iz redova ekologa Karime Deli, koja je ujedno i predsednica ovog odbora, kojim će doći do značajnih izmena u direktivi vezanoj za vozačke dozvole, gde će uvođenje lekarskog pregleda biti jedna od najvećih novina.
Izveštajem Delijeve, koji će ubrzo biti predstavljen i na plenarnom zasedanju pred svim poslanicima, predviđa se uvođenje obaveznog lekarskog pregleda na svakih 15 godina. Time se uvodi prava mala revolucija u evropski sistem vozačkih dozvola.
- Krenuli smo od konstatacije da je samo prošle godine bilo više od 20.000 smrtnih slučajeva na putevima EU. Ova smrtnost pre svega pogađa mlade vozače, ali i one najstarije. Glasanje je pokazalo da je vozačka dozvola sredstvo u službi saobraćajne bezbednosti – poručila je Deli.
Uvođenja lekarskog pregleda uklapa se u nameru da se broj stradalih na evropskim drumovima, prema rečima evroposlanice, prepolovi do 2030, a da se politika "nultog broja stradalih" ostvari do 2050.
Cilj je da se novom direktivom harmonizuje dobra praksa zemalja članica. Lekarski pregled će pre svega obuhvatati vid i reflekse. Postojala je ideja da ova mera važi samo za dobijanje dozvole i za najstarije, ali se odustalo od pravljenja razlika među vozačima. Neki se pribojavaju i da će sve opteretiti ionako napregnute efektive zdravstvene službe. Deli kao jedno od rešenja predlaže da se pregledi vrše pri auto-školama. Vodiće se pregovori i sa članicama da li će se ovaj pregled naplaćivati.
MLADI ISTI KAO STARI
Broj odgovornih za udese u kategoriji 75 i više godina u Francuskoj potpuno jednak s brojem krivaca koji imaju između 18 i 24 godine. S druge strane, među poginulima u nesrećama ima 25 odsto starih lica, dok je nacionalni prosek 19 procenata.
Sledeća etapa je rasprava u EP tokom januara ili februara, a onda se, kao za svaku direktivu, ulazi u razgovore s Evropskom komisijom, pa sa Evropskim savetom u kome sede zemlje članice. Tim tempom direktiva bi mogla da zaživi za dve-tri godine.
Da sve neće biti tako lako pokazala je nedavna reakcija francuskog ministra saobraćaja Klemana Bona koji je glatko odbio prethodni predlog briselske administracije da se uvede lekarski pregled za vozače starije od 70 godina. Istakao je između ostalog da je starijim ljudima, naročito u izlovanim seoskim predelima, potreban automobil. Ako im ne bude produžena važnost dozvole, praktično ne bi mogli da ostanu u kontaktu s društvom, da odu u kupovinu, u posetu, kod lekara...
U Francuskoj se ne traži lekarski pregled da bi se dobila vozačka dozvola koja se faktički ne produžava. Stara dokumenta, koja svi imaju pravo da zadrže, među koje spada "ružičasta knjižica", nemaju rok trajanja. Nove dozvole s čipom imaju važnost, ali se samo tehnički produžavaju, kao pasoš ili lična karta. Doživotne dozvole bez lekarskog pregleda postoje još i i u Nemačkoj i u Poljskoj. Tu se računa na savest vozača, kao i u drugim situacijama u životu, da neće sedati za volan ako nisu u stanju da sačuvaju svoje i tuđe živote.
U Holandiji, lekarski pregled je obavezan na svakih pet godina posle 75, u Danskoj i Finskoj posle sedamdesete, a u Grčkoj, Češkoj i Španiji posle 65. Svi vozači stariji od 50 godina moraju da imaju uredan zdravstveni karton u Italiji, a u Portugaliji već od 40. U Belgiji, Letoniji, Litvaniji, Mađarskoj, Rumuniji i Hrvatskoj lekarski pregledi se vrše bez obzira na godište, za vađenje, i produženje dozvole.