RUSKI SU-34 POD ZAPADNOM LUPOM: Pretežak kao lovac i premali kao bombarder

П. З. С. / bulgarianmilitary.com 04. 06. 2023. u 22:11

PRE rata u Ukrajini čitali smo o sistemima naoružanja bez dubljeg uvida u njihov učinak. Mogli smo da se oslanjamo isključivo na informacije koje je dao njihov proizvođač.

Foto: Profimedia


Danas, međutim, posle više od godinu dana rata u Ukrajini, neke platforme pokazuju svoj pravi potencijal. Tako da sada možemo da uporedimo da li se iskazi poklapaju sa radnjama.

Ruski lovac-bombarder Su-34 je upravo takva platforma. Njegova uloga u Ukrajini je više nego ključna za napadačku rusku avijaciju. Američki autor Kris Osborn daje intrigantnu analizu aviona u svom najnovijem članku za 19fortyfive. Gospodin Ozborn pokušava da pronađe pravu ulogu Su-34 tako što vešto balansira između sposobnosti aviona.

Amerika nema ekvivalent takvoj letelici. Tri B-1, B-2 i B-52 su čisti bombarderi. Ne mogu se pohvaliti učinkom jednog lovca. Istovremeno, F-35 i F-15 mogu da obavljaju misije bombardovanja, ali u manjoj meri. Su-34 je, kako piše Ozborn, „zaglavio“ u misijama.


SU-34 JE TEŽAK LOVAC

Bez sumnje, Su-34 nije tipičan ruski lovac. Iako je po dizajnu blizak Su-27 i Su-35, Su-34 zapravo ima veoma veliku maksimalnu težinu pri poletanju od 100.000 funti (45,358t). To nije slučajno jer omogućava Su-34 da se naoruža „ogromnom količinom oružja“.

Međutim, razlika se mora staviti u perspektivu da bi se shvatila težina Su-34, tj. Su-27, na primer, poleće sa maksimalnom težinom od 64.000 funti (29t). Stoga se Su-27 smatra jednim od najmanevarnijih lovaca na svetu. Su-34 ne može da se približi ovoj upravljivosti, uprkos dva motora.

Odnos prazne težine između dvalovca je sličan. Prazan Su-34 teži 50.000 funti (22,68t) dok je Su-27 samo 36.000 funti (16,329t). Ali Su-34 je daleko od svoje uloge čistog pravog bombardera. Kao što je pomenuto, njegova maksimalna težina pri poletanju je 100.000 funti (45,358t), dok ruski bombarderi počinju od preko 400.000 (181,437t) funti.


SU-34 JE MALI DA BI BIO BOMBARDER

Najnoviji podaci pokazuju da je Su-34 zapravo mali za bombarder. Mala veličina u poređenju sa pravim bombarderima približava ga sposobnostima lovaca. Da li je tako?

Su-34 je lovac-bombarder sa dva sedišta. Već znamo njegove mogućnosti kao bombardera, da vidimo šta nam njegove sposobnosti pokazuju kao lovca? Su-34 može da vodi bilo koju bitku - vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Iako nije tako brz i upravljiv kao pravi lovac, njegova brzina od 1,8 maha omogućava mu da brzo prelazi sa jedne misije na drugu.

Jedna od najistaknutijih prednosti Su-34 je to što može da pređe sa vazdušne misije na misiju bombardovanja. tj. u takvoj misiji, Su-34 možda neće morati da leti u paru sa Su-27. U ovoj situaciji, Su-34 može da izvrši misiju vazdušne borbe, kopnenog napada i na kraju, ali ne najmanje važno – „u većoj meri jedrenja (jedreće bombe) i preciznog bombardovanja“.

Foto: Printscreen/Telegram/Sputnjik Srbija



PROMENA IGRE ILI LETEĆI KOVČEG

Šta je Su-34? Na prvo čitanje, to je neka vrsta hibrida koji pokušava da se pozicionira među svojim vazdušnim pandanima. U jednom trenutku ne može da završi misije bez njih, u sledećem mu ne treba njihova podrška.

Ozborn takođe postavlja ovo pitanje. Već smo opisali ubojite performanse Su-34, kroz sposobnost ovog borbenog aviona da menja misije poput kameleona. Da, to je prednost koju druge zemlje nemaju.

