ELEKTRIČNA VOZILA MUČE BRISELSKI VRH: Prvi razgovor oči u oči visokih predstavnika Kine i EU posle četiri godine
OBELEŽAVAJUĆI dvodecenijsku stratešku saradnju Kine i EU, ali još više u nastojanju da dva rivala nađu zajednički jezik po mnogim pitanjima, a posebno, kad je trgovina i proizvodnja električnih automobila u pitanju, juče je u kineskoj prestonici održan samit političkog vrha Pekinga i Brisela. Predsednica evropske komisije Ursula fon der Lajen i predsednik Evropskog saveta Šarl Mišel juče su prvi put, posle četiri godine, seli za isti sto sa kineskim političkim vrhom.
Susret je otežala činjenica da je Evropska komisija stavila na led ratifikaciju investicionog sporazuma EU i Kine, kad je, 2021. godine, zaključila da Kina, navodno, vrši represiju nad Ujgurima u Sinđanu. Brisel i Peking su tada, uzajamno, uveli sankcije za političare i institucije.
Sagovornici su pokušali da nađu rešenje za dalju saradnju u oblasti ekonomije. Ali, Brisel, istovremeno, želi da Peking iskoristi i svoj uticaj na Rusiju da zaustavi rat u Ukrajini.
Proizvođači automobila sa unutrašnjim sagorevanjem iz Evrope, Japana i SAD, dominirali su decenijama. Kina sada rado ističe da je najveći proizvođač električnih automobila na svetu. U prvoj polovini ove godine izvezla je više od pola miliona električnih automobila, što je rast od čak 160 odsto u odnosu na isti period lane!
Kao nekada, kineski kućni aparati i kineski električni automobili su, pre svega, jeftini. Evropska komisija je ljuta na Peking, jer smatra da to omogućavaju subvencije.
- Cena tih automobila veštački se spušta ogromnim državnim subvencijama - ističe šefica Evropske komisije Ursula fon der Lajen, koja je u Peking, inače, stigla ovenčana "titulom" najmoćnije žene sveta, po magazinu "Forbs".
Odluka Evropske komisije da se sprovede istraga o subvencijama, izazvala je jesenas ogromno negodovanje u kinskom vrhu. Ministarstvo trgovine je nazvalo "čistim protekcionizmom", koji ometa lance isporuke automobila.
Kineski premijer Li Ćijang izrazio je nadu da će EU biti oprezna kada bude uvodila restriktivnu ekonomsku i trgovinsku politiku i koristila mere da bi tržišta ostala otvorena. Kina se protivi širokoj politizaciji privrede i trgovine koja krši osnovne norme tržišne privrede i voljna je da sarađuje sa EU, pridržavajući se normi strateškog partnerstva.
- Kina i EU treba da budu partneri i sarađuju zbog obostrane koristi i kontinuirano unapređuju međusobno političko poverenje - rekao je predsednik Kine Si Đinping evropskim liderima. - EU treba da eliminiše svaku vrstu mešanja u bilateralne odnose.
EU je, takođe, zabrinuta zbog "neuravnoteženosti" ekonomskih odnosa, jer 400 milijardi evra njenog trgovinskog deficita sa Kinom predstavlja ograničenja za preduzeća iz EU. "Između Kine i EU treba da postoji uravnotežena trgovina", izjavila je Fon der Lajenova, ističući da EU i Kina imaju trgovinsku razmenu od 2,3 milijarde evra dnevno.
Rim naljutio Peking
PEKING se protivi "omalovažavanju i sabotaži" inicijative "Pojas i put", pošto se iz tog projekta povukla Italija, jedina zapadna zemlja koja mu se priključila. "Put svile je uspešna i najveća svetska platforma za saradnju između zemalja", rekao je potparol kineskog Ministarstva za spoljne poslove Vang Venbin. Italija je formalno napustila tu globalnu infrastrukturnu šemu, jer "saradnja u tom okviru nije donela značajni benefit Italiji".