OČI EVROPE UPRTE U NEMAČKU: Šta će Šolc izdejstvovati u Kini
SEDME zajedničke konsultacije nemačko-kineskih zvaničnika koje treba da počnu danas, biće njihov prvi sastanak oči u oči još od pandemije kovida 19. To će, kako najavljuje "Fajnenšel tajms", takođe biti prva inostrana poseta novog premijera Lija Ćanga koji će se sastati sa nemačkim poslovnim liderima i ministrima.
Važan skup događa se u periodu kada u EU i G7 vlada napetost i dilema oko toga kako da se svet nosi sa dubokim tenzijama između SAD i Kine, i pitanjem Tajvana.
Tako su ekonomski odnosi Nemačke prema Kini postali kamen spoticanja i u Šolcovoj "Semafor koaliciji", i iako svi prihvataju termin "smanjivanja rizika", taj koncept se tumači drugačije, neki smatraju da podrazumeva ograničavanje trgovine i ulaganja u visokoosetljive tehnologije, dok ga drugi definišu šire.
Nemački zvaničnici ocenjuju da je Šolc postao oprezniji prema Kini i da nije slep za rizike, pa je tako pod pritiskom SAD, Berlin najavio da će preispitati upotrebu komponenti za telekomunikacione mreže od kineskih proizvođača "Huavej" i ZTE.
Ipak, njegovi koalicioni partneri Zeleni, na čelu sa ministarkom spoljnih poslova Analenom Berbok i vicekancelarom Robertom Habekom, zalažu se za znatno oštriji pristup. Tako je Šolc prošlog meseca odbacio njihove prigovore na plan da kineski konglomerat preuzme 24,99 odsto udela u lučkom terminalu u Hamburgu.
U danima pre dolaska delegacije iz Pekinga, u kojoj će biti kineski ministri i privrednici, Šolcov kabinet usvojio je svoju prvu strategiju nacionalne bezbednosti.
U njoj je Peking opisao kao "sve agresivnijeg pretendenta na regionalnu nadmoć" i dodao da se on "stalno ponaša u suprotnosti sa našim interesima i vrednostima".
Kina je ipak 2022. bila najveći trgovinski partner Nemačke sedmu uzastopnu godinu, sa bilateralnom trgovinom vrednom skoro 300 milijardi evra – što je cifra koja je manja od trgovine sa Rusijom pre specijalne vojne operacije u Ukrajini.
Tokovi nemačkih direktnih stranih investicija u Kinu dostigli su rekordnih 11,5 milijardi evra u 2022. godini, dok se preliminarno procenjuje da je ukupan iznos nemačkih stranih investicija iste godine dostigao 114 milijardi evra, prema Nemačkom ekonomskom institutu u Kelnu.
Moćni nemački proizvođači automobila "Folksvagen", BMV i "Mercedes-Benc" smatraju Kinu svojim najvećim tržištem i ulažu u skladu sa tim kako bi odbranili svoj tržišni udeo usred rastuće konkurencije kineskih brendova.
Uprkos upozorenjima vlade, rukovodioci proizvođača automobila, hemijskog giganta BASF-a i industrijskog lidera "Simens" obećali su da će braniti i proširiti svoje prisustvo u Kini.
Zato je jedan visoki evropski zvaničnik ocenio da se velika nemačka industrija "odvaja od vlade" u Kini, ali pokušaj da se one ometu bio bi "glup" s obzirom na profit koji zarađuju.
- Naravno, bojimo se da će kontinentalna Kina izvršiti invaziju na Tajvan. Ali treba li zbog toga da izvršimo samoubistvo - pita se on.
Drugi pak brinu kakve bi bile posledice ako neki od najmoćnijih nemačkih proizvođača ostanu slepi za geopolitičke rizike.
- Nije me briga da li Mercedes ili BMV mnogo ulažu. Briga me da li će u nekom trenutku bankrotirati. Zamislite scenario gde svi veliki proizvođači automobila izgube pristup Kini - rekao je drugi visoki vladin zvaničnik.
BONUS VIDEO: DEMONSTRACIJA SILE - Vojne vežbe NATO snaga u Nemačkoj
(RT)