ORAO “RUSKI AGENT” UNIŠTIO F-35: Zbog sudara sa pticom najnoviji američki avion otišao na đubrište
JUŽNOKOREJSKO vazduhoplovstvo, 1. decembra, saopštilo je da je F-35A Lightning 2 stelt lovac ozbiljno oštećen u sudaru sa orlom prošle godine. Uzimajući u obzir prekomerne troškove popravke, vazduhoplovne snage u Seulu odlučile su da "penzionišu" avion iz svoje eskadrile.
Prema južnokorejskim vazduhoplovnim snagama, detaljnom evaluacijom, zajedno sa Lokid Martinom, tvorcem F-35 lovca, utvrđena je zastrašujuća činjenica - skoro 300 delova F-35A pretrpelo je štetu. U ovo su uključene integralne komponente poput strukture trupa, motora, kontrole i navigacioni sistemi.
Incident se dogodio 4. januara prethodne godine, jer je mlaznjak bio u vazduhu u misiji obuke eskadrile iz Jeonju kada je došlo do sudara, a potom je prica uletala u usisnik, što je izazvalo ozbiljnu štetu na hidrauličkim linijama i drugoj opremi. To je izazvalo nefunkcionisanje opreme za sletanja.
Zbog ovog incidenta, pilot je bio prisiljen da izvede hitno stanje “na stomak” u Seosan bazi. Srećom, pilot je ostao nepovređen. Međutim, ovaj događaj je rezultirao privremenim prizemljenjem svih F-35A lovaca u Južnoj Koreji.
OZBILjNOST ŠTETE
Iako je početna procena sugerisala manju štetu za borbeni mlaznjak, detaljnija inspekcija otkrila je svu ozbiljnost nastale štete. Zbog utvrđene ozbiljne štete i visokih troškova popravke, kao i opsežnom vremenskom linijom potrebnom za popravku stelt aviona vazduhoplovstvo je osnovalo Odbor za procenu štete. Odbor je cenio bezbednosne aspekte i na kraju je odlučio da bi “penzionisanje” stelt lovca bila bolja opcija od pokušaja popravke. Konačna odluka će, međutim, biti izvršena nakon dobijanja odobrenja od Ministarstva nacionalne odbrane Južne Koreje.
Kako je izvestila novinska agencija Yonhap, južnokorejski vojni zvaničnici procenjuju da će troškovi popravke F-35A biti oko 140 milijardi vona [otprilike 108 miliona dolara]. Da bi dobili perspektivu, BulgarianMilitary.com podseća da je cena kupovine ovih stelt lovaca 110 milijardi vona [približno 85 miliona dolara].
Pošto južnokorejsko vazduhoplovstvo ima 40 F-35A lovaca, razmišlja se o otpisu aviona. Jednom u penziji, oštećeni borbeni mlaznjak mogao bi da posluži u sekundarnoj funkciji u kao izvor rezervnih delova i za praktičnu mehaničku obuku.
JUŽNOKOREJSKI ORLOVI
Specifična vrsta orla kome se ukrstio put sa F-35 ostaje nepoznati. Važnost identifikacije vrste orla nastaje zbog različitih mogućnosti, brzine koju svaka vrsta poseduje, i potencijalno utiče na obim oštećenja pri takvim susretima. Stoga rezultirajuća šteta može biti manje ili više ozbiljna od onoga što je primećeno u ovom slučaju.
Jedna od najčešćih vrsta orla u Južnoj Koreji je istočni carski orao. Ovi orlovi su poznati po svom snažnom letu i mogu dostići brzine do 50 milja na sat [80 kilometara na sat].
Još jedna vrsta koja se nalaze u Južnoj Koreji je belorepi orao. Ovi orlovi su veći i teže od istočnog carskog orao, a njihova brzina leta je nešto sporija, u proseku oko 40 milja na sat [64 kilometra na sat].
Važno je napomenuti da na brzinu leta orla mogu uticati i različiti faktori kao što su uslovi vetra, vremenske prilike i svrha njihovog leta. Na primer, pri lovu ili jurnjavanju plena, orlovi mogu da lete većom brzinom da bi uhvatili svoju metu.
PITALI SMO AI
Na BulgarianMilitary.com tražili su uvid veštačke inteligencije (AI) da potvrdi tvrdnju južnokorejskih avijatičara da sudar orla sa borbenim mlaznjakom može prouzrokovati značajnu štetu. Iznenađujuće, ako orao leti na brzinom od 80 km/h i sudari se sa borbenim mlaznjakom, rezultirajuća šteta bi zaista bila značajna. Evo analize koju pruža AI:
Sila koja je nastala od sudara može prouzrokovati strukturno oštećenje vazduhoplova, potencijalno ugroziti sposobnost letenja i ugrožavanje života pilota i posade na letelici.
Brzina kojom orao leti, 80 km/h, može izgledati relativno sporo u poređenju sa brzinom borbenog mlaznjaka. Sila koja se vrši (pri sudaru) na borbenom mlaznjaku može potencijalno naneti štetu krilima, motorima ili drugim kritičnim komponentama, što dovodi do gubitka kontrole ili čak katastrofalnog kvara.
Pored toga, orlova telesna struktura i oštre kandže mogu predstavljati dodatne rizike. Uticaj sudara može rezultirati da kandže orla prodru u spoljašnjost aviona, potencijalno uzrokujući dalju štetu strukturi ili sistemima aviona. Telo orla, sa svojom relativno velikom veličinom i težinom, takođe može da stvori značajnu prepreku za mlaznjak povećavajući šanse za gubitak kontrole koji je izazvan sudarom.
NEPOUZDAN?
Međutim, F-35A lovci JKAF naišli su na značajne operativne prepreke, doživljavajući operativnu nedostupnost u 234 slučaja tokom 18-mesečnog trajanja, zaključno sa junom 2022. godine, zbog različitih kvarova.
Među tim slučajevima, u 172 navrata su morali da budu prizemljeni, dok su u 62 navrata bili u stanju da lete, ali ne i da u potpunosti obave sve misije. Prizemljeni lovci pete generacije uspeli su da izvrše misije samo, u proseku, 12 dana u 2021. i 11 dana u prvoj polovini 2022. godine.
U međuvremenu, Južna Koreja takođe napreduje sa razvojem autohtonih stelt borbenog aviona, KF-21. Po završetku razvoja, Južna Koreja će se pridružiti odabranoj grupi nacija koje imaju domaći supersonični lovac.
BONUS VIDEO - ŠOJGU IZNEO PODATKE O KONTRAOFANZIVI Ukrajina izgubila 125.000 vojnika i 16.000 komada vojne tehnike