RUSKI SU-57 IZBEGAO "SMRTONOSNI METAK": Lovac VKS 5. generacije imaće duži vek od američkih F-22 i F-35 (VIDEO)

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

26. 06. 2023. u 21:33 >> 22:15

SA istorijom isprekidanom brojnim neuspesima, ruski Su-57 Felon, borbeni avion pete generacije, imao je svoj deo turbulencija.

Foto printskrin youtube military update

Prvobitni plan je bio da se prva eskadrila pokrene 2015. godine, sa ambicioznim ciljem da 200 ovih visokotehnoloških “ptica” leti ruskim nebom do 2025, a dodatnih 100 spremnih za izvoz. Ipak, pogled na današnju stvarnost daje drugačiju sliku: samo deset je u upotrebi, sa nadom da će ih 76 biti u funkciji do daleke 2028.

Uprkos kasnom ulasku, lovac Su-57 bi trebalo da obori proizvodne rekorde među ruskim klasama lovaca. I to nije samo za predstavu. Rusko vazduhoplovstvo se na svojim granicama suočava sa sve većim brojem NATO lovaca pete generacije, a njihov odgovor je Su-57.

Ali ne zaboravimo na Alžir i Indiju. Ove zemlje su pokazale ozbiljan interes za nabavku sopstvenih flota Su-57, obećavajući da će još više povećati proizvodnju letelica.


SU-57 JE SPREMAN

Felon, najnoviji ruski lovac teške kategorije, čiji je zadatak očuvanje nadmoći u vazduhu, nasledio je istaknuti sovjetski Su-27 Flanker, prvi put lansiran 1984. Flanker koristi 19 zemalja, od kojih ga je 16 uvezlo direktno iz Rusije.

Su-57 je sada spreman da popuni ovu uspostavljenu poziciju, sa globalnom platformom potencijalnih kupaca. Posebno, zemlje Bliskog Istoka i Jugoistočne Azije izražavaju interesovanje. Su-57 je spreman za akciju.

Uprkos malom zaostatku u stelt mogućnostima u poređenju sa američkim i kineskim rivalima, Su-57 više nego nadoknađuje mnoštvom prednosti u performansama. Njegova impresivna izdržljivost i okretna upravljivost samo su vrh ledenog brega.


DOMET I ARSENAL

Su-57 se može pohvaliti velikim dometom dejstva i arsenalom senzora – opremljen sa šest radara i infracrvenim sistemom za pretragu i praćenje [IRST]. Ova impresivna postavka obezbeđuje vrhunsku svest o situaciji (na bojištu) i ogroman kapacitet za elektronsko ratovanje.

I ne zaboravimo na njegove L-band Active Electronically Scanned Array [AESA] radare – obećavajući potencijal protiv stelt ciljeva. Zaista, ovo je borbeni avion koji odbija da bude nadmašen.

Zanimljivo je da je borbeni avion Su-57 usamljen u svojoj generaciji, jer je gurnut u borbu visokog intenziteta protiv jedne države. Njegovo vatreno krštenje dogodilo se u Ukrajini, uključujući ne samo udare vazduh-zemlja, već i zamršene operacije kao što je suzbijanje ukrajinske protivvazdušne odbrane i navodno uključivanje u borbu vazduh-vazduh izvan vizuelnog dometa.


VREDNA SAZNANjA

Kako Su-57 nastavlja da razvija svoje mišiće protiv ukrajinskih snaga, opremljenih sve većom količinom hardvera koji je isporučio NATO, očekuje se da će ostati na frontu u doglednoj budućnosti. Ovo stalno borbeno iskustvo je spremno da pruži dragocene uvide za dalje usavršavanje dizajna. To bi potencijalno moglo da pojača privlačnost mlaznjaka na globalnim tržištima, čineći ga traženim avionom.

