F35 NEODRŽIV U VAZDUHU I NA ZEMLJI: Najsavremeniji i najskuplji avion u službi američke vojske pola "službe" je na tlu

D. Vujičić

24. 09. 2023. u 10:47

NOVI vladin izveštaj otkrio je da su američki borbeni avioni F-35 spremni za misiju samo polovinu vremena, životnog veka dok je preostalo vreme potrebno na održavanje. Vladina kancelarija za odgovornost upravo je objavila izveštaj u kojem je zaključeno da je F-35 Lightning II Joint Strike Fighter bio sposoban za misiju samo oko 50 odsto vremena za misije označene kao A i B i 57 odsto za varijantu C. To je "daleko ispod programskih ciljeva" od 90 odsto za varijantu F-35A i 85 za varijante B i C.

Foto: AP

Novi izveštaj Vladine kancelarije za odgovornost koja je i ustanovljena zbog programa od 1,7 milijardi dolara drugi je zaredom koji otvoreno dovodi u pitanje održivost ove "savremene letelice". Prethodno, u martu isto telo dalo je "prikaz" aviona za 2021. i 2022. Za godinu za nama izveštaj je izbrojao 871 otvoreni nedostatak F-35 od kojih su 10 bili nedostaci kategorije 1, najozbiljniji - dakle opasni po život posade.

Na kraju fiskalne 2021. F-35 je imao 845 otvorenih nedostataka, uključujući šest nedostataka kategorije 1. U prevodu sa "novojezika" stvorenog u administracaje američke armije da se do kraja ne razume šta se događa sa ovom letelicom: svega pola od svih F-35 može da uzleti na zadatak bezbedno i po pravilima službe.

U izveštaju od pre šest meseci kaže se "da program F-35 radi na rešavanju problema koji su identifikovani tokom razvoja sistema i procesa demonstracije. Ali broj nedostataka se ne smanjuje značajno jer se i dalje otkrivaju novi problemi.

Foto: AP

Avion F-35 je borbena letelica pete generacije napravljena od niza specijalnih materijala koji apsorbuju radar i drugih "stelt" karakteristika. Višenamenski borbeni avion prema fabričkoj deklaraciji ima mogućnosti za niz različitih tipova misija, a varijanta F-35B kojom upravlja Korpus marinaca ima mogućnosti kratkog poletanja i vertikalnog sletanja.

Sa druge strane pre nekoliko meseci avioni F-35 američke armije dobili su NOTAM da ne smeju leteti 25 milja od olujnih oblaka jer se pokazalo da im grom odnosno blizina nebeskog pražnjenja može naneti fatalnu štetu. Prethodno letovi aviona F-35 su ograničeni na dozvučni režim leta jer se pokazalo da u režimu dugotrajnog letenja iznad brzine zvuka postoji opasnost da im "otpadne rep".

ZEMLjE NATO NE DOVODE U PITANjE KVALITET PROGRAMA AMERIČKE VAZDUHOPLOVNE INDUSTRIJE

AVION sa više problema, NARUDžBINa sve Više

UPRKOS nedostacima aviona F-35 trka zemalja NATO za dominantnim lovcem koji ne sme da leti preko brzine zvuka ili u oblacima od početka rata u Ukrajini poprimila je razmere histerije. Lockheed Martin naravno ne može da "izađe svima u susret" jer u najboljem slučaju može da proizvede 156 ovakvih aviona (uz ogroman napor), ali za NATO Evropljane to nema veze. Nemci traže 100 ovakvih letelica, Izrael je objavio novu porudžbinu za F-35, rekavši da će kupiti dodatnih 25 aviona pored 50 koje je već kupio. Češka je dobila zeleno svetlo od američkog Stejt departmenta za kupovinu 24 aviona F-35, ali ni industrija ni zvaničnici američke vlade nisu mogli da kažu kada će Prag do tada imati svoje prve F-35.
Finska, Švajcarska, Nemačka i Češka objavile su planove za naručivanje 159 F-35. Ta brojka ne uključuje Poljsku, koja je naručila 32 lovca 2020. godine, ili Grčku, koja je signalizirala da želi da kupi 20-24 F-35. Zemlje koje već lete ovim avionom u Evropi uključuju Belgiju, Dansku, Italiju, Norvešku i Ujedinjeno Kraljevstvo, od kojih većina još uvek prima isporuke. Japan, Južna Koreja i Singapur naručili su dodatne avione za dogradnju rastuće flote F-35, a Kanada ide ka kupovini 88 aviona. n

Za loše rezultate na nebu i na zemlji Vladina kancelarije za odgovornost okrivljuje "izvođače radova na održavanju" aviona, dakle kompanije koje je "Lokid Martin" "licencirao" da servisiraju borbeni avion. Ministarstvo odbrane, tačnije avio-mehaničari američke armije nemaju pristup kod održavanja.

 - Vojne službe moraju da preuzmu upravljanje održavanjem F-35 do oktobra 2027. i imaju priliku da izvrše prilagođavanja - posebno na elemente kojima upravlja izvođač - navodi se u izveštaju.

Lista delova za program F-35 je vlasništvo glavnog izvođača programa, korporacije Lockheed Martin. Uz sve "vlasničke informacije", vojska prema ugovoru mora da ustupi veliki deo održavanja "Lokidu" i njegovim podizvođačima. Prema izveštaju iz marta 2023, program F-35 čekao je na preko 10.000 delova za avione na popravkama.

Kodirani

UDARNIH 214 (borbeno kodiranih) F-35 američke vojske imalo je u proseku 70 odsto raspoloživosti tokom 2021. godine, ali je taj broj u jednom trenutku pao na samo 63 procenta.
U izveštaju se navodi da armija nije u stanju da održi sopstvene ciljeve sa svojim najmodernijim letelicama.

Kako upozorava Dan Grazijer, vojni analitičar specijalizovan za F-35 Nadzorna vladina kancelarija objavila je na mreži "kontrolisani izveštaj". Kako je tvrdio u martu, tajnost Pentagona o ovom izveštaju je zabrinjavajuća i podriva efikasnost njegove kancelarije za testiranje.

 - Pentagon se zaista potrudio da sakrije detalje - rekao je Grazijer. zaključivši: "To nije način na koji bi ovo trebalo da funkcioniše." Još tada je upozorio da izveštaji vladinog tela otkrivaju "stagnaciju, pa čak i nazadovanje" u nekim oblastima koje se koriste za merenje pouzdanosti flote.

Foto: AP

Interesantno je i kako je general-potpukovnik Erik Fik, izvršni službenik programa za Zajedničku programsku kancelariju F-35, govorio 8. marta novinarima. Tada je tvrdio da je 2021. bila "prilično dobra godina za program, uprkos svom haosu koji ga okružuje." On je kao primer napretka ukazao na 142 F-35 koje je program isporučio 2021. godine, a cilj je bio 139 lovaca.

Grom odnosno blizina nebeskog pražnjenja može vazduhoplovu naneti fatalnu štetu

Grazijer je komentarisao "programski vrhunac" F-35 iz 2021. i naveo da se u kontrolisanom izveštaju tvrdi da je čak 70 odsto letelica tada bilo sposobno za borbene misije. Međutim, to je procena iz januara te godine, a u junu "sposobnosti" F-35 su počele da opadaju da bi se septembru srozale na najniži nivo od 53 odsto.

Navodi se da je napredak koji je F-35 postigao pre juna 2021. posledica dva faktora: priliva novih aviona koji nisu zahtevali vreme u depoima i napora programa da poveća dostupnost delova. To povećanje rezervnih delova nije potrajalo. 

Pogledajte više