Ali u isto vreme, Su-34 je ranjiv. Težak i veći od lovca, Su-34 nije tako brz. Uprkos svojoj upravljivosti, neće biti dovoljno da prestigne manevarski F-16 ako se sretnu u vazduhu. Ako ga F-16 pogodi u vreme kada je bombarder pun, očekuju se velike eksplozije, kako u vazduhu, tako i na zemlji.


KADA SU-34 NE MOŽE DA POBEGNE

Mislim da sve do sada rečeno u ovom materijalu o Su-34 u potpunosti pokriva performanse aviona u Ukrajini. Posle Su-25, najviše je Su-34 oborenih (ili oštećenih) aviona od početka ruske invazije na Ukrajinu.

Postoje desetine dokaza (fotografija i video snimaka) o tome kako je Su-34 pogođen sistemom PVO ukrajinskih oružanih snaga. Ovo nije izolovan slučaj. Poslednji je bilo pre dve nedelje kada su ukrajinski izvori tvrdili da je PVO iznad Brjanske oblasti oborila Su-34, zajedno sa jednim Su-35 i dva helikoptera Mi-8. Iako Moskva tvrdi da je avion imao oštećen motor, izvori iz Kremlja potvrdili su za bulgarianmilitary.com da je vojska poslala borbenu jedinicu na mesto nesreće da potraži znake diverzantske grupe.

4. marta ove godine iznad Jenakijeva, Donjecka oblast, potvrđeno je obaranje jednog Su-34. Informaciju su potvrdile i Rusija i Ukrajina – što se dešavalo izuzetno retko od početka rata. Neprekidno se javljaju – 11. septembra 2022. došlo je do ozbiljnijeg obaranja Su-34.

KADA NE MOŽETE DA POBEGNETE OD SU-34

Su-34 takođe ima mnogo uspeha. To su slučajevi u kojima je teško pobeći od Su-34. Ali čini se da nas ovi slučajevi više usmeravaju ka jednoj od misija za koje je ovaj borbeni avion najčešće korišćen.

Su-34 je od početka rata leteo u paru. Iako, kako smo saznali, može da obavlja više misija, ne može da pobegne od čistih lovaca. Dakle, uspesi Su-34 su više u misijama bombardovanja.

Prvi očigledniji dokaz uspeha Su-34 je iz sredine prošle godine, ali od početka ove godine ovaj borbeni avion je imao mnogo više letova i veću ulogu. Na primer, u martu se pojavila tvrdnja da zajedno sa Su-57 uspešno lansiraju GROM jedrilice. Nešto kasnije su se pojavili dokazi da je Su-34 već bio naoružan bombom FAB-500M62. Međutim, ovaj dokaz je postao poznat kao rezultat nesrećnog incidenta – Su-34 je „greškom bacio” ovu bombu iznad Belgoroda.

Su-34 je 8. maja otkrio zapadnu bazu plaćenika u Ukrajini i bacio nekoliko bombi. Od početka ove godine poznato je da je Su-34 imao nekoliko uspešnih misija bombardovanja sa ispuštanjem klizećih bombi od 1.500 kg.

Foto: EPA

 

POSLEDNjA ISPORUKA

Kako je bulgarianmilitary.com primetio veoma čudnu zavisnost. 2022. godine rat u Ukrajini se uglavnom vodio na terenu. Tada je u vazduhu Rusija počela da gubi više aviona i opreme nego 2023. godine.

Naravno, Moskva je od početka godine promenila taktiku. Vreme nije dozvolilo da se rat vodi na zemlji, a samo je Bakhmut bila najpraćenija i najduža kopnena bitka. U vazduhu, međutim, pored ruske nadmoći nad Ukrajinom, Rusija je zamenila municiju. Počela je više da koristi vazdušne bombe nego rakete. Ukrajina do danas nije bila u stanju da se suprotstavi jedrećim bombama koju je lansirao Su-34 na udaljenosti od 30-40-50 km.

Zavisnost koju smo primetili je da je Moskva posle poslednje isporuke Su-34 počela da koristi jedreće bombe. Naši izvori su potvrdili da su upravo novoisporučeni Su-34 krajem 2022. godine modifikovani za upotrebu vazdušnih bombi. Informaciju o proširenim borbenim mogućnostima Su-34 kasnije su potvrdili ruski mediji Izvestija.

BONUS VIDEO - ZAŠTITA OD DRONOVA: Ruski specijalci čuvaju nebo iznad Sankt Petersburga

Pogledajte više