Priča se o mogućnosti da Ukrajina dobije lovce F-16 od članica NATO-a. Ako se to dogodi, spekuliše se da bi rusko vazduhoplovstvo moglo da pokaže snagu svog Su-57 tako što će srušiti ove F-16. Ovaj potez ne samo da bi demonstrirao superiorne sposobnosti Su-57, već bi i poboljšao njegovu reputaciju, jer može bezbedno da gađa F-16 sa udaljenosti izvan njihovog dometa odmazde.

Su-57 dolazi sa mnoštvom jedinstvenih karakteristika koje ga izdvajaju od njegovih savremenika. Međutim, prava promena u igri je njegovi troškovi održavanja tokom oprativnog veka. Oglašava se kao najjeftiniji lovac pete generacije koji se može nabaviti. Cena letenja se procenjuje na otprilike polovinu od njegovog ambicioznijeg sovjetskog prethodnika, MiG 1.42, i manje od polovine njegovog lakšeg, jednomotornog američkog pandana, F-35. Ova isplativost mogla bi biti najjača prodajna tačka Su-57.


OKO 35 MILIONA DOLARA

Zamislite borbeni avion, koji košta samo oko 35 miliona dolara po avionu (u zavisnosti od kursa rublje), što ga čini finansijski održivom opcijom za velike nabavke. Ali sačekajte, ova cena ne obuhvata gorivo, obuku, oružje, rezervne delove i infrastrukturu za održavanje. Ipak, ono što se zaista ističe je da “životni troškovi” Su-57 navodno odražavaju troškove Flankera, što potencijalno čini izvodljivom opcijom prelazak sa lovaca četvrte na petu generaciju.

Foto: Obъedinёnnaя aviastroitelьnaя korporaciя

Šta ovo čini mogućim? Za početak integracija novih Saturn 30 motora. Ova visokotehnološka čuda zahtevaju manje troškove održavanja i rada od svojih prethodnika, AL-31 i AL-41, koji su pokretali Flanker. Pored toga, inovativna upotreba stakloplastike koja apsorbuje radar negira potrebu za posebnim premazima poput onih koji se koriste na američkim lovcima, dodatno smanjujući troškove.

Prelazak sa pouzdanog Flankera na najsavremeniji Su-57 nije samo džepna promena, već se pokazalo kao finansijski pametan potez za Rusiju. Za razliku od američkih F-22 i F-35, za koje se procenjuje da koštaju 60-100 odsto više za rad po satu od njihovih prethodnika četvrte generacije, F-15 i F-16, ovaj prelazak na tehnologiju pete generacije nije dovelo do smanjenja flote ili drastičnog porasta finansiranja.


F-22 I F-35

Ovo su neki brojevi koji treba da ilustruju poentu. F-22, na primer, ima doživotne operativne troškove koji su zapanjujući, dostižući preko 800 miliona dolara, ne računajući nadogradnje. Stvarni troškovi letenja? Oni čine samo oskudnih 140 miliona dolara od tog ukupnog iznosa. Visoke potrebe za održavanjem ovih aviona odigrale su značajnu ulogu u odluci američkog ratnog vazduhoplovstva da zaustavi većinu proizvodnje i povuče avion mnogo pre isteka resursa.

Upravljanje starijim avionima Flanker kao što su Su-27 je skupo. Su-57 je isplativa alternativa. To je posebno korisno za alžirsko vazduhoplovstvo, jer zamenjuje skupe MiG-25.

Veći operativni troškovi često rezultiraju nižim stopama raspoloživosti, kao što se vidi u programima F-22 i F-35. Međutim, Su-57 bi trebalo da ima visoke stope dostupnosti, slično F-16, zbog svog jeftinog održavanja.

Flanker nikada nije bio jeftina zver za vožnju, s obzirom na njegov status jednog od najvećih i najtežih borbenih aviona na svetu. Ipak, program Su-57 je uspeo da izbegne eskalaciju operativnih troškova i troškova održavanja. Postignuće koje je izmaklo sličnim programima širom sveta. Ovo je svedočanstvo genijalnosti iza novog ruskog lovca Su-57.

BONUS VIDEO - OBUKA NA "TERMINATORIMA": Vežba mobilisanih rezervista i dobrovoljaca u Donjecku

Pogledajte više