F-35 IMA JEDNU VELIKU MANU: Najnapredniji zapadni lovac zaostaje za konkurencijom i značajno je manje efikasan
TRENUTNO, borbeni avion F-35 nadmašuje sve ostale zapadne borbene avione po proizvodnji.
Kao jedini proizvedeni borbeni mlaznjak posle pete generacije kompatibilan sa NATO-om, spreman je da modernizuje zapadni blok i savezničke vazdušne snage više od jedne decenije.
F-35 se može pohvaliti najsavremenijom avionikom i stelt sposobnostima, što ga stavlja u rang sa kineskim J-20, njegovim najbližim konkurentom. Zajedno, ova dva aviona predstavljaju vrhunac trenutne tehnologije borbenih aviona.
U poređenju sa starijim F-22, jedinim razvijenim lovcem pete generacije na Zapadu, F-35 je tehnološki superiorniji. Avionika F-22 iz 1990-ih i nedostatak naprednih funkcija kao što su distribuirani otvoreni sistemi, nišani na šlemu i moderne veze za prenos podataka ograničavaju njegov borbeni potencijal.
Međutim, F-35 ima svoja ograničenja. Za razliku od J-20 i F-22, koji su teški dvomotorni lovci sa izuzetnim letnim performansama, F-35 je lakši, jednomotorni avion sa skromnijim performansama. Ovaj izbor dizajna imao je za cilj da učini F-35 pristupačnijim za upotrebu u velikim razmerama.
Ova mera smanjenja troškova rezultirala je kompromisima u nekoliko oblasti performansi, uključujući manevrisanje, nosivost projektila i veličinu radara. Od toga, niska visina plafona leta F-35 je jedan od najprevidenijih, ali značajnih nedostataka.
Istorijski gledano, jednomotorni lovci imaju niže plafone nadmorske visine od svojih dvomotornih kolega. Teški lovci poput F-22 i J-20 mogu da deluju na više od 18.000 metara, dok veći ruski avioni presretači kao što su MiG-31 i MiG-25 mogu da pređu 20.000 metara.
Velike kontrolne površine, veliki potisak, posebno konfigurisani motori i mogućnosti vektorisanja potiska su ključne za operacije na velikim visinama. Nažalost, F-35 nema ove karakteristike, što ozbiljno ograničava njegovu operativnu visinu.
Operacije na velikim visinama omogućavaju lovcima da svojim projektilima daju više energije. Na primer, raketa vazduh-vazduh AIM-120D lansirana sa maksimalne visine F-22 može dostići ciljeve mnogo dalje od rakete lansirane F-35.
Nemogućnost F-35 da leti visoko je značajan nedostatak, s obzirom na to da je jedna od glavnih uloga lovaca pete generacije da obezbedi jače senzore za duže otkrivanje meta preko radio horizonta. Ovo ograničenje u velikoj meri ograničava svest o situaciji na frontu F-35.
Ovo pitanje postaje još ozbiljnije s obzirom na to da ne samo da F-22 i lovci četvrte generacije poput ruskog Su-35 mogu da deluju na mnogo većim visinama, već i J-20, koji kombinuje okvir aviona F-22 sa avionikom F-35, može da leti skoro na ivici svemira. Ovo J-20 daje značajnu prednost u visini u odnosu na F-35 u svim potencijalnim sukobima.
BONUS VIDEO - STIGLO POJAČANjE ZA RUSKU MORNARICU: Najbolji sistem protivvazdušne odbrane kratkog dometa